koelvloeistof lekken

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jantje4tl
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 28, 2014 4:23 pm
Locatie: Roma Italia 00185 lazio

koelvloeistof lekken

Bericht: # 150088Bericht jantje4tl »

beste R4 rijders ,
even een vraagje over mijn R4 tl 1983 854 cc... gisteren met het mooie weer even een stevige rit gemaakt met de R4 en bij thuiskomst zag ik dat dar er een beetje koelvloeistof onder de wagen lag , even de motorkap opengegooid en ik merkt aan het waterdarmpje die vanaf de bovenkant van de motor tot net onder de carburator loopt , dat er daar wat water/koelvloeistof lekte , er is recent een nieuwe koppakking en waterpomp geplaatst dus het leek mij ietwat raar dat de wagen druk zou maken , reservoir was bijna helemaal leeg , dus bij het opvullen van het reservoir en het omhooghouden ervan liep de koelvloeistof er langs het darmpje onder de carburator zo uit ... zou dit darmpje gewoon moeten vernieuwd of aangespannen worden of lijkt volgens jullie het probleem groter en/of maakt die teveel druk? wens uit voorzorg niet opnieuw de koppakking te moeten vervangen ... nu is het wel zo dat er nog genoeg koelvloeistof in de radiator zat want bij het minste dat ik erin deed liep er dit aan het darmpje onder de carburator een beetje uit ...daarmee even deze vraag .


groeten jan
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: koelvloeistof lekken

Bericht: # 150089Bericht roberto »

Wat je zou kunnen proberen is de kachel te ontluchten dat is het slangetje naast de motorkap sluiting, doe het een paar keer want het kan hardnekkig zijn.
jantje4tl
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 28, 2014 4:23 pm
Locatie: Roma Italia 00185 lazio

Re: koelvloeistof lekken

Bericht: # 150090Bericht jantje4tl »

zal dit alvast proberen , maar het feit dat de koelvloeistof uit het darmpje loopt lijkt mij niet zo geweldig , zelfs met de motor niet draaiende lekte het daar , nu zal dit sowieso vervangen .

bedankt voor de tip
groeten jan
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: koelvloeistof lekken

Bericht: # 150091Bericht roberto »

Bij heel veel druk kan het natuurlijk overal uit lopen normaal bouwt de 850cc niet zo veel druk op, als de motor warm is dan moet je de dikke slang links boven de radiateur makkelijk samen kunnen knijpen.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: koelvloeistof lekken

Bericht: # 150094Bericht BVDP »

Als ik het goed begrijp is het de slang van of naar de carburateurvoet die lekt. De slang zit in het circuit voor je thermostaat meen ik me zo uit het hoofd te herinneren. Het kan gewoon een lekje zijn dus weg met vervangen van de slang. Wel opletten dat je thermostaat niet toe blijft staan want dan gaat je motor erg warm worden en druk opbouwen. Met je interieurverwarming dicht dus nog sneller. Voelen aan je radiatorslng dus of ze warm wordt.

Bart
jantje4tl
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 28, 2014 4:23 pm
Locatie: Roma Italia 00185 lazio

Re: koelvloeistof lekken

Bericht: # 150099Bericht jantje4tl »

heb gekeken en blijkbaar was dit slangetje versleten e is er een scheurtje in gekomen van te hard toe te spannen met het afnemen om de koppakking te veranderen , het werd gewoon erger want het water begon er daarstraks gewoon uit te lopen als ik de motor liet draaien , staat nu even bij de garagehouder en terwijl gevraagd om alles te spoelen en nieuw slangetje en verse koelvloeistof in te kieperen , zo ben ik weer gerust (oioi)
Plaats reactie