Koelwater vervangen door koelvloeistof

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158855Bericht JelleP »

Ik heb een vraag, en het is misschien een heel domme :oops:
Na het inbouwen van mijn nieuwe GTL-blok is het hele koelsysteem gevuld met kraanwater. Werkt prima, maar met de winter voor de deur wil ik dat wel snel vervangen hebben. Hoe pak ik dit het beste aan?

Ik vind het een beetje eng om het hele systeem leeg te laten lopen (hoe doe je dat überhaupt?) om het te vullen met koelvloeistof, aangezien bij het vullen met water een grote luchtbel in het systeem ontstond waardoor de thermostaat niet aansloeg. Gelukkig was Ido erbij, maar in mijn eentje wil ik dat spul niet per ongeluk aan de kook brengen.

Ik heb ergens gelezen dat er ook zoiets bestaat als koelvloeistof-concentraat. Het liefst meng ik dat door mijn huidige koelwater heen na een deel afgetapt te hebben. Kan dat? En hoe doe ik dat?

Ik hoor het graag! 8)

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158857Bericht R4F6GTX Automaat »

Je hebt koelvloeistof en je hebt anti-vries. Het laatste is aanlengbaar (verdunbaar) met water maar de koelvloeistof moet je niet mengen met water. Antivries is om het bevriezen van de motor tegen te gaan en dan de hoeveelheid water wat eraan toegevoegd wordt verlaagd het anti vries (in de) vloeistof.
Koelwater daarin tegen moet je niet met water 'aanlengen' want dat is een vloeistof wat ietwat vettig is en dat is niet vermengbaar met water. Hoelvloeistof bezit ook een of ander goedje dat de boel van binnen wat zuiver houdt en de delen 'smeert' waardoor het koelwater allemaal door stroomt... (waterpomp en zo)
Het hele systeem aftappen is niet zo moeilijk. Je kunt de onderste slang aan de radiateur losmaken plus het plugje wat aan het motorblok zit, op een lekker moeilijke plaats tussen het schutbord en het motorblok... dan loopt al de vloeistof eruit ...
Als je het geheel weer gevuld hebt met de nieuwe vloeistof naar keuze moet je het hele systeem even ontluchten. Dat ontluchten staat op meerdere plaatsen van dit forum uitgelegd...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158858Bericht Hanz »

Kraanwater moet je trouwens zo snel mogelijk verwijderen. In kraanwater zitten allemaal opgeloste mineralen (met name kalk), en die willen nog wel eens neerslaan in het inwendige van de motor, en daarmee kanaaltjes verstoppen. Als je dan toch geen koelvloeistof bij de hand hebt, neem dan gedemineraliseerd water.
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158871Bericht Jerome »

Gedemineraliseerd water is ook niet zo best. Hoe zuiverder het water hoe agressiever. Dan toch liever kraanwater voor even en dat zo snel mogelijk vervangen door koelvloeistof.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158876Bericht Hanz »

Demiwater is niet agressief. Je moet het niet teveel drinken maar dat is iets anders.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158880Bericht Tweety »

Ik zou gewoon koelvloeistof doen, ontluchten kan lastig zijn geef ik helemaal toe, zeker als je verwarmingsradiator ook helemaal leeg moet halen (wel doen, maar das echt een rot klus) als je een heel klein gaatje in de thermostaat boort en zorgt dat dit naar boven wijst, dan zal die wel gewoon open gaan. Houdige koelvloeistof vermengt zich overigens wel gewoon met kleine hoeveelheden water (ruitensproeier antivries niet, maar dat moet je zoieso nit in het koelsysteem gooien)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158883Bericht Bertje »

Ik zou idd het systeem toch maar gewoon leeggooien en opnieuw vullen met t juiste spul, Jelle. Is feitelijk een klusje van niks en iets wat je toch onder de knie moet krijgen wil je van je R4 blijven genieten. Officieel moet je koelvloeistof elke 2 jaar volledig vervangen. Als je t niet doet kunnen de koelkanaaltjes in je motorblok dicht gaan slibben, in het uiterste geval kan dit tot een kokende motor en een kapotte koppakking leiden... Dus ja, ik zou even all the way gaan...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158887Bericht TUX »

Is er nog advies over welk type koelvloeistof te gebruiken?
Goedkope spul van de bouw mark (meestal blauw)
Duurder spul bij tank station (roze)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158888Bericht Tweety »

Ik neem altijd dat blauwe spul, dat roze is volgens mij anti-vries.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158889Bericht dirkoosterhoff »

Die van mij is al jaren groen!?
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158891Bericht lordje »

Ook het water van het motorblok aftappen, bout met 4kante kop achter aan het blok. Daar kun je niet zo gemakkelijk bij. Bij vullen dop van radiator openen en ook daar volgieten, reservoir losnemen en hooghouden, kachelradiator openzetten en ontluchtingsnippel opendraaien wanneer er vloeistof uitloopt dichtzetten. Suc6 Lordje
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158892Bericht Bertje »

lordje schreef:Ook het water van het motorblok aftappen


Zou ik niet doen, dat maakt de klus onoverzichtelijker (voor een beginner als Jelle). Gewoon na een paar weken nog eens verversen, zo krijg je gaandeweg ook al t ouwe spul er wel uit.

@Tux: ik geloof niet dat dat veel uitmaakt, beter een keer vaker verversen dan duur spul erin en 10 jaar niks aan doen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158894Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Citaat: Ook het water van het motorblok aftappen, bout met 4kante kop achter aan het blok. Daar kun je niet zo gemakkelijk bij.

Normaal is het toch echt een 6-hoekige plug, 11 mm kop als ik me niet vergis.
Maar inderdaad je kunt er lastig bij...

Groet
Harry
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158899Bericht R4F6GTX Automaat »

Bertje schreef:
lordje schreef:Ook het water van het motorblok aftappen


Zou ik niet doen, dat maakt de klus onoverzichtelijker (voor een beginner als Jelle). Gewoon na een paar weken nog eens verversen, zo krijg je gaandeweg ook al t ouwe spul er wel uit.

@Tux: ik geloof niet dat dat veel uitmaakt, beter een keer vaker verversen dan duur spul erin en 10 jaar niks aan doen.
fout advies van jou. óf je doet het goed óf je doet helemaal niks en laat het doen, maar niet zo'n dom advies geven...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelwater vervangen door koelvloeistof

Bericht: # 158902Bericht Tweety »

Ik ben het in principe met Paul eens (komt ook voor) maar had 't misschien wat anders geformuleerd.
Plaats reactie