Koelprobleempjes GTL **opgelost** nieuw probleem acculampje!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

JanR4F6
Berichten: 83
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 9:47 pm

Koelprobleempjes GTL **opgelost** nieuw probleem acculampje!

Bericht: # 138382Bericht JanR4F6 »

Heren techneuten,

Sinds afgelopen zondag heb ik het volgende probleem met mijn 4 GTL:

Bij rijden, niets aan de hand. Bij stilstand gaat het koelvloeistoftemperatuurlampje branden. Op het forum las ik dat het aan het thermocontact kan liggen, hoe verbind ik deze door om te kijken dat de fan dan wel draait? (doet het nu namelijk niet) De koelvloeistof borrelt heeeeel licht in het expansievat op het moment dat de motor te warm wordt.

Daarnaast doet de richtingaanwzijer ineens niets meer, het normale klik klik geluidje is vervangen door een vermoeid "zaag" geluid. Iemand enig idee?

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door JanR4F6 op do sep 06, 2012 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138383Bericht ervaar.R4 »

De 2 stekkertjes van het thermocontact op de radiateur losmaken en met elkaar verbinden d.m.v. een stukje installatiedraad (of een spijkertje... :oops: )
Op deze manier draait je ventilateur continu...

De storing van je richtingaanwijzer kan veroorzaakt worden door een loszittend of gecorrodeerd contact...
Of door een gecorrodeerde zekering... Of door vocht... Of door slechte massa, ergens...
Wordt even zoeken en uitproberen...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138384Bericht Tweety »

Zoek ivm met de richting aanwijzer in de buurt van het relais....
JanR4F6
Berichten: 83
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 9:47 pm

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138385Bericht JanR4F6 »

Weer aan het hobbyen geweest.

Van een bevriende Renault garage een nieuw knipperlichtrelais gehad maar ook dan werkt de installatie niet....

Wat betreft de radiateur, het doorverbinden met de stekkertjes, ik neem aan dat ze daarna op het contact geplaatst moeten worden?
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138391Bericht Rudolf2 »

klopt, zodra het contact op "aan" gaat, hoor je de ventilateur te beginnen met draaien.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138394Bericht R4F6GTX Automaat »

Volgens mij bedoelt ie de contacten van de thermo-schakelaar (in de radiateur). if so: Daar hoef je geen draadje meer op te klemmen want die vervalt zodra je de twee met elkaar verbindt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138401Bericht Tweety »

JanR4F6 schreef:Weer aan het hobbyen geweest.

Van een bevriende Renault garage een nieuw knipperlichtrelais gehad maar ook dan werkt de installatie niet....
eh controleer nog even of de aarde naar het knipperlicht relais goed zit...('t is zo iets typisch ik heb het wel eens meegemaakt, de symptomen die je beschrijft, maar ik weet niet meer precies wat 't was...) en anders moet 't toch bij de schakelaar zitten... ergens wordt slecht contact gemaakt eventueel bij de aansluitingen van de schakelaar....
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138424Bericht deutz »

Jan, kijk even of je alarmschakelaar nog werkt! waarschijnlijk is die stuk omdat de vervangen relais
nog niet werkt.
gr.(ook) Jan.
niet geschoten is altijd mis!
JanR4F6
Berichten: 83
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 9:47 pm

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138505Bericht JanR4F6 »

Het probleem met de alarmlichten is opgelost, de zekering was gecorrodeerd......

Nu de koelproblemen nog en mijn R4 kan weer lekker haar rondjes gaan rijden in het weekend!
Al diverse delen besteld, radiateur/waterpomp dynamo en koelfan.

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138864Bericht Rudi »

Hoi Jan, ik heb eigenlijk niet vernomen of je probleem was opgelost.
Ik had gisteren een soortgelijk probleem en daar bleek het draadje van het blok te zijn losgeschoten, hierdoor lijkt je blok te heet te lopen en denk je dit op te lossen door je kachel flink te stoken.

Wat ik wil zeggen: Een R4 heeft niet persé grote ingrepen nodig als het probleem nog niet gevonden is.

'Beter 1 R4 in de hand dan 10 in de oud ijzer bak'
nekaf
Berichten: 7
Lid geworden op: za okt 15, 2011 5:49 pm

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138884Bericht nekaf »

die van mij werd ook heet , maar alles leek in orde, uit eindelijk de koppakking er tussen uit en stil gestaan op de snelweg . alles eraf gesleuteld, kop vlakken etc, de uiteindelijke oorzaak was een thermostaat die niet open ging.
dus controleer die even of de vleoistof wel rond kan ook al lijkt het in het expansie vat te borrelen.
Groetjes en succes Patrick
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138890Bericht Rudolf2 »

Ik heb het al een paar keer gehad dat de thermoschakelaar rechtsonderaan de radiateur kapot was. Kijk die ook even na.
Rudolf
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 138947Bericht Rudi »

Ik heb heel in het begin last gehad met de V-snaren die telkens knapte waardoor mijn temperatuur in het expansievat enorm snel opliep.
Het zou zomaar in het asje van de poelie kunnen liggen, wellicht is het kogellager versleten.
JanR4F6
Berichten: 83
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 9:47 pm

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 139036Bericht JanR4F6 »

Heren,

Morgen gaat er een nieuwe radiateur in, nieuwe waterpomp is al gemonteerd en ook het thermocontact is vervangen. Ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Koelprobleempjes GTL

Bericht: # 139039Bericht Rudi »

Wij ook..., succes met sleutelen. :wink:
Plaats reactie