bevroren :-(

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

bevroren :-(

Bericht: # 133886Bericht RVIER »

vandaag merkwaardig probleem,
hele winter nog geen probleem gehad maar vandaag na 4 km damp onder motorkap.
Was een (kleine) slang van de pomp afgesprongen. Dus kennelijk veel druk geweest. Slang teruggeduwd en na een kwartier weer wezen kijken. Bleken de slangen ingedeukt. Hij had kennelijk vacuum gezogen.
Slang weer vastgezet (slangklem was kapot gegaan). Motor laten lopen, thermostaat opende en langzaam bouwde hij druk op, ook toen ik de dop van het expansievat had losgedraaid. Bleek dat er in de radiator ijsnaalden zaten die ook het slangetje naar het expansievat verstopte :-(.
Kortom nog meer antievries in de radiator en expansievat gedaan, opnieuw ontlucht en warmlaten lopen tot de ventilator insloeg.
Weer als nieuw :-)
Dus druk in het systeem kan ook komen door verstopping van slang naar expansievat.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133895Bericht deutz »

Voor dat het flink gaat vriezen even antie-vries/koelvloeistof gehalte even controleren!! (oioi)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133900Bericht Bertje »

Ik had pas ook iets dergelijks: waarschuwingslampje oververhitte motor ging aan terwijl de koelvloeistof nog koud was. Gelukkig draaide ik toen net de parkeerplaats op en toen ik later die dag de wagen weer nodig had werkte het koelsysteem wel weer normaal. Euvel is waarschijnlijk ontstaan doordat ik van de zomer als noodoplossing 1.5 l water in de thermostaat had gegooid, wat het koelsysteem natuurlijk gevoeliger maakt voor vorst. Ik heb de boel weer afgevuld met verse koelvloeistof, hopenlijk in de concentratie antivries nu weer voldoende.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133902Bericht Erik »

hmm zou als je hier last van hebt ook even een stuk karton voor radiator plaatsen.

Werkt prima! :D
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133907Bericht Bertje »

Heb ik, maar gaat denk ik niet echt helpen als je auto dagenlang stilstaat in de vrieskou. Je kunt geen warmte vasthouden van een object dat al op omgevingstemperatuur ís, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133920Bericht Erik »

Beste Bertje,

Natuurlijk snap ik dat! Het gaat er mij om dat je wat minder rijwind aan het vanh=gen bent! Hiermee koel je veel en veelste veel. Dus rijwind nu wat begerenzen. Dat geeft je als je eenmaal aan het rijden bent meer comfort en is ook beter voor je autotje. Maar ach dat boeit ook niet in dit geval want pekel is vele malen erger. Je hoort hem knisperen....

gr erik
Project rodeo6b schiet op.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133952Bericht deutz »

Ik heb sinds enkele weken een rolhoesje voor mijn radiator gefabriekt, van mijn stuurstoel te bedienen!!
En ook een temp.meter uiteraard!
Werkt perfect, na ong. 1 km al warme lucht uit de kachel.
Gemaakt van een rolgordijn van een huis, zo een die je met een koord moet laten zakken en dus ook
met een koord moet ophijsen.
Met 2 bi/buiten kabels verleng naar mijn interieur, de ;hijs; kabel een rood kleurtje gegeven.
En aan je temp meter te zien hoe warm het motortje wordt, nl net zo warm als in de zomer!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133964Bericht Bertje »

Mooie oplossing!

Ik heb ook een thermometer in de bovenste waterslang zitten, maar als ik de officiele rubber winterflap in de grill prik dan wordt de motor snel warmer dan goed is (90+). Een stuk karton deels voor de grill zetten werkt in mijn ervaring beter: motor op 80 graden en een verwarming die het lekker doet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: bevroren :-(

Bericht: # 133984Bericht deutz »

Bij mij zit de temp.meter voeler achter op de kop in het plaatje wat een afdekking is voor eventueel
een waterpomp.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: bevroren :-(

Bericht: # 134111Bericht jbeekmann »

Dat rolgordijntje komt me bekend voor!
Ik heb dat wel eens op een Volvo Amazon zien zitten. Daar werd het met een kettinkje bediend (omhoog getrokken).
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: bevroren :-(

Bericht: # 134174Bericht Willem de Zwijger »

@jan: interessant idee, heb je er een foto van?
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: bevroren :-(

Bericht: # 134175Bericht deutz »

Ik ga dat proberen willem. ook een pb voor je.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bouke
Berichten: 26
Lid geworden op: do dec 30, 2004 2:45 pm
Locatie: Amsterdam

Re: bevroren :-(

Bericht: # 134508Bericht Bouke »

Is de thermostaat hier niet voor? die sluit toch de doorlaat naar de radiateur af als het water te koud is?
Zelfs al sluit hij niet helemaal zou er op den duur een balans moeten ontstaan waardoor het water op de juiste temp blijft.

Of ben ik abuis?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: bevroren :-(

Bericht: # 134509Bericht Willem de Zwijger »

Dat heb ik ook lang gedacht, maar zo werkt het blijkbaar niet want de temperatuur van het koelwater komt gewoon niet boven de 60 graden als die radiator in de winter niet is afgedekt en het vriest. Met alle mayo in de carterventilatie van dien, plus natuurlijk een koude auto.

Nu durf ik niet te zweren dat mijn thermostaat 100% goed werkt, maar uit het feit dat die winter flappen er altijd geweest zijn concludeer ik toch maar dat dit een universeel verschijnsel is, en dat dus de themostaat de boel 's winters niet op temperatuur kan houden omdat hij daar niet op ontworpen is. Het probleem zal wel zijn dat als je dit echt goed zou willen krijgen de thermostaat de flow enorm zou moeten knijpen en dat je dan makkelijk lokaal oververhitting in het blok zou krijgen.

Maar ik vind het wel raadselachtig dat een thermostaatklep bij zoiets als 85 graden open gaat en ik vervolgens vlak erachter niet meer dan 60 graden meet. Conclusie kan alleen maar zijn dat die thermostaat bij 60 graden niet helemaal afgesloten is. Of hij gaat heel snel open / dicht waarbij er gemiddeld 60 graden overblijft....?
Wie het weet mag het zeggen.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: bevroren :-(

Bericht: # 134516Bericht Tweety »

Flappen zijn er inderdaad al vrij lang, ook voor luchtgekoelde motor (2CV), met de thermostaat zit 't als volgt, het is een veer die krimpt en uitzet al naar gelang de temperatuur van het metaal, langzaam gaat deze open en dicht, de temperatuur in de veer schiet niet ineens omhoog en omlaag. De voor kan verbogen raken door verschillende oorzaken, maar meestal door oververhitting. als er een luchtbel onstaat in de kop kan de druk tijdelijk zo hoog zijn dat de veer te ver wordt ingedrukt en hierdoor verbuigt, en daarna niet helemaal meer goed afsluit, dit kan ook gebeuren als de thermostaat vast blijft zitten bij winterse temperaturen, vermoedelijk door een kleine luchtbel vlak voor de thermostaat waardoor de temperatuur van de koelvloeistof onvoldoende wordt overgebracht op het metaal... om dit te voorkomen boren sommige mensen een heel klein gaatje in de thermostaat. dan sluit de thermostaat natuurlijk niet helemaal meer af. ook komt 't voor de de thermostaat de andere kant op verbuigt, en daarna niet mee helemaal open gaat, ook dit komt meestal door oververhitting of ongelijkmatige verhitting.
Plaats reactie