winter: verwarming

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1709
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141188Bericht Rudolf2
wo dec 19, 2012 2:42 pm

Ehh Paul, autowassen is iets vermoeiends waar je geen zak mee opschiet....
(net zoiets als zakkenwassen waar je geen auto mee opschiet)

Gebruikersavatar
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9978
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141190Bericht R4F6GTX Automaat
wo dec 19, 2012 9:21 pm

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"

deutz
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141191Bericht deutz
do dec 20, 2012 12:51 am

Oke oke, ik snap hem helemaal!!
Nu nog een paar pot.regelaartjes scoren om de ventilatorretjes met verschillende toerentallen
te laten draaien, iemand ,n idee?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!

Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141198Bericht Rob4tl
do dec 20, 2012 5:06 pm

Ik heb van een DS geloof ik nog een pot. regelaar liggen die gebruikt werd voor de dashboardverlichting (toen al!) Wellicht is dat dat een optie. Anders zit er op de Kleine Berg in Eindhoven een elektronicazaak waar ze dit soort zaken verkopen, oa ook de Vellerman kit en ruitenwisserintervalset e.d.
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977

Gebruikersavatar
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9978
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141199Bericht R4F6GTX Automaat
do dec 20, 2012 9:32 pm

Rob4tl schreef:..... een DS .......(toen al!) ......
Van wanneer is die DS dan? die zijn toch niet zo oud? Mijn Packard van 1940 had dat ook al hoor...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"

Tweety
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141200Bericht Tweety
do dec 20, 2012 10:09 pm

elke electronica zaak zal je kunnen helpen, je zal alleen een goeie maximale weerstand moeten kiezen, misschien motortje ff meenemen... 12v hebben ze daar wel... d'r zijn natuurlijk 2 manieren om een variabele weerstand aan te sluiten... in serie ('t eenvoudigst..) of paralel.... dat verbruikt meer bij weinig toeren...

deutz
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141202Bericht deutz
vr dec 21, 2012 1:06 am

Twee toerenregelaars om twee motorretjes aan te sturen €23.- en dat maal 2!!
wordt te gek en te ingewikkeld, ik ga ze in serie zetten en via een 3-standen schakelaar ook parallel.
Dan kan ik ze op volle en halve snelheid laten lopen!
Weer iets te knutselen! de motortjes komen niet uit een computer maar uit een gesneuvelde
12v naar 220volt omvormer, zijn ongeveer 12vm in het vierkant en trekt o,5 amp.
Dus een dashboardverl.regelaar zal het niet aan kunnen, is bij elkaar 1 amp.
Ik ben geen electrofiel misschien is er nog een andere oplossing?
Ik zie graag een berichtje van een deskundige!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!

Tweety
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141207Bericht Tweety
vr dec 21, 2012 12:22 pm

De meest profesionele oplossing is als volgt, sluit beide motortjes paralel aan en verbind ze met de middenpin van een (1 amp bereik) variabele weerstand zoals beschreven in het eerste diagram.. van deze link

http://na.altena-exact.nl/P3_rendement_ ... sdeler.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

een andere en vermoedelijk goedkoper optie is als volgt, een 3 weg schakelaar (enkel polig) en op 1 van de pinnen zet je een weerstand van +- 12 ohm die 6 volt aan kan (de helft van de spanning blijft namelijk over ) in theorie is het allemaal zo simpel... V=I x R en P = V x I maar als je aan de toobank staat kom je misschien weer wat problemen tegen.. heeft die weerstand wel genoeg vermogen enzo, soms moet je een aantal weerstanden paralel schakelen om het gewenste resultaat te krijgen... (meer vermogen minder weerstand..)
1 amp wat de beide motortjes samen trekken moet echter goed te doen zijn, en d'r staat natuurlijk altijd een specialist aan de andere kant van de toonbank die je even moet kunnen helpen :wink:

BVDP
Berichten: 603
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141209Bericht BVDP
vr dec 21, 2012 2:22 pm

Ik zie het waarschijnlijk iets te simpel maar dan komt er vast kommentaar op: hang je ventilators aan de knop van de ventilator (aanjager)die al in je interieurverwarming zit. Zet er eventueel een tweede bij. Heb je zo twee snelheden en lijkt het nog wat op het origineel.

groete, Bart

Tweety
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141214Bericht Tweety
vr dec 21, 2012 9:10 pm

Laat ik je niet teleurstellen bart... het vermogen van de originele ventilator is anders dan van die 2 andere (waarschijnlijk....) dus dan is de weerstand van de tussenstand of te groot of te klein (waarschijnlijk) voor een halve stand, maar 't is niet zo gek ! je zou een zelfde soort schakelaar kunnen gebruiken en als de motortjes te langzaam lopen zou je een aftakking van de spiraalvormige weerstand kunnen maken ... draaien ze op de halve stand te snel dan moet er extra weerstand bij ... :lol:

deutz
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141218Bericht deutz
za dec 22, 2012 1:12 am

Bedankt voor jullie reactie,s mensen ik weet al weer iets meer!
Ik ga wel een beetje proberen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!

BVDP
Berichten: 603
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141318Bericht BVDP
vr dec 28, 2012 9:22 pm

RVIER schreef:@ rik

[@ bart,
misschien moet je toch maar eens de motortemperatuur meten (dus voor de thermostaat) en mogelijk een thermostaat monteren die bij een hogere temperatuur opent.

vr gr Fons
Fons,
Vandaag de thermostaat er uit gehaald. Tijdens een rit op de autostrade ging mijn overhittingverklikkerlampje branden maar ook snel weer uit. Ik had vooraf wat documentatie door genomen en hij leek mij verkeerd gemonteerd. Volgens de documentatie (Haynes pag 246 foto 12.7.15) en fig 12.17)zou de voeler onderaan moeten zitten, in het pomphuis zogezegd. Bij mij zat die voeler naar boven (in de slang naar de radiator, achter de afsluiter dus). Al zeker 4 jaar zo gereden want ik heb hem nooit los gehad.Het moeten toch echt wel stevige motortjes zijn want de hitte in de motor moet al hoog worden vooraleer de koeling ging werken. Tenzij de thermostaat altijd heeft open gestaan en pas recent terug dicht ging. Dat is dan weer verwonderlijk omdat ik in het verleden altijd wel erg veel warmte in ghet interieur kreeg via de kachel. In de zomer staat die echter toe dus dan moet de thermostaat wel gewerkt hebben.
Hij werkte enkel de laatste maanden niet goed. in een pannetje op het fornuis ging ie in het begin niet open, na wat reinigen tegen het kookpunt, dus maar ineens een nieuwe bestelt. Ik hoop dat dit de laatste ontdekking is in een hele resem van prutswerk dat ik aan de auto heb gevonden.
Benieuwd hoe de verwarming werkt als de thermostaat goed is en goed gemonteerd zit.

groeten, Bart

BVDP
Berichten: 603
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141336Bericht BVDP
za dec 29, 2012 9:35 pm

BVDP schreef: Benieuwd hoe de verwarming werkt als de thermostaat goed is en goed gemonteerd zit.
Daar ben ik dus achter gekomen: zeer slecht. Ik krijg wel wat ventilatie binnen maar 'warmte' zou ik het niet noemen.
Vanmorgen de nieuwe themostaat opgehaald en na de middag gemonteerd. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle slangen, radiatoren en leidingen eens goed door te spoelen met water. Daar kwam flink wat troep uit. Ook het expansievat aan de binnenzijde gereinigd. Dan alles terug gemonteerd, inclusief de nieuwe thermostaat. Deze had een openingstemperatuur van 82 °C, de oude was 89.
Alles netjes ontlucht, warm laten lopen tot ik warmte boven de thermostaat voelde en dan nog eens ontlucht. Alles op druk laten komen en gecheckt of er nog lucht op zat.
Dan een proefrit gaan maken. Geen warmte uit de interieurventilatie. De slang er naar toe wordt wel warm maar blijft kouder dan de slang naar de koelradiator. De sierroorster half toe gemaakt en nog maals geprobeerd. Iets beter maar nog altijd ruim onvoldoende. De lucht is wel warmer dan buiten maar ik vermoed iets van 20°C of zo. Vroeger was dat tegen de 50 maar dat was ook weer wat veel en ik weet nu dus dat het was omdat de thermostaat verkeerd zat en dus erg laat open zal gegaan zijn.
Twee vragen:
1)Hoeveel invloed heeft de openingstemperatuur van de thermostaat op de interieurverwarming? Zal ik met een thermostaat die op 89 °C opent ineens veel meer interieurwarmte krijgen?
2) Ik heb de helft van de sierrooster afgeplakt om de luchtstroom wat te beperken. Is dat ongeveer de verhouding met het originele renault afdeksetje of moet ik nog meer afdekken?
Ter info. ik heb een 850 cc motor: continu meedraaiende ventilator dus. De thermostaat terug fout monteren lijkt me geen optie. De koelradiator is drie jaar geleden vervangen en de interieurradiator is toe ook gereinigd.

Groeten, Bart

Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 304
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141337Bericht Marcel77
za dec 29, 2012 9:59 pm

Kachelradiateur verstopt,vervangen voor een nieuwe en niet voor gebruikt gaan is mijn advies.
Gezien de hoeveelheid werk beter gelijk voor goed gaan en niet over een half jaar nogmaals dezelfde klus moeten klaren.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Teilhol Renault 4 pick up '79 (wit)
Renault 11 TXE Electronic '84(grijs)

BVDP
Berichten: 603
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141338Bericht BVDP
za dec 29, 2012 10:22 pm

Ik heb de radiatorkachel door gespoeld. Dat ging erg vlot. Toen de thermostaat verkeerd zat gaf ie héél veel warmte af dus verstopt lijkt ie me niet. Inderdaad veel werk om ff te controleren.
Bedankt voor je advies.

Plaats reactie