koelsysteem en expansievat

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Evert
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:54 am
Locatie: alkmaar

koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125824Bericht Evert »

Bonjour!

Wie kan mij helpen met het volgende; ik probeer al een tijdje de werking van het koelsysteem te begrijpen. In eerste instantie had ik een kleine lekkage opgemerkt omdat de slang onder de radiateur niet goed aansloot. Daardoor verloor ik behoorlijk veel koelvloeistof. Er zit nu een nieuwe afsluitring op en het lekken is gestopt. Ik dacht nu ook verlost te zijn van het regelmatig bijvullen van het expansievat. Maar dat is dus niet het geval. Voordat ik wegrij check ik het peil en regelmatig staat dit onder het minumum als het niet gewoon leeg is.... Gisteren heb ik een rondje gereden en opeens ging het waarschuwingslampje branden. Bij het openen van de motorkap zag ik dat het expansievat bijna helemaal volgelopen was. Ik heb even gewacht en de motor laten afkoelen en heb daarna voorzichtig het vat gelucht ; de gehele inhoud van het vat verdween borrelend weer in de radiateur. Ik heb het vat tot aan het minimumpeil kunnen aanvullen (ik had niet meer bij me) en heb daarna zonder oplichtende waarschuwingslampjes de reis kunnen voortzetten. In de garage heb ik het peil weer gecheckt en merkte dat het peil in het vat al weer aan het stijgen was. Wat zou de verklaring kunnen zijn hiervan? Ik zie dat op de dop van het expansievat een draaiknopje zit; is dit de ontluchtingregelaar? Kan of moet ik deze knop op een bepaalde stand zetten? Bij het optrekken in de 1e versnelling zie ik trouwens regelmatig dat ik mijn achterligger in een blauwe wolk zet. Heeft dit er iets mee te maken?

Zoals jullie zien is mijn technische kennis niet van hoog niveau, maar ik ben wel erg nieuwsgierig en leergierig. Op aanraden van Willem de Zwijger heb ik het Kluwer handboek aangeschafd, echter deze heb ik nog niet binnen.(dank Willem, voor de tip!)

Mochten er mensen in de buurt van Alkmaar zijn die mij willen coachen en helpen in het opdoen van technische kennis en het oplossen van dit soort vraagstukken dan kom ik graag met jullie in contact! Mijn dank en respect zal groot zijn! (nw)

Evert
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125826Bericht roberto »

Het zou kunnen dat de themostaat blijft vast zitten die zou je er tussen uit kunnen halen, als dan je de dop van de radiateur voorzichtig los draait en je dan gas geef en het borrelt en er komt veel eater uit dan denk ik dat dat de koppakking zou kunnen lekken
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125828Bericht Mark4GTL »

moet je even pb sturen naar Nico (otogzazzi) Hij woont ook in Alkmaar en kan je zeker helpen.

Ik denk ook dat de thermostaat niet meer helemaal goed is.
Deze zit in de slang die linksboven naar de radiotor loopt vanaf de waterpomp.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125861Bericht Okido »

Thermostaat in een pannetje water aan de kook brengen, kijken of ie open gaat. Er kan ook lucht in je koelsysteem ziten. Dit haal je eruit via de ontluchtingsnippel, zit bij mij aan de slang naar de verwarming op het hoogste punt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Evert
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:54 am
Locatie: alkmaar

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125863Bericht Evert »

Dank voor jullie reacties! Gelukkig ben ik vanmiddag vrij; ik ga er mee aan de slag. Ik meld me later nog even.

Evert
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125865Bericht Tweety »

Als je expansie vat volloopt is zeker de thermostaat niet open gegaan, maar dit kan 1 malig zijn.... de mogelijkheid bestaat dat er ergens anders (aan de bovenzijde) een luchtlek zit waardoor de thermostaat een luchtbel voor zich heeft, en dan gaat ie niet open, nadat een thermostaat oververhit is geweest zijn ze trouwens meestal kaduk....(gaan ze nog wel open maar niet helemaal...) als je je achterligger in een blauwe wolk zet zou ik het olieverbruik goed in de gaten houden....
Evert
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:54 am
Locatie: alkmaar

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125866Bericht Evert »

Is het effectief om te ontluchten met een koude motor of zal ik eerst een rondje rijden?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125883Bericht Tweety »

In principe moet je het koelsysteem ontluchten wanneer de thermostaat open is, dus bij warme motor, en met de verwarming aan... anders komt er niets uit het slangetje... een stukje rijden heeft zoieso wel zin aangezien er op verschillende plekken in het koelsysteem luchtbellen kunnen blijven hangen, en een beetje schudden zorgt er meestal voor dat deze naar de hoogste punten gaan... hetzij het slangetje aan de bovenzijde van de verwarmingsradiator, of het drukvat....van belang is wel dat de thermostaat open gaat, en dit is het eenvoudigst te controleren door te voelen of de bovenslang warm wordt als de motorthemperatuur rond de 90 graden wordt...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5135
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125892Bericht Bertje »

Moet je niet ook de radiateur zelf ontluchten door de dop er vanaf te draaien? Ik knijp dan in de bovenste radiateurslang totdat de vloeistof aan de rand van de opening staat en draai de dop er dan weer op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125904Bericht R4F6GTX Automaat »

Bertje schreef:Moet je niet ook de radiateur zelf ontluchten door de dop er vanaf te draaien? Ik knijp dan in de bovenste radiateurslang totdat de vloeistof aan de rand van de opening staat en draai de dop er dan weer op.
Dat is een begin. Daarna doe je de dop dicht, haalt het expansievat los van de elastieken maar laat de slang er wel aan zitten. Zet het vaatje op de accu of hang het ergens aan de klep zodat de onderkant in ieder geval hoger uitkomt dan de bovenkant van het ontluchtingslangetje. Daarna bijvullen in het expansievat. Motor laten lopen, af en toe met ontluchtingsventieletje spelen tot er geen lucht meer uit komt..
Rijden met een niet-ontlucht systeem gaat niet goed want luchtbellen gaan er niet vanzelf uit bij de R4
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5135
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: koelsysteem en expansievat

Bericht: # 125909Bericht Bertje »

Vaatje hoger zetten: goeie tip!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie