R5 GTT motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

like r4
Berichten: 124
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 2:00 am
Locatie: belgie

R5 GTT motor

Bericht: # 68258Bericht like r4 »

hoy, ik kan een R5 gtt motor kopen fase 1..
Is deze pasbaar in mijn R4? zoja wat moet ik precies allemaal veranderen en aanpassen? ik heb gelezen dat ik mijn schuttebord moet uitslijpen, maar is het niet mogelijk om de riemen aan de andere kant van de motor te zetten (zoals die nu zijn op mijn 1100 blokje) of moet ik zowiesoo slijpen in mijn bord?en ook met mijn stuurstang heeft daar iemand ervaring mee om mijn stuurstang maximaal uit de weg te doen?
als er foto's zijn mail gerust door..

arnaud_balcaen@hotmail.com
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 68261Bericht cees en jantine »

ron...
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 68265Bericht Le Car »

Fase 1 is tot begin 1986,toen een tijdje fase 1,5 , en toen 1987 tm 1993 fase 2.

fase 1 heeft een luchtgekoelde tubo en die wil je eigenlijk niet hebben
met 115 pk

fase fase 1,5 was uiterlijk een fase 1 met fase2 motor met 120 pk

fase2 watergekoelde turbo met 120 pk

De laatste getallen van de motorcode fase1 zijn code.....82 en van fase 2 88

De luchtgekoelde turbo zijn erg gevoelig en overleden snel door oververhitting.

Kijk dus goed of er een watergekoelde op zit.

Succes met de evt ombouw
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
like r4
Berichten: 124
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 2:00 am
Locatie: belgie

Bericht: # 68270Bericht like r4 »

hey dat is vriendelijk om dat te zeggen, ik wist het veschil niet.. nu wel :D
is het dan niet mogelijk om een watergekoelde turbo op te plaatsen? en hoe kan je zien als de turbo overheed is? want de motor is los dus niet testbaar...
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 68271Bericht cees en jantine »

ben het niet helemaal eens met le car over de waterkoeling hoor. de turbo wordt zonder waterkoeling warmer maar met een goede oliekoeler en goede olie hoeft het geen probleem te zijn. het ligt er vooral aan hoe je met de turbo omgaat altijd gelijk vol gas als de motor koud is, dan heeft welke turbo dan ook geen lang leven.
het is wel zo dat het kan schelen wanneer je de motor stilzet na een stukje blazen de olie in de turbo zo heet, de olie is immers de koeling van de turbo, wordt door het niet langer circuleren dat het afbreekt(gaat kraken) en de olie zijn capaciteiten verliest. altijd even je motor af laten koelen na het rijden.dus motor even nalaten draaien stationair en net je voor je thuis bent wat rustiger rijden help ook.

de waterkoeling is ook nog een extra kans op lekkage, krijg je mooie witte rook van.

over dat testen van de turbo, tja je weet het pas echt als de motor draait. maar je kan aan het schoepenwiel draaien. gaat dit soepel dan is dat alvast meegenomen.
het belangrijkste is dat je hem minimaal op en neer kan bewegen, maar ook heen en weer(over de lengte as). iets bewegen mag wel want je hebt geen oliedruk.

over dat slijpen enzo,
ombouwen moet kunnen en volgens mij is de 1100 kop nagenoeg gelijk aan de gtt cilinderkop. het grootste probleem is je nokkenas, die heeft geen poelie aan de vliegwielkant die bij de 1100 de waterpomp en dynamo aandrijft.

motorsteunen twee cm hoger maken of kruiskoppelingen maken op je stuurstang zou het probleem op moeten lossen van de stuurstang, maar weet eigenlijk niet of dit voor een gtt blok ook geld.

ik weet niet of het topic er nog is maar zoek eens op volvo 340 motor.
en zoek eens bij google op boterbloem en daf+alpine.

kijk ook een naar de foto's op de site van forumgebruiker ron, hij heeft een gtt blok erin hangen en op de foto's krijg je een aardig inzicht.

zo dat was het,

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 68272Bericht cees en jantine »

De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
like r4
Berichten: 124
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 2:00 am
Locatie: belgie

Bericht: # 68288Bericht like r4 »

hey bedankt voor de interessante uitleg, ik denk dat ik het de motor ga kopen (als hij goed is) en een beetje knutsellen om die motor erin te leggen...
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 68289Bericht cees en jantine »

mag toch eigenlijk niet in belgie?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
like r4
Berichten: 124
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 2:00 am
Locatie: belgie

Bericht: # 68293Bericht like r4 »

in belgie mag niets.... maar in de jaarlijkse keuring (de enige die we hebben) weten ze zoveel af van auto's dat ze verschil niet zien tussen een ferrari en een R4
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 68300Bericht Ron »

Ik heb niet zoveel toe te voegen, behalve dat het niet allemaal erg simpel is. Je moet een beetje tijd, ruimte en kunde hebben om het klaar te spelen. Verder heb ik begrepen dat GTT spul niet heel erg goed te krijgen is in België. Dat is ook de reden waarom een reserveblok van mij helemaal die kant op is gegaan. Of de koper een juist beeld had van de markt weet ik niet.

Tip van de dag : koop de mijne!

Overigens vind ik het nog steeds zonde dat er niet een compleet naslagwerk is voor conversies van dit soort. Het zijn steeds dezelfde vragen met dezelfde antwoorden. De kans op het verloren raken van info is groot. En inderdaad, wat let mij en anderen...
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 68307Bericht cees en jantine »

Ron schreef: Overigens vind ik het nog steeds zonde dat er niet een compleet naslagwerk is voor conversies van dit soort. Het zijn steeds dezelfde vragen met dezelfde antwoorden. De kans op het verloren raken van info is groot. En inderdaad, wat let mij en anderen...
als ik een keer veel tijd over heb oke... :lol:
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
like r4
Berichten: 124
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 2:00 am
Locatie: belgie

Bericht: # 68309Bericht like r4 »

ja het is msh wel waar dat er veel vragen zijn inverband met het inbouwen van een gtt blok maar je kan het nooit vinden in 1 forum gesprek... je leest altijd wel iets anders, en ik ben op zoek naar de dingen die ik niet weet, Ron wat hebt u gedaan met uw stuurstang?
Mijn grootste probleem is dat ik niet in mijn schutbord wil zagen omdat er aan de binnen zijde van mijn 4 een woofer is geplaatst...
dus ben ik op zoek naar een oplossing voor mijn alternatorriem....
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 68321Bericht Ron »

Woofer d'r uit. Wat moet je daar nou mee? Niks leuker dan een aanzwellend gefluit van de turbo. Daar kan geen U2, DJ Roog of Sugababes tegenop.
Ik heb mijn viertje niet zelf in elkaar gezet, hooguit hier en daar wat aanpassingen verricht. Ik kan niet (goed) lassen, en dan houdt het al gauw op.
Stuurstang volgens mij iets verhoogd. Eerlijk gezegd heb ik hem al een jaar niet gezien en weet ik er weinig meer van. Ik moet bladeren op het Forum voor info van m'n eigen auto. Idioot eigenlijk.
Probeer wel secuur te blijven met je stuurstang. Astie verplaatst, en perongeluk axiaal verplaatst krijg je andere stuureigenschappen. Dat ding is precies gedimensioneerd. Je veerweg heeft met verplaatsing stuurstang zelfs invloed op het stuurgedrag. Axiaal verplaatsen is niet makkelijk mogelijk, maar als je ruimte moet vinden om e.e.a. passend te maken moet je niet de verkeerde beslissingen nemen.
Maar eerlijk, ik heb hem te lang niet gezien om precies te weten wat de oplossingen waren voor welk probleem, en hij staat ook niet om de hoek.
Pardon. Wellicht van de zomer weer.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 68337Bericht Bruutmans »

Ron schreef: Ik moet bladeren op het Forum voor info van m'n eigen auto. Idioot eigenlijk.
Ron toch!?,schaam je,hahaha,das echt erg haha :D
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
like r4
Berichten: 124
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 2:00 am
Locatie: belgie

Bericht: # 68354Bericht like r4 »

hallo, mensen ik ga er mij op wagen, dus er komt een GTT blok in mijn 4-tje!!!!
mijn vraag is nu, weet er iemand wat goede adresjes waar ik; kleppen, klepgeleiders en koppakking kan kopen?
ik ben dus van plan om mijn cilinderkop wat te bewerken aangzien ik in een firma werk waar ik al dat soort dingen moet doen....
nog een vraagje, weet er iemand als ik mijn nokkenas niet gewoon kan omdraaien zodat mijn alternator en waterpomp aan de voorkant kan komen? heeft de nokkenas dezelfde op en afloop, zijn de kleppen simetrisch? wie kan mij op een goed idee brengen om niet in mijn wagen te moeten slijpen? ik wil mijn woofer hoeden Ron, ik dacht ook van waarvoor is dat al nodig tot je er één hebt! en zeker in een 4tje want alles moet luidstaan of je hoort toch niets...
toch alvast bedankt
Plaats reactie