v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Zoals de titel al aangeeft.. moet ik om de 3 dagen beide riemen opnieuw spannen... deze zijn recentelijk vervangen.. dus gloednieuw.. ( inmiddels 500 km oud ). Ik zie verder ook geen slijtage sporen...
Hoe kan dit? Iemand een clou?
Alvast bedankt,
Maurice
Hoe kan dit? Iemand een clou?
Alvast bedankt,
Maurice
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Hoi Maurice,
Zit de contramoer op de aanspanner er wel op?
Groet, Robert.
Zit de contramoer op de aanspanner er wel op?
Groet, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
@Maurice,
Ik ga er even vanuit dat je ze normaal stelt.
Als je ze beide moet blijven stellen is vermoedelijk het lager van de dynamo kapot.
Als je alleen de snaar op de nokkenas moet stellen is het lager van de spanrol defect.
succes
Ik ga er even vanuit dat je ze normaal stelt.
Als je ze beide moet blijven stellen is vermoedelijk het lager van de dynamo kapot.
Als je alleen de snaar op de nokkenas moet stellen is het lager van de spanrol defect.
succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
De Contramoer op de aanspanner zit erop.
De spanrol is tegelijk met de snaren vernieuwd..
Hmmzz.. lager van de dynamo zeg je? Zou idd kunnen... maar hoe kan het dan dat ik de waterpomp riem ook moet stellen?
Is het lager nog te vernieuwen? Of moet dan de hele dynamo vervangen worden?
Iig bedankt alvast voor de antwoorden!!
Groetjes,
Maurice
De spanrol is tegelijk met de snaren vernieuwd..
Hmmzz.. lager van de dynamo zeg je? Zou idd kunnen... maar hoe kan het dan dat ik de waterpomp riem ook moet stellen?
Is het lager nog te vernieuwen? Of moet dan de hele dynamo vervangen worden?
Iig bedankt alvast voor de antwoorden!!
Groetjes,
Maurice
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
als lagers kapot zijn dan hoor je dat echt wel! en beide tegelijk is technisch bijna onmogelijk.
je moet het zoeken in de borging.
zet anders na het opspannen ergens een streep met dikke stift zodat je ziet dat hij is verlopen oid
succes.
je moet het zoeken in de borging.
zet anders na het opspannen ergens een streep met dikke stift zodat je ziet dat hij is verlopen oid
succes.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
@dick
Heb je mij horen beweren dat beide defect zijn?
De V-snaren staan in serie: de nokkenas drijft de (pully van de) waterpomp aan en die drijft via de tweede snaar de dynamo aan.
Alles wat later in de keten stroef gaat zorgt voor extra slijtage in de voorgaande elemeten van de keten!
vr gr Fons
.als lagers kapot zijn dan hoor je dat echt wel! en beide tegelijk is technisch bijna onmogelijk
Heb je mij horen beweren dat beide defect zijn?
De V-snaren staan in serie: de nokkenas drijft de (pully van de) waterpomp aan en die drijft via de tweede snaar de dynamo aan.
Alles wat later in de keten stroef gaat zorgt voor extra slijtage in de voorgaande elemeten van de keten!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Bedankt voor de antwoorden en tips..
Ik zal zeer binnenkort ff gaan checken..
Groetjes,
Maurice
Ik zal zeer binnenkort ff gaan checken..
Groetjes,
Maurice
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Sorry dat het zo lang duurde..
De V-snaar blijft redelijk goed op spanning.. En de primaire snaar ook nog wel.
Ik ben er ook ff snel mee naar Anne Lucardi geweest ( Garage Gordini ) Hij vond dat ze op dat moment goed op spanning stonden ( ik had er al een week of 3/4 niet maar aangezeten ) Waarschijnlijk had ik ze zelf iets te strak opgespannen... Hij ga me wel het advies om de primaire snaar ( waterpomp ) in de gaten te houden.. Hij gaf aan dat deze snaar misschien niet helemaal recht loopt.
Dus ik hou het nog ff in de gaten..
De V-snaar blijft redelijk goed op spanning.. En de primaire snaar ook nog wel.
Ik ben er ook ff snel mee naar Anne Lucardi geweest ( Garage Gordini ) Hij vond dat ze op dat moment goed op spanning stonden ( ik had er al een week of 3/4 niet maar aangezeten ) Waarschijnlijk had ik ze zelf iets te strak opgespannen... Hij ga me wel het advies om de primaire snaar ( waterpomp ) in de gaten te houden.. Hij gaf aan dat deze snaar misschien niet helemaal recht loopt.
Dus ik hou het nog ff in de gaten..
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Daar kan ik niks mee... Dat zou betekenen dat de as van je waterpomp scheeft zit... Of je nokkenas?! Of wordt hier een kromme poulie bedoelt? Misschien moet je hier eens een foto van online gooien...Mausje75 schreef:Hij ga me wel het advies om de primaire snaar ( waterpomp ) in de gaten te houden.. Hij gaf aan dat deze snaar misschien niet helemaal recht loopt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Ik heb dat zelf wel 's gehad met de vervanging van de waterpomp. Op de nieuwe zat geen poulie. De oude moet je dan warmstoken en overzetten. Dan is het best lastig uitlijnen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Ik zal van de week eens een foto plaatsen... maar wat hij bedoelde, is dat de poulie van de waterpomp waarschijnlijk niet geheel in lijn ligt met de dynamo... De spanrol is vervangen door een goed exemplaarBertje schreef:Daar kan ik niks mee... Dat zou betekenen dat de as van je waterpomp scheeft zit... Of je nokkenas?! Of wordt hier een kromme poulie bedoelt? Misschien moet je hier eens een foto van online gooien...Mausje75 schreef:Hij ga me wel het advies om de primaire snaar ( waterpomp ) in de gaten te houden.. Hij gaf aan dat deze snaar misschien niet helemaal recht loopt.
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
de oorzaak was dus:
vr gr Fons
Vaak hoort er een dikke ring tussen dynamo en bevestiging op het blokDe spanrol is vervangen door een goed exemplaar
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: v snaar en aandrijfriem waterpomp blijven spannen
Ik zal eens gaan kijken...
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever