Thermostaat Alpine

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Thermostaat Alpine

Bericht: # 118812Bericht T-Bo »

Hallo,

Nu mijn F4-alpine project in de laatste fase komt had ik nog een vraag.

Welke bedenkingen moet je maken bij het kiezen van de openingstemperatuur van je thermostaat?
Op mecaparts kan je namelijk 3 types kiezen:

-75°
-83°
-86°

Bedankt!
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 118821Bericht deutz »

hoge temp.=hoog rendement van de motor!! (uhm)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 118822Bericht JoReno »

lage temp.= minder snel warm interieur (in winter)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 118824Bericht Tweety »

Ik weet eigenlijk niet wat de oorspronkelijke temp is voor een alpine... maar voor betrouwbaarheid boor ik (en nog wat andere..) er een gaatje in van 2 a 3 mm... en dan hebben in pricipe de warmere de voorkeur... waarschijnlijk is 86 wel ok...belangerijker is de temp van het thermocontact... afhankelijk van de positie van de ventilator op de de radiateur....als je goeie synthetische olie gebruikt kan het blok echt heel erg veel hebben.... originele temp waardes voor de thermostaat zullen bij renault wel op te vragen zijn... als je het echt wil weten... (ehh)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 118825Bericht deutz »

Is er ook een slechte synthetische olie dan??
Dat jaartal van een Alpine blok had nog geen weet van synthetische olie!! de tijd dat ik met een A5 reed was er alleen een minerale olie, en die werkte ook heel goed!! gooi nooit een sint. motor olie in een ongereviseerd
oudere motor!! (nono)
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 118839Bericht Tweety »

Zoals wel vaker wordt er fout geinterpreteerd.... ja de ene synt. olie is de andere niet....juist een wat ouder blok waar wat meer prestaties van gevraagt worden kan de extra smering en koeling goed gebruiken.... dat Alpine blok liep prima met minerale olie... maar het was toen ook nog helemaal nieuw... "meng" minerale en synthetishe olie liever niet....(hoewel d'r ook mengsels bestaan...) maar goed als jij denk dat er beter dikke ouwe drap in kan ... ga d'r voor... (oioi)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 118858Bericht deutz »

Alpine blok van 120.000km is niet zo nieuw meer!! toendertijd werden de motoren ontworpen en gebouwd
voor minereale olie.Daarmee wil ik zeggen dat ook de toleranties van de motor daar ook naar waren.
Bij mijn A5 werkte de ;de dikke oude drap; pertfect!! o.a. te zien aan de oliedruk meter en olie temp. meter!!
Synt. motor olie is goed,maar let gewoon op voor in wat voor een motor!!
Gr Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 118871Bericht Tweety »

Zolang de olie temp en de koelvloeistof temp ok zijn is het best ok spul natuurlijk...maar tegenwoordig zijn er ook speciale synthetische olieen voor wat oudere motoren... mochten er koelproblemen zijn dan kan evt. de motorolie wel 1 van de schuldigen zijn (en dat ziet men nogal eens over het hoofd...) :wink:
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 119047Bericht T-Bo »

Ik heb eens wat research gedaan en volgens het instructieboekje van A5 zou de thermostaat moeten openen bij 86° en sluiten bij 92°

Voor de motorolie zeggen ze 20W/40. Al tamelijk fijne olie denk ik dan.
Het blok is volledig gereviseerd en aangepast met uitlaatkleppen die loodvrij aankunnen.
Ik ga gewoon de originele renault instructies volgen

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik leid aan een besmettelijk R-Virus
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Thermostaat Alpine

Bericht: # 119048Bericht deutz »

Klopt,orgineel is in de regel het beste!! (uhm)
Gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie