dieselen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

dieselen?

Bericht: # 85827Bericht Rudolf2 »

Een vraagje voor als mijn GTL-motortje de geest geeft: aangezien het blok ook in de Renault 5 gebruikt is, zou het dan kunnen zijn dat de dieselmotor uit het 5je in het 4tje past?

groeten, Rudolf
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 85844Bericht Willem de Zwijger »

Ik dacht niet dat er een R5 met lengte-richting diesel gebouwd was (tot 1984), dus dan wordt het meer knutselen omdat de poeli dan aan de andere kant zit. Maar ik heb wel eens gehoord dat er een R4 met diesel motor gebouwd is, ik dacht een militaire uitvoering.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 85875Bericht Goof »

Zeker weten doe ik het niet, maar ik meen me te herinneren dat er wel ooit een gek is geweest die een dieselblok uit een express erin had gelepeld. Zoals gewoonlijk past dat allemaal zonder grote problemen op de versnellingsbak. Want alle B, C, J, K, en F blokken passen op het bakkie. Kun je nog eens leuke dingen doen. Zoals een r21 turbo blok erin lepelen of zo. Of een 2.0 16v erin en daar een turbo op knutselen.
of een 2.2 uit een r25 met de 12v kop van een 2.0 12v uit de r21 en daar een turbootje op.
En misschien, heel misschien past een 1,9 dCi ook wel, alhoewel ik dat weer betwijfel, want volgens mij is dat van origine een volvo-blok.
Anyway, hou er wel rekening mee dat die overbrengingsverhoudingen anders zijn en dat je topsnelheid wellicht minder wordt. En natuurlijk zullen de aloude poulie-perikelen weer opduiken, maar dat heeft mijn naamgenoot hiervoor al aangehaald.
Mocht je besluiten om het te doen dan heb je buiten een unicum ook tevens een leuk project onder handen. Al is het alleen al maar voor al het papierwerk van de RDW! :roll:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 85893Bericht Rodeo-6 »

Prakties gezien gaat het niet, want de bak van de 4 past er niet op.
En je krijgt ook geen rdw goedkeuring omdat het chassis van de 4 niet geschikt is voor de trillingen van een diesel blok.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 85908Bericht Le Car »

De eigenaar van Garage Maree heeft een r4 diesel gehad met een 1.6 supervijf diesel.

Niet legaal dacht ik maar wel passend en rijdende.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 86389Bericht Rudolf2 »

Niet dat ik meteen wil gaan ombouwen; het benzinetje doet het nog prima, maar ik rijd al tien jaar alleen maar diesels, vandaar de vraag, maar hartelijk dank voor de antwoorden.

Rudolf
Plaats reactie