Koelwater vervangen door koelvloeistof

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158903Bericht Bertje »

Vaak is het geen afweging tussen goed doen of laten doen, maar tussen doen wat men zelf kan of niet doen. In dat geval adviseer ik toch doen wat men zelf kan. We zullen t erover eens zijn dat alles beter is dan met water blijven rondrijden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158908Bericht JelleP »

Ik ben blij met elke suggestie die ik krijg :) Ik ga voor het compleet leeghalen en vervangen door koelvloeistof. Ik laat jullie weten hoe het ging :wink:
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159049Bericht JelleP »

Dit klusje staat voor a.s. zondag op het programma aangezien het nu toch echt koud begint te worden 's nachts. Nog een laatste vraagje: in hoeverre geeft het problemen als er een beetje water in het systeem achterblijft? Reageert dat echt zo heftig met de koelvloeistof of mengen die laatste beetjes er gewoon doorheen?

Dus stappenplan is het volgende?

Water eruit:
-Motor koud;
-Radiator leeg laten lopen door onderste slang los te nemen;
-Motorblok leeg laten lopen door de moeilijke bout los te draaien;
-Kachelradiator? Loopt die vanzelf leeg als ik het ontluchtingsslangetje open?

Koelvloeistof erin:
-Slang radiator weer vastzetten;
-Moeilijke bout weer in het blok;
-Radiator vullen via bovenste vuldop;
-Rest van het systeem vullen via reservoir (losnemen en zo hoog mogelijk houden);
-Ontluchtingsslangetje kachelradiator openen, verder gaan met bijvullen via reservoir tot het er uitloopt (?);
-Testen? Als de radiatorventilator bijspringt werkt de boel in principe, toch?

Hoor graag als ik volgens bovenstaand verhaal iets fout zou doen :wink:
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159050Bericht R4F6GTX Automaat »

kachel loopt vanzelf leeg als de knop op 'warm' gedraaid is, en dus dat moeilijke boutje eruit is..
Als de ventilator gaat draaien is dat heen bewijs dat het goed ontlucht is maar dat de motor gewoon (te) warm is...
een beetje water in het systeem in niet erg maar niet echt gewenst want door het water wordt de vloeistof wel aangelengd...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159055Bericht Bertje »

Goed dat je ermee aan de slag gaat, Jelle. Alle leidingen moeten open staan als je goed wil ontluchten. Dus inderdaad kachelkraan op warm zetten. Verder de motor laten lopen totdat de bovenste radiatorslang warm wordt. Dan is namelijk ook de thermostaat open gegaan. Laat iemand dan het expansievaatje omhoog houden (dop eraf) en knijp die slang langzaam samen met 2 handen, waarschijnlijk druk je er zo nog wel n paar flinke luchtbellen uit (die borrelen dan omhoog door t expansievat). Succes!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159059Bericht JelleP »

Radiator is inmiddels leeg, er kwam een hoop zooi uit. Paar keer doorgespoeld door een colafles (met water uiteraard :wink: ) bovenin leeg te gieten en onderin op te vangen. Bij de derde keer was het uitkomende water redelijk schoon.
Helaas krijg ik de aftapplug achterop het motorblok niet los. De sleutel is te kort waardoor ik in de krappe ruimte te weinig kracht kan zetten, en als de bout breekt zijn we nog verder van huis. Ik heb hem goed ingespoten met WD-40 en probeer het van de week nog wel weer eens...
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159061Bericht JelleP »

Is er echt geen andere manier om het water uit het blok te verwijderen, behalve via dat %#@$-boutje?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159065Bericht R4F6GTX Automaat »

de enige andere manier is dat je de auto op z'n kop legt....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159068Bericht Bertje »

Bertje schreef:
lordje schreef:Ook het water van het motorblok aftappen


Zou ik niet doen, dat maakt de klus onoverzichtelijker (voor een beginner als Jelle). Gewoon na een paar weken nog eens verversen, zo krijg je gaandeweg ook al t ouwe spul er wel uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159069Bericht R4F6GTX Automaat »

Bertje schreef:
Bertje schreef:
lordje schreef:Ook het water van het motorblok aftappen


Zou ik niet doen, dat maakt de klus onoverzichtelijker (voor een beginner als Jelle). Gewoon na een paar weken nog eens verversen, zo krijg je gaandeweg ook al t ouwe spul er wel uit.
in dat geval kun je er ook effe in zeiken... hoef je niet al die moeite te doen :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159072Bericht Okido »

Hoi Jelle,

Je maakt je hetzelf wel moeilijk. Ook moet je de welgemeende meningen niet te zwart-wit zien.

Even een paar feiten c.q. ervaringen:

- Koelvloeistof bestaat voor 50% uit water.
- Koelvloeistof is beter dan water, maar dat betekent niet dat water per definitie een motorkiller is en dat je het nooit zou mogen gebruiken. Wat water bij je koelvloeistof koelt prima.
- Ik heb twee weken gelden een blok uit elkaar gehad waarmee ik zeven jaar lang met water met antivries heb gereden. Dat blok zag er aan de binnenkant prima uit. Ik heb het blok weer in elkaar gezet en denk dat het weer 10 jaar mee gaat.
- De producent van elektrische waterpompen (Davies Graig) beveelt zelfs aan water te gebruiken met antivries, omdat water de warmte iets beter opneemt (overigens rij ik tegenwoordig wel met koelvloeistof).
- Wasmachines hebben last van kalk, maar dat is vooral omdat daar steeds weer vers water bijkomt.
- Na jarenlang gebruik kan water een effect hebben op het koelsysteem, bijv verstopping. Dat is meestal als dat water herhaaldelijk is bijgevuld of vervangen. Meestal vervang je dan gewoon je radiator (tussen de 70 en 100 euro). Is mij een keer gebeurd met een bestel R4 na circa 200.000 kilometer. Verder heb ik met vele auto's jarenlang met water gereden.

Laat dat boutje lekker zitten, als deze breekt ben je verder van huis. Je kan proberen van bovenaf wat koelvloeistof bij te vullen en dan het water aan de onderkant opvangen. Misschien dan op de sleuteldag in Midwoud het even laten testen op vriesgevoeligheid.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159076Bericht JelleP »

Verschillende adviezen op dezelfde vraag vind ik niet erg, maar de manier waarop hier met elkaar 'gediscussieerd' wordt (en heus niet alleen in dit topic) maakt het voor een beginner als ik niet makkelijker om vol vertrouwen aan een klus te beginnen.. Elke klus die ik uitvoer aan mijn viertje is voor mij de eerste keer, en hoewel ik al een aantal leden gesproken heb heb ik van de rest geen flauw idee in hoeverre ze verstand hebben van wat ze zeggen.
De stekeligheid tussen bepaalde leden hier geeft voor mij een behoorlijk negatief beeld van de R4-club en maakt de drempel om daadwerkelijk lid te worden nogal hoog. Ik hoop dat jullie je dat realiseren.. (beer)


@ Ido: bedankt voor je bericht!
Ik heb blauwe koelvloeistof van Carex (Action) en heb dat in een glas gemengd met 1/3de deel water. Ik zag geen gekke vlokken of schuimvorming. Betekent dat dat ik de radiator (die nu leeg is) gewoon kan opvullen met koelvloeistof en het motorblok vol kan laten zitten met water? Zodat het mengt zodra de thermostaat open gaat, zegmaar. Of gaat dat mis? Hoeveel liter zit er eigenlijk in alleen het blok?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159077Bericht jandoe1000 »

Mijn ervaring is dat je water, koelvloeistof en antifreeze zonder probleem doorelkaar kunt gebruiken. Gebruik dus gewoon het spul van de Action in de radiator en rijd een tijdje rond zodat het mengt met de rest. Meet dan het vriespunt (met een apparaatje dat nog geen tientje kost en het soortelijk gewicht meet, verkrijgbaar bij iedere automaterialen zaak) van het mengsel. Is het vriespunt te hoog, tap dan nog eens de radiator af en vul weer bij met Action koelvloeistof of gooi er antifreeze concentraat bij net zolang tot het vriespunt aanvaardbaar laag is. -20 graden is prima voor NL. Maak je geen zorgen over luchtbellen. Gewoon af en toe ontluchten via de ontluchtingskraan van de kachel. Wel de kachelkraan openzetten.
Voor wat betreft het moeilijke boutje, dat zal niet snel afbreken. Probleem is dat het zo moeilijk bereikbaar is dat het gereedschap waarmee je het bereikt te klein is om behoorlijk kracht te zetten. Zolang je maar een goed passende dop gebruikt gaat er niks kapot. En maak je geen zorgen over de soms wat droevige discussies op dit forum. Ze bedoelen het meestal goed. Succes!
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op di okt 13, 2015 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159079Bericht harbourseal »

JelleP schreef: De stekeligheid tussen bepaalde leden hier geeft voor mij een behoorlijk negatief beeld van de R4-club en maakt de drempel om daadwerkelijk lid te worden nogal hoog. Ik hoop dat jullie je dat realiseren
Hoi Jelle,
Niets menselijks is ons vreemd hier. Een beetje stekeligheid is soms wel op zijn plaats.
Soms denk ik ook dat sommigen wat te ver gaan. Dan kan je er voor kiezen om mee te gaan in de discussie.
Maar ook gewoon niet meer meedoen is de andere keuze.

Maar dat terzijde. Veel van de mensen hier hebben wel degelijk verstand van zake.
Ook zei hebben ooit hun eerste stappen in de techniek gezet.
Ze zijn daarbij vast ook wel eens op hun plaat gegaan. Vaak hoor je daar dan niets van.

Het forum wordt overigens gefaciliteerd door de Renault 4 club.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de leden van de club niet zo stekelig zijn in de omgang als sommige van de posters hier.

Laat dit forum alsjeblieft geen beletsel vormen om lid te worden van deze gezellige club.
Rijd eens naar het magazijn en proef de gemoedelijke sfeer.
Maak dan de beslissing om wel of geen lid te worden.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 159080Bericht JelleP »

Bedankt weer voor het advies 8)
Ik weet heus wel dat bepaalde berichten harder overkomen dan de schrijver het waarschijnlijk bedoelde, maar ik wilde het toch even onder de aandacht brengen. Volgens mij hebben we allemaal onze Vier(tjes) als hobby, dus ik vind dat gevit af en toe redelijk onnodig. Verder ben ik heel blij met deze website hoor, want zonder de hulp van diverse forummers hier had mijn viertje nu op de sloop gestaan.

Nog één vraag (ze blijven komen :wink: ): de onderste slang tussen radiator en motorblok komt toch op hetzelfde niveau in het blok uit als het beruchte aftapboutje? Misschien zelfs iets lager. Waarom stroomt het blok dan via dat boutje wel leeg, maar niet via die slang, terwijl de slang het laagste punt is? Bij mij kwam er vanuit die slang namelijk ook redelijk wat water zetten, dus vanuit het motorblok.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie