koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koeling

Bericht: # 142849Bericht Tweety »

D'r zijn allerlei thermostaten.. met verschillende themperatuur specificaties... 't hangt natuurlijk wat betreft de themperatuur meting af van de plek van de themperatuurmeter...
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: koeling

Bericht: # 142851Bericht Marcel77 »

Als er gemeten word in de slang van de waterpomp naar de radiateur dan meet je in het "koele" deel wan het circuit.
Je meet dan nl na de thermostaat en die zal pas openen als het water in het motorblok boven de temperatuur is welke staat aangegeven op de thermostaat.

Als je met afgedekte radiateur nog geen aangename warmte hebt in de auto dan zit
je of met een dichte kachelradiateur of je rijd zonder thermostaat.

Heb zelf een originele flap voor de gril maar durf er geen autobaan mee te rijden,
de temperatuur loopt dan zo snel op dat de fan op de radiateur moet bijdraaien (nono)
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: koeling

Bericht: # 142873Bericht BVDP »

Ik heb rond kerst problemen gehad met de koeling. Eerst te weinig warmte binnen. Op de autostrade viel de verwarming zelfs zo goed als weg. Thermostaat bleef gewoon open staan (ja dat kan dus)en stond met de voeler richting koelradiator, fout dus. . Later nog problemen. Veel te warm binnen omdat ie dicht bleef staan dit maal. Kan dus ook. Thermostaat vervangen gaf beterschap. Waarschijnlijk had mijn waterpomp het wat te warm gehad want later liep de motor erg warm omdat de rotor van de as van de waterpomp was los gekomen. Nieuwe waterpomp dus erop. Daarna was de koeling en verwarming prima. Zelfs met dit koude weer heb ik warme lucht na een 2tal kilometer. Nieuwe thermostaat , waterpomp, koelmiddel en alles goed gespoeld dus.
twee opmerkingen nog:
Ooit heb ik een lekje gehad in mijn radiator en daar wat spul in gekapt om het lekje te dichten. Dat lukte prima. Later de radiator toch maar vervangen. Dat spul zat dus echt overal op; de rotor van de waterpomp, het huis ervan, de thermostaat, de radiatoren. Niet echt goed dus want het belet warmteoverdracht.
Verder denk ik dat het koelcircuit af gesloten is zolang het water in de motor niet warm genoeg is om de thermostaat te openen. Het koelwater gaat dan wel al door de radiator voor de interieurverwarming ( als die open staat)dus die moet snel warm worden. Pas als je watertempertuur hoog genoeg is om je thermostaat te openen zal er koelmiddel door je koelradiator stromen. Als je interieurverwarming niet voldoende is moet je eens voelen of er misschien al direct koelwater naar je koelradiator vloeit (voel aan de slang). Dan is er wat mis met je thermostaat. De druk van je waterpomp kan je meten met een methode die Fons hier ergens beschreven heeft.
Als alles in orde is werkt de verwarming echt wel goed.
Ik heb een 850 met konstant draaiende ventilator achter de koelradiator dus
groeten Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koeling

Bericht: # 142888Bericht Tweety »

BVDP schreef: Thermostaat bleef gewoon open staan (ja dat kan dus)en stond met de voeler richting koelradiator, fout dus. . Later nog problemen. Veel te warm binnen omdat ie dicht bleef staan dit maal. Kan dus ook. Thermostaat vervangen gaf beterschap.
Thermostaat kan op allerlei manieren stuk zijn, niet open, niet dicht, half open.. voor de duidelijkheid de juiste richting is inderdaad met de voeler richting het blok, de veer zit dan dus aan de radiateur zijde..
BVDP schreef: Ooit heb ik een lekje gehad in mijn radiator en daar wat spul in gekapt om het lekje te dichten. Dat lukte prima. Later de radiator toch maar vervangen. Dat spul zat dus echt overal op; de rotor van de waterpomp, het huis ervan, de thermostaat, de radiatoren. Niet echt goed dus want het belet warmteoverdracht.
Dat spul kan de dood van je kop (pakking) worden !! niet alleen de delen die je beschrijft, maar ook (en vooral) de verdeelbuis (een conische buis met een heleboel kleine gaatjes) die door de kop loopt kan verstoppen, waardoor de kop ongelijkmatig gekoeld/verhit wordt. :roll:
Plaats reactie