Help!! koppakking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

aardvarken
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 31, 2004 2:00 am
Locatie: Leiden

Help!! koppakking

Bericht: # 70081Bericht aardvarken »

Nu is onze vier eindelijk uit de garage(vervangen van zo'n beetje alles wat met remmen te maken heeft), hebben we nog een koelvloeistof plobleempje over...

Eerst hadden we een lek expansievat, waar de vloeistof was gaan koken en er dus lekker uitspoot, nu hebben we een nieuw vat en spuit het er ergens anders weer uit.

Ik ben een beetje radeloos/hopeloos en weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb ook geen zin meer in de garage, aangezien dit volgens hun toch zeker zo'n €200 zou gaan kosten.

Nou is mijn vraag of er iemand is in de omgeving van Noordwijk (want daar staat ie) wil komen helpen om dit probleem op te lossen???

alvast bedank, groetjes Anna
Laatst gewijzigd door aardvarken op za feb 25, 2006 6:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 70084Bericht Neeelz »

Tsja, zei de beginnende vier sleutelaar...
Ik dacht meteen: kokende vloeistof, de vloeistof koelt niet genoeg: is je radiator verstopt, de temperatuurklep kapot (die water door de radiator stuurt vanaf een bepaalde temp). Als het er uit spuit, dan zit er veel druk in het systeem, kortom, dan kookt de koelvloeistof en dat betekent dat die te heet is. De motor wordt dan dus niet goed gekoeld, en dat kan onder andere leiden tot een lekke koppakking, is volgens het forum wel te doen, maar heb ik geen kaas van gegeten.

Vraag is dus: wordt de radiator warm als de motor draait? Ja-> gelijkmatig, dus overal even warm? Ja -> dan weet ik het niet.

Wordt ie niet gelijkmatig warm, dan is ie deels verstopt; nieuwe radiator nodig (of schoonmaken, maar daar verschillen de meningen over)
wordt ie niet warm: dan de thermostaatklep eruit slopen en vijf minuten in kokend water gooien, dan eruit vissen en op een plank leggen: springt ie tijdens het afkoelen om dan is ie goed, en dan weet ik het niet meer (of kapotte waterpomp??)
Springt de thermoknop niet om, dan is ie stuk en dan heb je een nieuwe nodig.
Ik hou me aanbevolen voor verbeteringen en suggesties van de ervaren sleutelaars!
Succes in ieder geval,
Niels
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 70086Bericht Le Car »

Morgen einde van de middag ff kijken Niels??? :wink:
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 70091Bericht otogazzi »

voor een beginnende sleutelaar leer je aardig snel!
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 70092Bericht Rodeo-6 »

Ha ha, "sleutellaars"

U heeft weer ergens een klok horen luiden, maar nog steeds niet de klepel gevonden.

Uw aller koekblik heeft een gesloten koeksysteem, dit is met een bepaalde reden.

Echter, om te voorkomen dat u naast dit klok probleem, ook de bomen door het bos niet meer ziet, zal ik hier niet over uitwijden.

Een Spuitend koeksysteem heeft een aantal oorzaken.

Vrijwel altijd een opgeblazen koppakking of een gescheurde kop, danwel een niet werkende waterpomp of een weigerende thermostaat en soms een verstopte radiator.

Doe er je voordeel maar mee. :roll:

P.s. Nog even een handiggeitje, naast het repareren van de storing is het heel handig om de oorzaak van de storing te gaan zoeken, anders kan je later alles nog een keer doen
>> Doe mij maar een DAF <<
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 70096Bericht Ron »

Dit is weer zo'n typisch half-om-half bericht Rodeo-6. Aan de ene kant laat je duidelijk merken dat je nog normaal kunt functioneren, en dien je de mensheid van (goed) advies, maar gelijktijdig kun je het weer niet laten om je laatdunkend uit te laten over diezelfde mensheid. Maar je hebt gelijk : we moeten ons voordeel er maar mee doen.
Tevens is hier maar weer gesteld dat goed bedoeld advies wat anders is dan goed advies, maar je goed kunnen gedragen is ook een kunst, Rodeo!
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 70098Bericht Le Car »

Rodeo-6 schreef:Ha ha, "sleutellaars"
Ha ha,"autosloper"
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
aardvarken
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 31, 2004 2:00 am
Locatie: Leiden

Bericht: # 70103Bericht aardvarken »

Ja dat van die koppakking had ik al begrepen uit oa een zoektocht door oude topics, er zit ook water bij de olie, dus wijst ook op de koppakking. Verder is de rest, radiateur etc, naar mijn weten in orde.

Zo'n koppakking vervangen heb ik nog nooit gedaan, is dat een echte garageklus?

Bij windclassics hebben ze een set voor €39,95 en wellicht hebben ze die ook bij brezan oid. Dus dat is allicht goedkoper dan wat de garage voorstelde(€200). Weet alleen niet of ik het voor elkaar krijg...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 70107Bericht Ron »

Het is niet per se een garageklus. Wat wel aan te raden is, als de kop eraf is, hem te laten vlakken. Bij mij kon dat bij dezelfde pief als waar ik een koppakkingsset kocht. Automaterialenboer. Was niet echt duur, maar weet de prijs niet meer.
Mocht je er zelf aan beginnen zijn er een paar opmerkingen :

- zorg ervoor dat er reeds zoveel mogelijk koelwater uit je blok is, anders
komen je cilinders vol water te staan (jawel, dat kan wel)
- als je de kopbouten loshebt, eerst de kop een beetje zijdelings bewegen en schuiven voordat je hem eraf tilt, om ervoor te zorgen dat je cilinderbussen niet mee omhoog komen met alle ellende van dien

veel meer kan er niet mis gaan.

Als je echt helemaal nul ervaring hebt met auto's is het niet een handige eerste klus, maar voor een gevorderde beginner is het geen bezwaar.
Als je een beetje weet hoe een automotor werkt, waar koelwater voor nodig is en je kunt diverse dingen benoemen in het motorruim met hun functie, dan moet het goedkomen.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 70110Bericht Rodeo-6 »

Aardvarken, waar ken ik dat toch van ???????
Ron, hij is fijn.

En nu dan ?
"t is een beetje moeilijk van deze afstand, want koelwater in de olie is er slecht nieuws.

'S ff kijken wie hier het antwoord op weet.

Als je weet waar de koppakking zit is het zo moeilijk, maar als dat niet zo is, is het geen eenvoudige klus.

Je kop, laten controleren of ie vlak is, leuke zin, is een van de vele dingen waar je aan moet denken, anders ploft ie er meteen weer uit.

Bij een garage ben je ongeveer 500 euries kwijt, als je er 1 kan vinden die het wilt doen.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 70112Bericht Jan-Geert »

als je er geen verstand van hebt lekker laten maken zeker voor 200 euro vind ik niet gek
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 70114Bericht Le Car »

€200 euro lijkt me een beetje onwaarschijnlijkvoor het vervangen van de koppakking

Het is een minimaal een dag werk.

Pakkingkopset €55
koelvloeistof €20
kopvlakken €45
klein materiaal €15

Blijft er niet zoveel over,vraag het dus maar eens goed na wat ze voor €200 gaan doen en hoe?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 70115Bericht R4F6GTX Automaat »

Hanteer jij Wind prijzen of zo?

Bij Lasaulec of Brezan koppakkingset 18,- ex
koelvloeistof 7,- (5 liter)
vlakken 45,- zou kunnen
div klein spul zoals?

Dag werk?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 70119Bericht Jan-Geert »

Le Car schreef:€200 euro lijkt me een beetje onwaarschijnlijkvoor het vervangen van de koppakking

Het is een minimaal een dag werk.

Pakkingkopset €55
koelvloeistof €20
kopvlakken €45
klein materiaal €15

Blijft er niet zoveel over,vraag het dus maar eens goed na wat ze voor €200 gaan doen en hoe?
t kan in een avondje ;) , maar zeg dus voor 200 is het niet gek zit nl ook nog aardig wat korting op onderdelen die bij sommige garages een gedeelte word gegeven aan de klant
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 70121Bericht Willem de Zwijger »

Het is geen supermoeilijke klus, maar je hebt wel een momentsleutel nodig voor het vastzetten van de kop, en een set voelermaatjes voor het stellen van de kleppen na afloop. Heb je al een handboek ? Is eigenlijk onmisbaar.
En ik voel wel een eindje met Rodeo mee: er is voor lekke koppakkingen een oorzaak, nl oververhitting, en je moet zorgen dat je die oorzaak aanpakt. Als het geen duidelijk zichtbaar iets is als een kapotte thermostaat of waterpomp verdient het aanbeveling om de koelvloeistofzijde van de motor schoon te maken, daarvoor zijn middeltjes te krijgen maar een afwasmachinetablet schijnt ook wonderen te doen.
Plaats reactie