koelingsproblemen na wassen auto

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131536Bericht kneul0 »

Ik heb mijn 4 gewassen nu brand vrij snel het lampje maar de koelfan komt niet bij.
heeft iemand een idee wat het kan zijn?

groeten leon
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131537Bericht roberto »

De draden op de thermische schakelaar zitten los rechts onder de radiateur, goed schoon maken iets dicht knijpen en er weer op schuiven
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131538Bericht kneul0 »

ik heb met een draadje de 2 stekkertjes aan elkaar door verbonden en de fan begon gelijk te draaien en de temperatuur kwam gelijk weer goed dus inderdaad de thermische schakelaar .
morgen als het licht is even de stekkertjes opschuren en dicht knijpen,dan zou het weer moeten werken.
en anders bestel ik wel een nieuwe schakelaar.
ik kan in ieder geval maandag gewoon naar mijn werk met het draadje ertussen.
bedankt voor de info.

groet leon
Gebruikersavatar
Vincentvanassen
Berichten: 45
Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131539Bericht Vincentvanassen »

In mijn F6 heb naast het thermocontact ook een schakelaar tussen de twee polen gezet van de thermocontact (zelfde plek dus in feite als waar jij nu je draadje hebt zitten), dit was mede voor de avonturen in de woestijn maar blijkt in de praktijk ook erg praktisch bij bijvoorbeeld filevorming op de snelweg. Ook heb ik toen tegelijkertijd een verklikkerlampje gemaakt zodat als de fan wordt ingeschakeld door de temperatuursensor dat zichtbaar is in de auto. Wellicht allemaal wat overdreven maar geeft je wel een beter beeld van wanneer de auto warm is en daar kun je eventueel je rijgedrag dan op aanpassen. En uiteraard kun je bij het falen van het thermocontact ook de fan handmatig aanzetten.
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131548Bericht kneul0 »

aansluitpootjes opgeschuurd en de stekkertjes vervangen voor nieuwe en het werkt weer perfect.

groet leon
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131569Bericht Bertje »

Vincentvanassen schreef:In mijn F6 heb naast het thermocontact ook een schakelaar tussen de twee polen gezet van de thermocontact (zelfde plek dus in feite als waar jij nu je draadje hebt zitten), dit was mede voor de avonturen in de woestijn maar blijkt in de praktijk ook erg praktisch bij bijvoorbeeld filevorming op de snelweg. Ook heb ik toen tegelijkertijd een verklikkerlampje gemaakt zodat als de fan wordt ingeschakeld door de temperatuursensor dat zichtbaar is in de auto. Wellicht allemaal wat overdreven maar geeft je wel een beter beeld van wanneer de auto warm is en daar kun je eventueel je rijgedrag dan op aanpassen. En uiteraard kun je bij het falen van het thermocontact ook de fan handmatig aanzetten.
Same here, heb dat ook gedaan en is af en toe inderdaad best handig. Werkt het verklikkerlampje bij jou in het donker ook tevens als snelwegindicatielampje...?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Vincentvanassen
Berichten: 45
Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131576Bericht Vincentvanassen »

Nee daar heb ik geen last van, hoogstens als het 20 graden of warmer is en ik wind mee heb, maar ik heb ook een grotere radiateur in de F6 zitten. Dat zal het verschil waarschijnlijk verklaren. Wellicht speelt de brandstof ook een rol, ik rijd namelijk op E85.
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131588Bericht Willem de Zwijger »

Bij mij werken de fans voor de radiator (ik heb er twee) inderdaad ook als windmolen: als je harder dan zeg 100 rijdt wekken ze genoeg prik op om het verklikkerledje te laten branden. Kunnen we hiermee niet genoeg stroom opwekken om de dynamo eraf te kunnen halen?
Gebruikersavatar
Vincentvanassen
Berichten: 45
Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131599Bericht Vincentvanassen »

Willem de Zwijger schreef:Kunnen we hiermee niet genoeg stroom opwekken om de dynamo eraf te kunnen halen?
En dan een elektromotor erin?
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131607Bericht harbourseal »

Hebben we dan eindelijk een perpetuum mobile :wink:
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131635Bericht RVIER »

heren,
Als je de overbrugingsschakelaar + lampje monteert is het handig vooraf de ventilatormotor eens goed na te kijken en te smeren. Ik heb er eens een overbrugd en na twee uur was de vernis van de isolatie verbrand :-(. De motor is niet gemaakt voor continubedrijf.

Mij viel overigens wel op dat de ventilator maar zelden inslaat terwijl ik er er gewoon mee scheur. Ik spuit wel eens per jaar de radiator van achter naar voren door met een hogesdrukspuit.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131721Bericht Bertje »

Verklaar u nader, waar zet je de spuit erin dan? En loop je dan geen risico op lekkage? Zelf houd ik het namelijk bij een scheut afwasmiddel een dag voordat ik de vloeistof aftap en vervang.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: koelingsproblemen na wassen auto

Bericht: # 131722Bericht R4F6GTX Automaat »

Is toch duidelijk, wat hij zegt, van achter naar voren, om er de troep zoals zand, blaadjes en insectenlijkjes etc uit te spuiten (hogedrukspuit), dus terug van daar waar ze erin (tussen de koelribbetjes) gekomen zijn... :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie