Alarmpje bij te hete motor?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163040Bericht zwergje »

Wegens slechte ervaringen met onbetrouwbare temperatuurlampjes in oude Franse auto's had ik een nieuwe temperatuurmeter in mijn F6 gezet. Leek een leuke oplossing, ware het niet dat het ding snel kuren begon te vertonen. Gaf geregeld opeens 20 graden Celsius te veel aan. Paniek, auto langs de kant, niets. Snel bleek dat metertje diezelfde 20 graden terug te zakken als je er op tikte. Inmiddels is de bovenkant helemaal kaal van het tikken.

Probleem leek opgelost, tot ik recent vlak voor de Koentunnel weer eens een graad of 20 te veel op de meter had staan. Ik tikken dus, maar terugzakken ho maar. Toen het duidelijk werd dat mijn motor wel degelijk warm liep, zat ik al in de tunnel, en tegen de tijd dat ik er uit was, lag die koppakking er natuurlijk uit.

Moraal van het verhaal is dat ik het gezeik met warmlopende motoren behoorlijk zat ben, en dat ik niet alleen een nieuwe temperatuurmeter wil, maar ook een alarmpje dat afgaat zodra de motor te heet wordt. Liefst gescheiden systemen, zodat al het ene systeem faalt niet ook direct het andere faalt. Iemand enig idee hoe je dat het beste aan zou kunnen pakken?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163044Bericht Bertje »

Ouderwetse mechanische temperatuurmeter, met capillaire leiding? Dan ben je niet afhankelijk van het elektrisch systeem.

Hoe vaak vervang jij eigenlijk je koelvloeistof? Zo gemakkelijk lopen die Cleon-blokjes niet warm, het is relatief veel metaal voor het aantal pk's dat eruit komt. Kan het niet zijn dat bij jou een aantal koelkanalen dichtgekoekt zitten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163047Bericht Tweety »

Het wel bekende rode lampje is vrij eenvoudig een zoemertje op te zetten, als op elke andere sensor natuurlijk (aan/uit sensoren ziijn iets eenvoudiger) maar de daadwerkelijke schakeling hangt af van de gebruikte sensor. Handigst is om iets met een transistor te doen die zodat het originele systeem niet (of nauwlijks) wordt beinvloed. Lijkt me trouwens dat je ventilator niet is aangeslagen, misschien een goed idee om een deze ook met een schakelaar aan te kunnen zetten incl controle lampje.
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163052Bericht Jan1962 »

Misschien is het beter om de oorzaak van het heetlopen aan te pakken. Want ik zou liever hebben dat een motor helemaal niet heet loopt. Voorbeelden van oorzaken: een thermostaat die niet voldoende meer opengaat, of verstopte kanalen in blok en/of radiator. Dat laatste heb ik mee te maken gehad. Nieuwe radiator gemonteerd, hele motor gespoeld en nu helemaal geen koelproblemen meer.
Wel heb ik een lampje gemaakt wat aangaat als de fan aanslaat (alleen in een file en zo). Dat geeft mij tijdig voldoende informatie.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163053Bericht zwergje »

Dank voor jullie reacties! :)
Ouderwetse mechanische temperatuurmeter, met capillaire leiding
Klinkt leuk, waar te krijgen, en hoe te installeren?
Hoe vaak vervang jij eigenlijk je koelvloeistof?
Koelvloeistof is vervangen bij het vervangen van de koppakking. Het betreft een 45 pk blokje.
Kan het niet zijn dat bij jou een aantal koelkanalen dichtgekoekt zitten?
Zou natuurlijk kunnen, maar doorgaans heb ik dit probleem niet met deze auto. Koppaking in de Koentunnel werd veroorzaakt door plotseling verlies van koelvloeistof, warmlopen erna is nieuw.

Een lampje die de activiteit van je ventilator weergeeft vind ik een goeie. Daar ga ik op broeden.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163057Bericht Bertje »

Ik ga mee met Jan, check eerst je radiateur eens, een nieuwe kost je de kop niet:

http://www.mijnautoonderdelen.nl/radiat ... 02001.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ouderwetse temperatuurmeter met capillaire leiding: Marktplaats, bijv uit oude Mercedes, merk bij VDO. Heb het ooit hier toegelicht, maar foto's doen het niet meer: viewtopic.php?f=2&t=14377" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163059Bericht Tweety »

zwergje schreef: Een lampje die de activiteit van je ventilator weergeeft vind ik een goeie. Daar ga ik op broeden.
als je een dubbele kabel aanlegt om met een schakelaar de thermosensor te kunnen bypassen, dan kan je daar zonder probleem ook een lampje(of ledje + 470R weerstand) aan zetten (kant van de ventilator => aarde)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163068Bericht RVIER »

@Tweety,

Vrij naar Confusius: het is beter dat de motor niet te warm wordt, dan te weten dat hij te heet is. Ik zou dus ook aandacht aan het voorkomen van gedoe besteden en niet aan het registreren ervan.

Ik rijd al erg lang Renault4 en ik heb zelden meegemaakt dat hij te warm wordt, terwijl ik behoorlijk doortrap. Ik heb ook eens een lampje parallel met de ventilator gezet en ook dat gaat weinig aan.

Volgens mij is een van de belangrijkste oorzaken van het warmlopen (naast defecte thermostaat), het binnendringen van lucht in het koelsysteem, gedurende het afkoelen, via bv gecorrodeerde verbindingen aan het pomphuis, en slechten slangen/-klemmen en/of de kraan van de verwarmingsradiator. Die binnengedrongen lucht zet bij het weer opwarmen uit en verhoogd de druk in het systeem waarna het water uit het expansievat wordt geduwd. Daarna loopt de motor pas echt warm!

Als je ook nog eens af en toe de radiator vanuit de motorruimte naar buiten schoonspuit met de hogedrukspuit en een zorgt dat er iets anders dan water in het koelsysteem zit kan het bijna niet fout.

Je moet de noodzakelijke dingen goed doen om het probleem op te lossen. Nieuwe dingen toevoegen lossen het probleem per definitie niet op.

Je moet weer vrienden worden met de draak (beer)

vr gr Fons
Laatst gewijzigd door RVIER op vr sep 16, 2016 11:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Alarmpje bij te hete motor?

Bericht: # 163071Bericht Tweety »

RVIER schreef:@Tweety,

Vrij naar Confusius: het beter dat de motor niet te warm wordt, dan te weten dat hij te heet is. Ik zou dus ook aandacht aan het voorkomen van gedoe besteden en niet aan het registreren ervan.

Ik rijd al erg lang Renault4 en ik heb zelden meegemaakt dat hij te warm wordt, terwijl ik behoorlijk doortrap. Ik heb ook eens een lampje parallel met de ventilator gezet en ook dat gaat weinig aan.
Helemaal mee eens, niet te warm laten worden. Bij normale omstandigheden slaat de ventilator ook amper aan bij mij, alleen in de file wordt 't toch ff anders vandaar. Ledje licht ook op bij snelheden boven de 90 (een klein beetje s'nachts, gewoon van de rijwind, electromotor werk dan als dynamo :D ) Schakelaar is eigenlijk meer van belang in bergachtige omgeving, kan je de ventilator al aanzetten als je van plan bent om veel vermogen met weinig rijwind te vragen van het systeem, scheelt wel behoorlijk. als na het omzetten van de schakelaar het lampje niet brandt, dan komt er dus helemaal geen stroom bij de ventilator (ik had laatst per ongeluk de voedingsdraad losgekoppelt, zit ergens ter hoogte van de dynamo een schuifcontactje, nu weet ik weer waar dat voor is)..maar goeie slangklemmen/slangen radiateur/ waterpomp ja 't is wel van belang, maar toch is het wel prettig als je weet dat er iets niet helemaal goed gaat zodat je in kan grijpen voordat de schade uit de hand loopt.
Plaats reactie