koppakking?!?!?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
koppakking?!?!?
gisteren avond sloeg het noodlot toe,
op de snel weg, ik reed netjes 120 begon het temperatuur lampje te branden, dat doe tie wel vaker maar dan heel lichtjes nu was hij vol aan.
mmm foute boel dacht ik bij het tankstation 600 meter verder op maar ff stoppen en koelsysteem checken. maar na 100 meter begon hij intehouden en na het intrappen van de koppeling hielt tie er mee op.
ik heb hem uitlaten rollen tot het tank sation maar, witte dampen onder mijn motor kap verraden het ergste.
IK heb nog vloeistof bijgevult en geprobeert te staren maar de witte dampen uit mijn uitlaat zeggen het al. koppakking er uit... denk ik
starten dee die niet meer ook dus aan gesleept naar huis.
nu vroeg ik me een paar dingen af.
*Wat kan er allemaal kapot zijn
*wat kost zo iets te reparatie bij een collega renault 4 collega
* kan een kop van een 1100 cc R5/R4 blokje op een 1400 cc R5 blokje (zelfde periode) 1980 ongeveer
* zou ik het zelf kunnen repareren, ( nog nooit een blok open gehad? ik heb er wel al het een en ander over gelezen hier maar een kopvlakken is een vak apart volgens mij)
als jullie me hier mee zouden kunnen helpen , ben ik jullie wederom! heel dank baar!
op de snel weg, ik reed netjes 120 begon het temperatuur lampje te branden, dat doe tie wel vaker maar dan heel lichtjes nu was hij vol aan.
mmm foute boel dacht ik bij het tankstation 600 meter verder op maar ff stoppen en koelsysteem checken. maar na 100 meter begon hij intehouden en na het intrappen van de koppeling hielt tie er mee op.
ik heb hem uitlaten rollen tot het tank sation maar, witte dampen onder mijn motor kap verraden het ergste.
IK heb nog vloeistof bijgevult en geprobeert te staren maar de witte dampen uit mijn uitlaat zeggen het al. koppakking er uit... denk ik
starten dee die niet meer ook dus aan gesleept naar huis.
nu vroeg ik me een paar dingen af.
*Wat kan er allemaal kapot zijn
*wat kost zo iets te reparatie bij een collega renault 4 collega
* kan een kop van een 1100 cc R5/R4 blokje op een 1400 cc R5 blokje (zelfde periode) 1980 ongeveer
* zou ik het zelf kunnen repareren, ( nog nooit een blok open gehad? ik heb er wel al het een en ander over gelezen hier maar een kopvlakken is een vak apart volgens mij)
als jullie me hier mee zouden kunnen helpen , ben ik jullie wederom! heel dank baar!
renault 12, bigger not better
Re: koppakking?!?!?
Ik heb er verder geen verstand van hoor, maar wel vet effect witte dampen uit je uitlaatbarrybas schreef:...maar de witte dampen uit mijn uitlaat
Savane 1993 =D
- Luuthje
- Berichten: 166
- Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
- Locatie: Oosterhout (gld)
- Contacteer:
Flauwe opmerking Gijs. Nee is niet zo moeilijk. Heb het 2 weken geleden nog gedaan. Ik kon niks zien aan de Koppaking, maar toen in de vlakrei op de cilinderkop legte kon ik er zo een voelermaat tussen stoppen van 0,25mm Dus vlakken maar op de freesbank. Je moet het volgende wel ff doen om de kop e kunnen vlakken moet je de kleppen eruit halen. Bij mij waren de kleppen heel erg versleten. Dus daar moesten nieuwe in plus niieuwe zettingen. Voor de rest zou het wel mee vallen denk ik. Hooguit een nieuwe thermostaat. Kopvlakken kan ik wel voor je doen.
Veel sucses,
Luuth
Veel sucses,
Luuth
(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat de 1100 kop niet past op de 1400. Maar ik zou liever de 1400 kop opknappen. Het loshalen van de kop is echt een vrij eenvoudig klusje, wel het boek volgen, het enige wat fout kan gaan is dat je de cilinderbussen recht omhoog trekt, eerst moet je een draaiende beweging maken.
bedankt voor de bemoedigende woorden, ik was er echt ff ziek van.
maar heb inmiddels een beetje onderzoek gedaan op de site en even naar schoot en de groot gebelt (oosterbeek)
en die vertelde mij, dat hij er maandag wel ff naar wilde kijken en als het alleen de pakking is, en evt de kop dat de schade (in euro's) wel mee zou vallen. de kleppen zouden evt ? ook beschadigd kunnen zijn? die zijn wel uitwisselbaar met een 1100?
ik kan aan een r5 komen (uitgeschreven) uit 1980, waar schijf remmen opzitten en zit er aan te denken om daar het koelsysteem van over te zetten. Het mijne is licht geinproviseert, misschien ook de rede van over verhitting.
bedankt voor de tips en wordt vervolgt
maar heb inmiddels een beetje onderzoek gedaan op de site en even naar schoot en de groot gebelt (oosterbeek)
en die vertelde mij, dat hij er maandag wel ff naar wilde kijken en als het alleen de pakking is, en evt de kop dat de schade (in euro's) wel mee zou vallen. de kleppen zouden evt ? ook beschadigd kunnen zijn? die zijn wel uitwisselbaar met een 1100?
ik kan aan een r5 komen (uitgeschreven) uit 1980, waar schijf remmen opzitten en zit er aan te denken om daar het koelsysteem van over te zetten. Het mijne is licht geinproviseert, misschien ook de rede van over verhitting.
bedankt voor de tips en wordt vervolgt
renault 12, bigger not better
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ik laat altijd de koppen vlakken met gewoon de kleppen er nog in. Waarom moeten die er uit Luuthje? Wel de waterpomp eraf want die steekt over.
En de 1100 kop kan wel op de 1400, krijg je alleen een iets kleinere verbrandingsruimte dus beetje meer power. Wel dan de lange bougies (van de 1100 dus) gebruiken.
Nieuwe koppakking kost iets van 25 euro d8 ik en is enkele uurtjes leuk werk. Niet vergeten kleppen te stellen en dan na 500-1000 km de kop nog es natrekken en dan ook weer met kleppen stellen.
En de 1100 kop kan wel op de 1400, krijg je alleen een iets kleinere verbrandingsruimte dus beetje meer power. Wel dan de lange bougies (van de 1100 dus) gebruiken.
Nieuwe koppakking kost iets van 25 euro d8 ik en is enkele uurtjes leuk werk. Niet vergeten kleppen te stellen en dan na 500-1000 km de kop nog es natrekken en dan ook weer met kleppen stellen.
koppakking
Om even op de opmerking van 4F6GTX terug te komen. Pas op met het zo maar monteren van lange schacht bougies, anders ben je straks verder van huis. De R4 met 1100cc motor heeft van origine altijd korte schacht bougies gehad (NGK BP6HS), maar ook de oude types Renault 5. De nieuwe types Renault 5, die met de motor dwars voorin dus (vanaf plusminus 1985), hebben lange schacht bougies (NGK BP6ES). Als ik jou was zou ik daar eerst heel goed naar kijken, voordat je de bougies monteert. Als je de kop toch los hebt liggen is dat heel goed te zien.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ja, ik geloof dat ik het omgedraaid heb, korte in de 1100 en lange in de 1400. Hoe dan ook, de boesjies gebruiken die bij de kop horen, niet de cc's
Ik heb een 1108 kop op mijn 1400 en dat gaat lekker! Hij's heel fel. (al is het maar tijdelijk want in ben met een AT bezig)
Ik heb een 1108 kop op mijn 1400 en dat gaat lekker! Hij's heel fel. (al is het maar tijdelijk want in ben met een AT bezig)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
dus, resume..
1100 kop kan op een 1400, bougies van de 1100 gebruiken.
meer powerrrr maar kans op lekagie.
schade kan zijn,
koppakking (bijna onvermijdelijk)
kop krom of gescheurt
kleppen beschadigt, versleten
verder koelsysteem naderinspecteren.
kan het zijn dat mijn blokje te heet is geworden door het gebruik van 95 zonder lood vervanger? ik weet niet hoe oud het blokje is namelijk?
mijn buurman vertelde dat je kleppen dan op een gegeven moment ( zeg maar na een half jaartje regelmatig boven de 140 rijden) harder slijten en dus te warm worden?? is dit een redelijke diagnose?
1100 kop kan op een 1400, bougies van de 1100 gebruiken.
meer powerrrr maar kans op lekagie.
schade kan zijn,
koppakking (bijna onvermijdelijk)
kop krom of gescheurt
kleppen beschadigt, versleten
verder koelsysteem naderinspecteren.
kan het zijn dat mijn blokje te heet is geworden door het gebruik van 95 zonder lood vervanger? ik weet niet hoe oud het blokje is namelijk?
mijn buurman vertelde dat je kleppen dan op een gegeven moment ( zeg maar na een half jaartje regelmatig boven de 140 rijden) harder slijten en dus te warm worden?? is dit een redelijke diagnose?
renault 12, bigger not better
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Lijkt me een onwaarschijnlijk scenario. Als je kleppen langzamerhand slechter werden, zou de motor langzamerhand slechter gaan lopen, ik zie niet in waarom de kop daardoor warmer zou moeten worden. En als hij slechter gaat lopen haal je de 120 niet meer.
En 95 loodvrij rij ik al jaren zonder ellende. Alleen als je op gas rijdt weet je zeker dat je kleppen en zittingen het zwaar krijgen, maar voor loodvrij lijkt het me een onwaarschijnlijk verhaal.
Ik denk in dit geval: motor is te heet geworden door (in volgorde van waarschijnlijkheid): inwendige vervuiling van radiator of blok, kapotte thermostaat, kapotte waterpomp. Nieuwe radiator erin, blok doorspoelen met tabletje voor afwasmachine.
En 95 loodvrij rij ik al jaren zonder ellende. Alleen als je op gas rijdt weet je zeker dat je kleppen en zittingen het zwaar krijgen, maar voor loodvrij lijkt het me een onwaarschijnlijk verhaal.
Ik denk in dit geval: motor is te heet geworden door (in volgorde van waarschijnlijkheid): inwendige vervuiling van radiator of blok, kapotte thermostaat, kapotte waterpomp. Nieuwe radiator erin, blok doorspoelen met tabletje voor afwasmachine.