Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Mon Papa 1974
Berichten: 57
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm

Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134194Bericht Mon Papa 1974 »

Ik heb heb me eens verdiept in het koelsysteem van mijn R6 met 1100 motor en daar hebben ze het over ontluchten en dat de slangen afgeklemt moeten worden. Nu schrijven ze in R6 leer hem kennen dat de slangen aan de waterpomp moeten afgeklemt worden maar verder in het boekje de twee slangen van en naar de carburateur. Ook werkt de kachel niet echt van de auto en vroeg me af of dat zou kunnen komen dat er lucht in het systeem zit? Wie kan mij uitleggen hoe ik de boel kan ontluchten en waarom m,n kachel het niet echt doet? Hennie.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134212Bericht RVIER »

@hennie,
- expansievat losmaken en met een stuk touw zo hoog mogelijk aan de motorkap hangen.
- dop eraf halen
- verwarming aanzetten
- met stilstaande motor ontluchten via het kraantje bij het schutbord.
- even laten lopen
- de verwarming moet het nu gaat doen
- controleeren of er nog luchtbellen uit het kraantje komen, zo nee

- expansievat zo nodig bijvullen.
- dop erop
- expansievat weer monteren.
- motor laten lopen (1500 toeren) tot ventilator inslaat
- koffie drinken

klaar
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Mon Papa 1974
Berichten: 57
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134223Bericht Mon Papa 1974 »

Hallo Fons,

Bedankt voor deze goede uitleg! Dit moet gewoon gaan lukken maar dus geen klemmen op slangen?
Kan het trouwens zijn dat de thermostaat kapot is dat de motor naar mijn idee niet warm genoeg wordt? En die slangen naar de Carburateur hebben er ook niets mee te doen? Ook praten ze in het broek over ontluchten op het motorblok die moet ik ook dicht laten zitten?

Oja......ik kan het aftap dopje helemaal niet vinden op de radiateur mocht ik het systeem willen aftappen om een nieuwe thermostaat monteren.

Jammer dat ik nu het hele weekend moet werken en niet aan de auto kan werken.

Groetjes,
Hennie.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134239Bericht RVIER »

@Hennie,

de methode "renault" met de klemmen gaat uit van het ontluchten bij draaide motor en het expansievat op zijn plaats. Vind ik persoonlijk en hoop gedoe

Diagnose voor de thermostaat:
Als je de motor start en de bovenste radiatorslang wordt vrijwel direct warm, dat zit er geen thermostaat in of hij staat open (en is defect). Als de bovenste slang in het begin koud blijft zit er in ieder geval een thermostaat in en zal de motor warm worden. Na enige tijd (minuten) moet de bovesnte slang warm worden--> de thermostaat opent. Als dat niet gebeurt en de de druk in het systeem neemt toe controleer dan de temperatuur van de onderste en de bovenste radiatorslang. Als de onderste slang warmer is dan de bovenste is de thermostaat kapot.

succes

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134242Bericht Tweety »

Ten overvloede, aftap plug op de radiator zou best eens bestaan kunnen hebben, maar recent niet gesignaleerd, gewoon de onderslang loshalen aan radiator zijde en koelvloeistof opvangen... als aanvulling op de uitleg van Fons.... stukkie rijden, beetje in de bovenslang knijpen, komen er soms nog wat luchtbelletjes uit en evt. koelvloeistof verder bijvullen... de kans dat de thermostaat niet geheel sluit of te vroeg opent bestaat....
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134250Bericht Rudolf2 »

Hallo,

in plaats van de onderste slang kun je ook de thermoschakelaar van de ventilator er even uithalen. die zit dus rechts onderin de radiator, en is makkelijker bereikbaar...

Rudolf
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134252Bericht Bertje »

Gaat die schakelaar er ook weer makkelijk lekvrij terug in?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Mon Papa 1974
Berichten: 57
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134254Bericht Mon Papa 1974 »

Nou....zo moet het gaan lukken:-) Heb genoeg info jammer dat ik morgen weer moet werken en tot Maandag moet wachten. Maar waarom heeft Renault dan zo,n (on)handig systeem bedacht met die klemmen? Maar dat ontluchten met die nippel op het blok hoef ik niets te doen? Ik zal het laten weten als het gelukt is.

Hennie.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134256Bericht Tweety »

Bertje schreef:Gaat die schakelaar er ook weer makkelijk lekvrij terug in?
dat vroeg ik me ook af ? Ik haal ook liever de slang los.... dopsleuteltje op de slangklem... dat wel ! want dat gedoe met zo'n schrovedraaier (beer)
Mon Papa 1974
Berichten: 57
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm

Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm

Bericht: # 134447Bericht Mon Papa 1974 »

Nou ik heb alles gedaan zoals beschreven alleen ging het door het afknijpen van de retourleiding van de kachel toch het best:-) M,n thermostaat was trouwens kapot hoor en bleef gewoon openstaan dus op temperatuur kwam de motor niet. Heb daar in Frankrijk afgelopen zomer niets van gemerkt maar toen was het ook lekker warm. Het kacheltje doet het nu heerlijk hoor net nu het bijna temperaturen van lente gaan worden;-) Op naar de volgende klus......het vervangen van m,n rechter achterrem.

Hennie.
Plaats reactie