Pagina 3 van 5

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 12:59 am
door deutz
Motor warm laten draaien en kortstondig blijven ontluchten, daarbij de expansie fles hoger houden dan de
radiator, wel de fles niet leeg laten gaan, wel de radiator dop erop!
Blijven ontluchten totdat de koelfan aanslaat en dan nog eens het kraantje goed open draaien, dan moet het geheel wel goed ontlucht zijn!
gr.Jan.

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 8:23 am
door BVDP
Ja,
Zo heb ik het geheel ontlucht buiten het wachten tot de koelfan aanslaat; dat is bij de 850 cc een vaste fan. De radiatordop doe ik er af tot de radiator net overloopt. Dan de dop er op en verderontluchten langs de ontluchting van de interieurradiator. Lijkt me ok toch?
groeten, Bart

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 1:19 pm
door RVIER
@ Bart,

lijkt erop dat de interieurradiator niet goed ontlucht is (kleine slangtje met schroefdop die uit het schutbord steekt). Daarom blijft de slang naar het binnenradiatortje koel.

De openingstemperatuur van de radiator heeft in zoverre invloed op de interrieur verwarming dat de radiator in het primaire circuit zit, dus voor de thermostaat. In theorie wordt de binnenradiator nu 82 graden ipv 89 graden. Als daar de lucht langsstrijkt zal er iets minder overdracht zijn maar niet het grote verschil dat je rapporteert.
Voorheen was (met de verkeerd gemonteerde thermostaat) was de temperatuur van het koelwater mogelijk veel hoger (95 gr) omdat het water binnen de motor werd rondgepompt en aleen maar een beetje warme afstond via de onderste radiatorslang (= inlaat pompzijde) en de koeling van het blok door de rijwind.

Ik houdt het nog even op een nog niet goed ontlucht binneradiatortje :-)

vr gr Fons

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 3:28 pm
door deutz
Ik ook!! (oioi)
gr.Jan.

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 3:35 pm
door BVDP
Moet ik jullie toch teleur stellen. De radiator is écht wel ontlucht.
Vanmorgen nog even gereden. Er komt wel iets uit dat je 'warmte' zou kunnen noemen op een koude winterdag. Als ik autostrade doe is het weg. Daar ga je echt geen raam mee ontdooien. Misschien ben ik het wel té goed gewoon met de verkeerd gemonteerde thermostaat; dat was echt warm. Toch maar eens een warmere thermostaat montereren in het kader van 'alle graadjes helpen'.
Bedankt voor de hulp.
groeten, Bart

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 4:40 pm
door RVIER
@bart,

1) Doet de verwarming het wel als je (met lopende motor) stilstaat en de blower aandoet?
2) Wordt de slang naar de kachel nu wel warm dan? (Zit de knop op de kachelkraan misschien los?) Als die niet warm wordt heeft het vervangen van de thermostaat ook geen zit.

vr gr Fons

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 5:39 pm
door deutz
Ik krijg ook het idee dat de kachelkraan niet helemaal open komt!
gr.Jan.

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 6:06 pm
door BVDP
RVIER schreef:@bart,

1) Doet de verwarming het wel als je (met lopende motor) stilstaat en de blower aandoet?
2) Wordt de slang naar de kachel nu wel warm dan? (Zit de knop op de kachelkraan misschien los?) Als die niet warm wordt heeft het vervangen van de thermostaat ook geen zit.

vr gr Fons
1)Ja, als ik de blower op zet komt er meer warmte, zowel als ik stil sta als wanneer ik rijd. Het is echter tijdelijk. De interieurradiator lijkt dan wat sneller af te koelen zodat de lucht minder warm wordt.
2)De slang naar de kachel wordt warm, even warm als de slang naar de koelradiator maar dat is niet echt heet te noemen.
Ik heb de slangen van en naar de interieurradiator er af gehad om ze door te spoelen. De regelknop toen geprobeerd; toe was inderdaad toe en open gaf een flinke straal water die er door ging, geen lekstraaltje of zo.
Doordat mijn koelventilator altijd mee draait heb ik weing veschil tussen de geleverde interieurwarmte als ik stil sta of rijd vermoed ik. Ik heb alles nog eens na gelopen maar niets fout tegen gekomen. Morgen nog eens even wat grondiger checken maar ik begin echt te vermoeden dat ik het te goed gewoon was :roll:

groeten, Bart

Re: winter: verwarming

Geplaatst: zo dec 30, 2012 7:26 pm
door Marcel77
Draaiende fan of niet,de temperatuur van het water in de motor is bijna gelijk aan die in de kachelradiateur.
Wordt de motor te heet opent de thermostaat en zal het gekoeld worden in de radiateur.

Heeft je waterpomp nog wel de capaciteit om het water rond te pompen?
Geen of slechte circulatie zal ook minder water door je kachelradiateur laten stromen en dus ook minder warmte geven.

Zijn beide slangen van de kachelradiateur warm of slechts 1 van beide?

Re: winter: verwarming

Geplaatst: ma dec 31, 2012 6:37 pm
door BVDP
Vandaag nog even naar de verwarming gekeken.
Mijn expansievat iets bij gevuld zodat het koud op zijn maximum stond. De ontluchting na gekeken met het expansievat omhoog maar er kwam geen lucht meer uit; niet uit de radiator noch uit de ontluchting van de interieurradiator.
Als de motor opwarmt, wordt eerst de aanvoerslang naar de interieurradiaotor warm, daarna de afvoer. Dan (als de thermostaat opent vermoed ik) de aanvoer naar de koelradiator en daarna de afvoer daarvan.
De slang naar de interieurradiator voelt warmer aan dan de afvoer maar dat scheelt echt niet veel als de wagen stilstaat en de ventilator af. Lijkt me allemaal vrij normaal.
Marcel, hoe controleer ik het debiet van mijn waterpomp en wat kan daar mis mee zijn? Voor zover ik kon zien als de slangen gedemonteerd waren, zat er niets dicht geslipt of zo.
Ook weer een proefritje gemaakt; gaan tanken in de buurt. De interieurverwarming doet het beter dan in het begin. Waarom is me een raadsel tenzij de nieuwe thermostaat in het begin wel erg snel opende en nu wat langer daarvoor de tijd neemt. De volgende weken maar eens wat opvolgen.
Groeten, Bart

Re: winter: verwarming

Geplaatst: ma dec 31, 2012 8:26 pm
door RVIER
@Bart,

Je kunt de werking van de pomp controleren door op de ontluchting van de interierverwarming een doorzichtige slang te schuiven en omhoog te hangen. Ook het expansievat hang je omhoog, zo hoog dat je water in de doorzichtige slang ziet staan. Verwarmingskraan open. Start de motor en geef gas. Kijk wat er gebeurt. Als er niets gebeurt knijp je de retourslang van de verwarming dicht. Het niveau in de doorzichtige slang moet nu stijgen (= stuwdruk van de pomp bij geen debiet). Bij koude motor moet het effect het grootst zijn. Als de thermostaat opent neemt het effect af.
Geen stijging in de doorzichtige slang is denk ik pomp kapot
Ben benieuwd :-)

vr gr Fons

Re: winter: verwarming

Geplaatst: di jan 01, 2013 2:24 pm
door deutz
Misschien is de opbrengst van de pomp verminderd doordat het schoepenwieltje te ver van het
huis afzit, dan heb je eigenlijk ;slip; in het pomphuis.
Kan door een loszittend schoepenwieltje op de aandrijfas waar de V-snaar op zit.
Wel eens meegemaakt!!
Ook kunnen de schoepjes wat te ver afgesleten zijn!? is moeilijk te constateren, alleen
met een nieuwe pomp zou je meer resultaat moeten hebben wb rondpompen van het koelwater
en dus betere kachel verwarming!
Succes!
gr.Jan.

Re: winter: verwarming

Geplaatst: wo jan 02, 2013 8:10 pm
door BVDP
Vanmorgen had ik in tegenstelling tot de vorige dagen totaal geen interieurverwarming meer. Ook toen ik vanavond terug kwam geen verwarming, wel een eigenaardig geluid af en toe. Dat heb ik nog gehoord de laatste dagen maar dan slechts enkele seconden, nu langer en zeker frequenter.Thuis eerst maar eens de meting van Fons gedaan. Geen verhoging van het niveau, ook niet met de retourslang dicht geknepen en zelfs met de slang naar de radiator (waar de thermostaat in zit ) dicht geknepen. Als ik in die slang kneep zag je wel beweging in het niveau maar het zakte direct terug. Pomp echt wel stuk dus. Eigenaardig is dat want ze lekt niet en ik verlies ook geen koelwater. Schoepenrad los gekomen of zo door de hitte? Ik bekijk het achteraf wel ff. Het vervelende is dat Der Franzose net 14 dagen dicht is en ik dus geen nieuwe kan bestellen. Ff wachten dus en ondertussen maar niet te gek veel rijden lijkt me. De motor wordt enkel gekoeld door de natuurlijke circulatie van het warme water. Geen autostraderitjes dus.
De dagen voordien moet er nog wel circulatie geweest zijn want dan was de interieurverwarming er nog wel, zij het minimaal.
Goede tip Fons om het zo te meten (uhm)

groete, Bart

Re: winter: verwarming

Geplaatst: do jan 03, 2013 12:55 pm
door carelhj
Hoi Bart,

In het clubmagazijn hebben we ook waterpompen!!

groeten van Carel met de beste wensen

Re: winter: verwarming

Geplaatst: do jan 03, 2013 10:31 pm
door Vrouwtje met Blauwtje
Maarre.... een kapotte waterpomp..... dan gaat de boel toch koken?!?