Turbo op 1100GTL? Wat aan te passen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Turbo op 1100GTL? Wat aan te passen?

Bericht: # 89017Bericht Olivier »

Meteen nieuw hier en meteen véél vragen :lol:

Maargoed, ik zit er dus al een tijdje aan te denken om een 2e RAG R4 aan te schaffen en hier een geinige turbo op te schroeven.

Ik wil gewoon een origineel 1100 GTL blok gebruiken en de originele carb. wat aanpassen en daarbij een turbo van een leuke willekeurige 2liter benzinemotor op het spruitstuk te schroeven. Je krijgt wel een enorm turbogat, maar dat vind ik nou juist dé lol van de turbo :roll:

In ieder geval rest mij de vraag of ik zomaar een turbo tussen mijn spruitstuk kan lassen, natuurlijk kan het...Maar de motor moet natuurlijk ook goed lopen? Of is het kwestie van eropschroeven en rijden?
Ben niet zo in de turbo's op Renaultjes dus als iemand het ietwat fijner kan uitleggen?

Electronisch aanpassen kan ik de R4 in ieder geval niet, want er zit gewoonweg geen computer in oid.

En wat betreft de smering van de turbo? Hoe kan ik dit aanpakken? Zit er ergens een extra aansluiting met oliedruk dat de turbo kan smeren?
Geen
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 89023Bericht Roel van Pinxten »

Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89033Bericht R4F6GTX Automaat »

Frot er dan een blower op...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89057Bericht Olivier »

Ja precies, een blower...
Zat daar ook over te denken, lijkt me een stuk simpeler.
Gewoon een riempje erop en de carb. iets aanpassen, zorgen voor goede koude lucht en dan moet je al wel een leuke vermogenswinst hebben.

Maar iemand ideetje wat ik als universele blower kan gebruiken?
Want iets van een Eaton of Jackson supercharger van Mercedes of Honda is nogal prijzig en bovendien zonde om voor een R4 te verkloten.
Het moet wel leuk blijven...
Geen
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89058Bericht GijSsie »

al eens op de sloop gekeken???
Savane 1993 =D
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89071Bericht Olivier »

Hmmm nee :lol:
Moet ik maar eens doen dan!
Maargoed, nu eerst maar eens zien dat de R4 optimaal presteert met wat ie nu heeft...Goed afstellen e.d., en ik heb nog een electronische ontsteking, of eigenlijk een contactpuntvervanger, liggen, ik moet die ook maar eens monteren.
Iemand enig idee waar ik daar een handleiding voor kan vinden?
Geen
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 89088Bericht Goof »

het makkelijkste is gewoon het complete spruitstuk van een 5 GTT nemen, die past zo op je cilinderkop. Incl turbo en carb.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89093Bericht Olivier »

Hmm...daar zeg je me wat. Da's wel heel makkelijk dan :lol:
Maar Renault 5 GTT is hetzelfde als de zogeheten Renault 5 Turbo?
Geen
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89100Bericht R4F6GTX Automaat »

R5 GT Turbo
Tweede serie dus
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 89105Bericht cees en jantine »

Olivier schreef:Hmm...daar zeg je me wat. Da's wel heel makkelijk dan :lol:
Maar Renault 5 GTT is hetzelfde als de zogeheten Renault 5 Turbo?
hohoho de r5 turbo is het befaamde "dikke" model oud type renault 5 met midden motor...dit blok is in wezen hetzelfde als het alpine en alpine turbo blok. alleen met injectie en iets grotere turbo en nog een paar dingen en heeft daarom 140-150 pk's.

en 5gt turbo is het model super 5

denk alleen dat de turbo van de gtt te groot is voor de 1100cc, krijg je een heel groot turbogat van..maar je wint er wel pk's mee. alleen niet te veel turbodruk gebruiken anders smelten je zuigers denk ik ivm de hogere compressie verhouding.
en een electrische benzine pomp monteren..
in principe best simpel te realiseren..wie gaat het doen?? :lol:
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89106Bericht Olivier »

Vanwaar de electrische benzinepomp als ik vragen mag?
Geen
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 89107Bericht cees en jantine »

om voldoende benzinedruk te creeren voor de carb..die moet ten alle tijden 0,5 bar(uit mn hoofd dus niet helemaal zeker) meer druk hebben dan de turbodruk hoog is..zie anders mijn topic.
heb het eerst geprobeerd met een mechanische pomp, maar dat ging niet goed.

zoek ook een op daihatsu charade gtti op dit forum, heb ook wel eens een iets omslachtiger manier uitgelegd om een turbo op de 1100cc te bouwen. weet alleen niet of het nog te vinden is. die charade is namelijk maar een 1000cc motortje. carb gebruiken van een 5gtt en dan moet het best vooruit gaan denk ik.

mooie 4 trouwens, leuk kleurtje en ziet er nog goed uit voor de km's

zou trouwens geen turbo op een blok met 4 ton achter de kiezen bouwen hoor..maar het idee van een rag 4 is leuk, rolkooi erin maken enzo.

over de smering van de turbo trouwens. je moet een extra retour aansluiting op de cartepan maken, toevoer kan volgens mij wel via een adapter bij het oliefilter.
of het onderblok van een alpine gebruiken en de bussen en zuigers omzetten naar 1100cc..maar dan kan je net zo goed een 1400 maken door de zuiger en bussen van een volvo 340 te pakken..

op zich zijn er dus best veel mogelijkheden.

je kan ook nog je 1100cc gewoon tunen, spaghetti spruitstuk, andere nokkenas, dubbele weber of dellorto erop. moet ook wel wat pk's opleveren.

succes in ieder geval en vergis je er niet in als je het wil doen. meestal is het niet echt plug n play..haha

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 89110Bericht Olivier »

Bedankt voor je reply, ik zal eens kijken wat ik vinden kan.
En wat betreft de olie-retour leiding voor de smering vd. turbo, kan ik niet gewoon het extra gat onder de benzinepomp gebruiken? Daar zit namelijk nog een bout in het carter gedraaid die er volgens mij voor niets zit?

En dan ergens in het blok nog een plug lassen tbv. de olieaanvoer...
Is er overigens goed aan het carter van de R4 te lassen? Het is tenslotte wel gietijzer en mijn ervaringen zijn dat dit vaak té bros is en dat de las afbreekt...
Geen
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89129Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb eens gelezen dat je daarvoor een extra ring tussen het oliefilter en het blok gemonteerd moet worden, daarop zit dan een aan en afvoervoor olie. Wel een stuk uit het schutbord slijpen, anders past het niet.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 89133Bericht Rodeo-6 »

Olivier schreef:
Is er overigens goed aan het carter van de R4 te lassen?

Het is tenslotte wel gietijzer...
En sinds wannneer is dat nu weer ????????????? (ehh)
>> Doe mij maar een DAF <<
Plaats reactie