Koelvloeistof in motorblok?!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151045Bericht Ardéchoise »

Dank voor je uitleg! Het veiligste is dus gewoon dezelfde verdelerkap en rotor te bestellen als die er nu in zitten? Ik zal zo even een foto maken, is idd wel handig.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151046Bericht Bertje »

De verdelerkap doet niet meer dan de vonk doorgeven aan de juiste bougie. De rotor (de ronddraaiend lip onder de kap) moet dus de 4 contactjes binnenin kunnen raken. Volgens mij is vooral de binnendiameter van belang, zodat de kap op de verdeler zelf past. Als er geen merk op de kap staat kun je ook even op de verdeler zelf kijken, dit is waarschijnlijk Femsa of Ducellier.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151054Bericht harbourseal »

Ardéchoise schreef:Dank voor je uitleg! Het veiligste is dus gewoon dezelfde verdelerkap en rotor te bestellen als die er nu in zitten? Ik zal zo even een foto maken, is idd wel handig.
Als je gewoon naar een automaterialenzaak gaat met je R4 dan kan degene die je helpt het zo zien wat je nodig hebt.

Over het algemeen is het echt niet zulk exotisch spul.

In Arnhem heb je ook gewoon een Brezan.

Dan heb je het meteen bij de hand. even de rotor eraf en de verdelerkap ter plekke omzetten.
Puntjes vervangen is ook niet zo moeilijk.

Succes. Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Mausje75
Berichten: 88
Lid geworden op: zo apr 13, 2014 10:04 pm
Locatie: Scherpenisse ( Tholen )

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151058Bericht Mausje75 »

Maar vergeet niet om je ontsteking opnieuw af te stellen, na het vervangen van je puntjes ;)
Quot homines, tot sententiae

84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151212Bericht Ardéchoise »

TIjd voor een update. De afgelopen week heb ik (met een kennis) het volgende gedaan:

1. ontsteking onder handen genomen: nieuwe bougies (de vorige waren na 50 km lopen zo zwart als kolen (omg)), nieuwe rotor, nieuwe verdeelkap, nieuwe condensator, afstand contactpunten gemeten met voelermaat: klopt.
2. carburateur open en schoongemaakt. Geen verstopping, wel wat viezigheid. vlottertje werkt zoals t mot.
3. vacuumdinges werkt, is niet verstopt.
3. pakkingen carburateur en kop motor met wd40 gecheckt op lekkage. Geen lekkage volgens mijn kennis, ik kan er niets van bakken. Het spul begint een beetje te kruipen en te dampen en de motor blijft het zelfde lopen
4. thermocontact vervangen. Die was kapot en en de ventilator slaat nu weer netjes aan.

resultaat: we kunnen nu wegrijden met de auto, hij loopt dus iets beter. Maar nog niet zoals ik het zou willen, al heeft hij na deze acties geen gebok meer vertoond.

Symptomen:
- motor loopt onregelmatig, maar alle 4 de cylinders doen mee (gecheckt door bougies 1 voor 1 eruit te trekken)
- slaat soms af. Bijna altijd in zijn stationair of als ik (bijv. bij een rood stoplicht) uitrol en de koppeling intrap
- koelvloeistofniveau neemt nog steeds wat af.
- uit de carterplug lekt olie. Hoeft niets te betekenen, maar kan het zijn dat er te hoge druk is?

Ik vrees dat de boel toch een keer flink heet is geworden, gezien de lekkage van koelvloeistof en het niet werkende thermocontact. NIet het dashboardlampje zien branden en gelukkig maar korte ritjes gemaakt.

Belangrijk om te weten: er is een een C1C (956cc) motor in gezet in plaats van de vorige 845cc. Zijn er dan nog bepaalde aanpassingen aan de ontsteking/carburateur die gedaan moeten worden?


Welke acties kan ik nog ondernemen?
Zelf denk ik nog aan het volgende:
1. de kop aanzetten wat iemand nog opperde. Ik heb nu een momentsleutel te leen, maar weet nog niet wat deze actie precies inhoudt.
2. carterventilatie? n.a.v. viewtopic.php?f=2&t=11210" onclick="window.open(this.href);return false; (helaas staan de foto's er niet meer bij, dus weet niet zo goed waar dat bewuste gaatje zit)
3. kabeltjes bobine vervangen
4. te rijke afstelling carburateur? dus afstellen?

Pffft, ik schiet een beetje in de stress nu. Mijn kennis is al op vakantie en ik ga zaterdag! Naar frankrijk met mijn 4tje :) Ben blij dat de koeling nu in orde is, maar in de file staan wordt zo wel een ramp. Ik heb de kluwer voor me, maar alle termen van de carb zijn nieuw voor me. Ik snap dus simpelweg niet wat er soms bedoeld wordt met de beschreven handelingen.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151214Bericht Tweety »

Vakantie hoort niet zooo spannend te worden, maar als het noord-frankrijk is zal je 't wel redden :D lekkage bij de carterplug betekent waarschijnlijk dat de pakkingsring de vorige keer bij het olieverversen niet is vervangen, is niet netjes om druppels achter te laten maar kan weinig kwaad. Dat de bougies zwart waren kan ook door de ontsteking gekomen zijn, heb je trouwens de ontsteking met behulp van een stroboscoop afgesteld of op het merkteken bij stilstand, of op gevoel ? dat kan ook de onregelmatigheid van het stationair lopen veroorzaken. Hoe dan ook je kan er mee rijden !
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151217Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou ook als eerste de ontsteking af laten stellen door iemand met een stroboscoop, daar zit een grote bron van onzekerheid.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151224Bericht Ardéchoise »

hmmmm, zuid-frankrijk is de eindbestemming, via de bis-routes :D

Paragraaf 4.8 uit de Kluwer is er net één die mijn pet te boven gaat. Aan het ontstekingstijdstip heb ik dus niets veranderd. En een stroboscoop heb ik niet. Maaaar: wellicht is morgen wel mijn dag. De dag dat een renault-4-held mij gaat helpen om de boel af te stellen. Nu ga ik even kijken hoe het zit met het koelvloeistofniveau. :oops: *laat het niet gezakt zijn, laat het niet gezakt zijn, laat het niet gezakt zijn....
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151226Bericht Boerammetje »

De makkelijkste test lijkt me de olie even aftappen als 'i een tijdje heeft stilgestaan. Als er dan eerst water komt weet je hoe laat het is.
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151227Bericht Ardéchoise »

hij heeft niet een tijd stilgestaan. Het motorblok is er 60 km geleden in gezet en toen met nieuwe olie gevuld (en uiteraard ook een nieuw oliefilter). Bovendien lekt de carterplug en daar zie ik toch echt alleen olie uitkomen, al kan er natuurlijk best water uitkomen en dan direct verdampen, waardoor ik dat niet zie?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
elfje4tl
Berichten: 85
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 10:22 am
Locatie: Losser

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151231Bericht elfje4tl »

Zet op de plek waar het lekt even een doosje of leg er een paar kranten onder, dan kun je waarschijnlijk beter zien wát er lekt. Ik had begin dit jaar hetzelfde probleem en het blauwe koelwater was duidelijk te onderscheiden van de motorolie...
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
Gebruikersavatar
Mausje75
Berichten: 88
Lid geworden op: zo apr 13, 2014 10:04 pm
Locatie: Scherpenisse ( Tholen )

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151234Bericht Mausje75 »

Anders kun je de peilstok als je m hebt gedipt, ff met een aansteker een vuurtje eronder houden... Als ie begint te knetteren.... zit er water in je olie. ;)
Quot homines, tot sententiae

84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151237Bericht Ardéchoise »

Al gedaan, maar dat was in orde. Wensen jullie me even geluk? Ik ga anderhalf uur rijden zo; zal mij benieuwen hoe mijn liefje gaat rijden.

O, elfje4tl: slimme tip. Zal het toepassen, mocht er na vandaag geen uitsluitsel zijn over de oorzaak van mijn probleem.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151239Bericht roberto »

Rij naar een garage en laat het koelvloeisof systeem even onder druk afpersen als er geen vloeistof zichtbaar uit de slangen ex. komt dan is het de koppakking, als je de auto stil zet als je gereden hebt kan het zijn dat er een cilinder vol gelopen is met water door de stand van de zuiger (stand met de kleppen dicht arbeidslag) als je de volgende dag wil starten dan gaat de zuiger omhoog en komt het water tegen helaas is dit niet samenpersbaar dus kan de drijfstang een beetje krom uit de strijd komen
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151245Bericht Ardéchoise »

Mensen, ontzettend bedankt allemaal voor de tips. Vandaag heeft een geweldig forumlid mij ontzettend geholpen met mijn rode 4tje: we hebben de kleppen gesteld en kunnen constateren dat er met de koppakking niets mis is. Vandaag een paar uur gereden en geen koelvloeistofverlies gehad. Daarnaast is met de stroboscoop de ontsteking aangepast en hij rijdt zoveel beter nu! Ontzettend veel geleerd weer over mijn autootje, ben er stapelvliefd op (love).
Hoe is het met het motortje: die is nog steeds niet helemaal jofel (lees: wat onregelmatig), maar veel en veel beter dan eerst. Goed genoeg om in 3 dagen naar het zuiden te tuffen.

Overmorgen ga ik naar z-frankrijk, dus de resterende tijd gebruik ik om de sigarettenaansteker te maken, een slang op de luchtfilterinlaat (tsja, hoe heet zoiets :D) te zetten en mijn gereedschapssetje te finetunen :).

Project voor na of tijdens de vakantie: nieuwe ontluchtingsnippels voor de remmen waar nodig en ontluchten, nieuwe contactpuntjes (bleken toch wel erg ingesleten) en weer ontsteking afstellen, bevestiging koplamp, benzinemeter, lasklusjes (de uitlaat rammelt toch wel erg af en toe), rubbers van de deuren, bediening warm/koud v.d. ventilatie in de auto, euh... ja je blijft bezig met zo'n auto (uhm). O ja, mistlamp, ruitensproeibediening (er komt wel wat uit, maar het is een miezerig straaltje). Ik hoop heel erg dat ik ook eens wat kan terug doen. (beer)
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Plaats reactie