Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm
Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Ik heb heb me eens verdiept in het koelsysteem van mijn R6 met 1100 motor en daar hebben ze het over ontluchten en dat de slangen afgeklemt moeten worden. Nu schrijven ze in R6 leer hem kennen dat de slangen aan de waterpomp moeten afgeklemt worden maar verder in het boekje de twee slangen van en naar de carburateur. Ook werkt de kachel niet echt van de auto en vroeg me af of dat zou kunnen komen dat er lucht in het systeem zit? Wie kan mij uitleggen hoe ik de boel kan ontluchten en waarom m,n kachel het niet echt doet? Hennie.
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
@hennie,
- expansievat losmaken en met een stuk touw zo hoog mogelijk aan de motorkap hangen.
- dop eraf halen
- verwarming aanzetten
- met stilstaande motor ontluchten via het kraantje bij het schutbord.
- even laten lopen
- de verwarming moet het nu gaat doen
- controleeren of er nog luchtbellen uit het kraantje komen, zo nee
- expansievat zo nodig bijvullen.
- dop erop
- expansievat weer monteren.
- motor laten lopen (1500 toeren) tot ventilator inslaat
- koffie drinken
klaar
vr gr Fons
- expansievat losmaken en met een stuk touw zo hoog mogelijk aan de motorkap hangen.
- dop eraf halen
- verwarming aanzetten
- met stilstaande motor ontluchten via het kraantje bij het schutbord.
- even laten lopen
- de verwarming moet het nu gaat doen
- controleeren of er nog luchtbellen uit het kraantje komen, zo nee
- expansievat zo nodig bijvullen.
- dop erop
- expansievat weer monteren.
- motor laten lopen (1500 toeren) tot ventilator inslaat
- koffie drinken
klaar
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Hallo Fons,
Bedankt voor deze goede uitleg! Dit moet gewoon gaan lukken maar dus geen klemmen op slangen?
Kan het trouwens zijn dat de thermostaat kapot is dat de motor naar mijn idee niet warm genoeg wordt? En die slangen naar de Carburateur hebben er ook niets mee te doen? Ook praten ze in het broek over ontluchten op het motorblok die moet ik ook dicht laten zitten?
Oja......ik kan het aftap dopje helemaal niet vinden op de radiateur mocht ik het systeem willen aftappen om een nieuwe thermostaat monteren.
Jammer dat ik nu het hele weekend moet werken en niet aan de auto kan werken.
Groetjes,
Hennie.
Bedankt voor deze goede uitleg! Dit moet gewoon gaan lukken maar dus geen klemmen op slangen?
Kan het trouwens zijn dat de thermostaat kapot is dat de motor naar mijn idee niet warm genoeg wordt? En die slangen naar de Carburateur hebben er ook niets mee te doen? Ook praten ze in het broek over ontluchten op het motorblok die moet ik ook dicht laten zitten?
Oja......ik kan het aftap dopje helemaal niet vinden op de radiateur mocht ik het systeem willen aftappen om een nieuwe thermostaat monteren.
Jammer dat ik nu het hele weekend moet werken en niet aan de auto kan werken.
Groetjes,
Hennie.
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
@Hennie,
de methode "renault" met de klemmen gaat uit van het ontluchten bij draaide motor en het expansievat op zijn plaats. Vind ik persoonlijk en hoop gedoe
Diagnose voor de thermostaat:
Als je de motor start en de bovenste radiatorslang wordt vrijwel direct warm, dat zit er geen thermostaat in of hij staat open (en is defect). Als de bovenste slang in het begin koud blijft zit er in ieder geval een thermostaat in en zal de motor warm worden. Na enige tijd (minuten) moet de bovesnte slang warm worden--> de thermostaat opent. Als dat niet gebeurt en de de druk in het systeem neemt toe controleer dan de temperatuur van de onderste en de bovenste radiatorslang. Als de onderste slang warmer is dan de bovenste is de thermostaat kapot.
succes
Fons
de methode "renault" met de klemmen gaat uit van het ontluchten bij draaide motor en het expansievat op zijn plaats. Vind ik persoonlijk en hoop gedoe
Diagnose voor de thermostaat:
Als je de motor start en de bovenste radiatorslang wordt vrijwel direct warm, dat zit er geen thermostaat in of hij staat open (en is defect). Als de bovenste slang in het begin koud blijft zit er in ieder geval een thermostaat in en zal de motor warm worden. Na enige tijd (minuten) moet de bovesnte slang warm worden--> de thermostaat opent. Als dat niet gebeurt en de de druk in het systeem neemt toe controleer dan de temperatuur van de onderste en de bovenste radiatorslang. Als de onderste slang warmer is dan de bovenste is de thermostaat kapot.
succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Ten overvloede, aftap plug op de radiator zou best eens bestaan kunnen hebben, maar recent niet gesignaleerd, gewoon de onderslang loshalen aan radiator zijde en koelvloeistof opvangen... als aanvulling op de uitleg van Fons.... stukkie rijden, beetje in de bovenslang knijpen, komen er soms nog wat luchtbelletjes uit en evt. koelvloeistof verder bijvullen... de kans dat de thermostaat niet geheel sluit of te vroeg opent bestaat....
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Hallo,
in plaats van de onderste slang kun je ook de thermoschakelaar van de ventilator er even uithalen. die zit dus rechts onderin de radiator, en is makkelijker bereikbaar...
Rudolf
in plaats van de onderste slang kun je ook de thermoschakelaar van de ventilator er even uithalen. die zit dus rechts onderin de radiator, en is makkelijker bereikbaar...
Rudolf
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Gaat die schakelaar er ook weer makkelijk lekvrij terug in?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Nou....zo moet het gaan lukken:-) Heb genoeg info jammer dat ik morgen weer moet werken en tot Maandag moet wachten. Maar waarom heeft Renault dan zo,n (on)handig systeem bedacht met die klemmen? Maar dat ontluchten met die nippel op het blok hoef ik niets te doen? Ik zal het laten weten als het gelukt is.
Hennie.
Hennie.
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
dat vroeg ik me ook af ? Ik haal ook liever de slang los.... dopsleuteltje op de slangklem... dat wel ! want dat gedoe met zo'n schrovedraaierBertje schreef:Gaat die schakelaar er ook weer makkelijk lekvrij terug in?
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr aug 26, 2011 6:37 pm
Re: Ontluchten koelsysteem 1100 cm
Nou ik heb alles gedaan zoals beschreven alleen ging het door het afknijpen van de retourleiding van de kachel toch het best:-) M,n thermostaat was trouwens kapot hoor en bleef gewoon openstaan dus op temperatuur kwam de motor niet. Heb daar in Frankrijk afgelopen zomer niets van gemerkt maar toen was het ook lekker warm. Het kacheltje doet het nu heerlijk hoor net nu het bijna temperaturen van lente gaan worden;-) Op naar de volgende klus......het vervangen van m,n rechter achterrem.
Hennie.
Hennie.