fan blijft draaien

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

fan blijft draaien

Bericht: # 136332Bericht R4F6GTX Automaat »

De koelfan van onze F6 draait vrijwel constant, zelfs af en toe op de grote weg. Waarom koelt ie niet genoeg? Koelwater genoeg, recent radiateur vervangen, wel met een gebruikte die in de vorige auto zeer goed werkte. Waar het te zoeken?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136333Bericht deutz »

Hoi Paul, al eens meegemaakt dat de opbrengst van de waterpomp niet meer toereikend was!!!!
Of dat de waaier van de w.pomp niet goed vastzat op de as!
Radiateurvoeler niet goed? Thermostaat niet max. open? Lekke koppakking?
Mogelijkheden genoeg! Succes.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136336Bericht R4F6GTX Automaat »

Radiateurvoeler is nieuw, thermostaat ook, koppakking recent vervangen, zelf dacht ik ook aan de waterpomp of verstopte radiateur of zoiets. Ga 'm vandaag eens goed doorspoelen; eerst koelvloeistof eruit, water erin en een blokje zeep voor de vaatwasser scoren en daar wat mee rijden; ben benieuwd...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136338Bericht Tweety »

Is een tikkie vreemd, vooral omdat de rijwind op de grote weg er ook voor kan zorgen dat de ventilator zonder stroom net zo hard draait als met...(dus dan helpt 't ook helemaal niets..) heb je niet gewoon kortsluiting ? anders toch de radiateur voeler, een nieuwe kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn.... als je toch de koelvloestof eruit hebt, blaas dan eens een paar keer goed in de radiateur via de bovenslang... en spoel daar wat water door.... als je het reinigingsding doet haal dan wel ff de thermostaat eruit... die kunnen kunnen slecht tegen de extra druk verschillen, en als ie toch nieuw is hoeft ie niet gereinigt...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136339Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, mee eens.
Als ik ermee wegrij en begin met een flink stuk doorgaande weg duurt het een langere tijd voor de fan aangaat. (heb er een controlelampje op zitten, en een schakelaar voor als ik denk dat het ook nodig is). Als ik eerst dwars door de stad moet gaat het vrij snel aan en op de grote weg springt ie ook aan. Ik dacht toch ook dat rijwind bij 90 km/h wel goed moest koelen zonder fan. Rooster in de grill is ook gewoon open en geen troep wat m dichthoudt. Ik heb al gekeken of de fan misschien de verkeerde kant opdraait maar dat is niet het geval.
Ook stottert de wagen weer zoals ik een half jaar geleden ook al iets over vroeg. In lage toerentallen lijkt het alsof hij zich verslikt; maar weer een fractie van een seconde en je weet nooit wanneer dat weer gebeurt dus weet ik nog steeds niet waar ik dat moet zoeken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136347Bericht RVIER »

Radiateurvoeler is nieuw, thermostaat ook
heb je al gekeken of ze je wellicht een radiateurvoeler hebben meegeven die eerder inslaat?
Ik scheur altijd met de R4 en de ventilator gaat bijna nooit aan

vr gr Fons,
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136349Bericht Tweety »

Zo'n lampje met scahkelaar heb ik ook en daar wist ik van vandaar dat ik aan kortsluiting dacht... bij 90 km/h gaat bij mij het lampje ook een beetje branden ('t is een ledje..) maar dan draait de fan en werkt de electromotor als dynamo...!! vraagje ... hoe zit 't met de motor temperatuur ...? want je hebt ook een thermometertje toch ? wat Fans zegt kan ook, die van een R16 hoort bv al bij 75 c aan te slaan, en standaard is geloof ik 90 c , maar de sensor die eerder aanslaat is wel zeldzamer, en moet meestal bestelt worden, maar ja misschien hadden ze er nog 1-tje... echter wat ik wel heb meegemaakt, vrij kort na m'n gas-conversie, bleek mijn stalen radiateur, aande voorzijde een heleboel veroeste vinnetjes te hebben...waardoor er ook slecht lucht doorheen kan... wat betreft het stotteren zat ik te denken aan evt. sludge in je verdamper... of eigenlijk d'r voorbij... in het kraantje of sproeistuk... waardoor er tijdelijk mider gas daarheen komt... de zooi die zich in je gastank op kan hopen kan soms schokkend zijn, en ook in je brandstofsyteem terecht komen als je de tank bijna leeg rijdt.... misschien dat je het laatste deel een keer met ontvetter kan behandelen... een arm mengsel kan ook een warmere motor veroorzaken, evenals een te laat onstekingstijdstip... en beide kunnen zelfs een gloeiende bougie geven... goed, blijft de vraag... koelt wel goed maar loopt ie warm, of koelt ie slecht, of slaat die ventilator gewoon onnodig aan... (boven de 90 km/h is onnodig en werkt bovendien niet....)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136350Bericht R4F6GTX Automaat »

Koelt volgens mij goed, motor lijkt niet te warm (geen geborrel in t expansievaatje) maar die fan draait vrijwel altijd, ook op de grote weg bij 90+ km/h
Zal es kijken welke waarde er op de radiatorvoeler staat; zal pas donderdag worden want hij is er mee weg
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: fan blijft draaien

Bericht: # 136351Bericht deutz »

Geen temp. meter in de auto?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie