Sneller rijden en airco

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Sneller rijden en airco

Bericht: # 68216Bericht GijSsie »

Hallo allemaal,

Ik heb een 956 cc motor in mijn viertje zitten(schijnbaar) en ik heb vernomen dat de max. snelheid 115 km per uur is. Mijn vraag als ik de auto sneller, (ik hoef er niet mee te scheuren, ik vind 180 voor een renault 4 veel en veel te veel, omdat ze daar niet voor gebouwd zijn) wil laten rijden kan ik dat dan nog met hetzelfde motorblok?

Ik vind zo tegen de 140 a 150 wel hard genoeg. Wat is het verbruik dan?

Heeft er iemand al geprobeerd Airco in zijn r4 te proppen? :roll:
Ik neem aan dat als je een 1400 cc onder de motorkap hebt liggen dat dat niet gaat.
Maar zou het passen met een 956 cc die max 140 a 150 rijd en airco heeft?


Groeten,
Gijs
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 68217Bericht Bruutmans »

Mijne haalt ook wel 150 hoor,maar vind ze niet echt fijn en ikzelf ook nie.
Gemiddeld rij ik zelf een 100 a 110 en das hard zat.

Ik zou niet weten waarom een 1000cc zoveel minder haalt als een 1100?
Heeft dit (vraag voor de geleerde heren) te maken met de overbrenging die anders is of zo?

Ik heb geen airco in de wagen,wel arko,de goedkope variant van airco.
Past met gemak onder de kap hoor :wink: ,daar frot je nog een compleet tuinstel neer hahaha :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 68219Bericht -Trelleur- »

De top is officieel 118 km/h, maar op de teller wil ie best een stuk harder hoor.
Wat die airco betreft, waarom eigenlijk? Het wordt niet zo snel te warm in een 4, door de kleine raampjes die behoorlijk rechtop staan (weinig directe zonne-instraling). Gewoon een T-sirt en korte broek aantrekken!
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 68221Bericht GijSsie »

Hallo,

Het gaat niet alleen op de hitte, maar het schijnt zo te zijn dat de airco droge lucht uitstoot en dan zijn je ramen minder snel beslagen...

Over de vraag van het motorblok zal ik nog even w8en :roll: tot 1 van de experts heeft gereageerd :wink:

groeten,
Gijs
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 68227Bericht Ron »

Ik heb niet geleerd, maar ik denk dat je de 150 niet gaat halen met dat motorblok. Windje mee heuvel af weet ik niet.
Het enige wat je kunt proberen is een andere carburateur, maar dan nog.
Koop dan een GTL met een andere carburateur.
Duurt het nog twee minuten voordat je er zit, maar dan lijkt het nog ergens op.
Of koop mijnes. Die kan ook wel 150. Binnen 16 seconden dan.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 68228Bericht GijSsie »

Hallo Ron

Wat wil je er voor hebben? Is dat dat gele gevaar? :lol:

Ik heb nu al binnen twee dagen twee renaultjes vier op mu'n oprit staan en eigenlijk vind ik dat voorlopig wel genoeg.

Maar ik wil weten hoe snel kan je een 956 cc laten lopen?
En wat die dan verbruikt?

Groeten,
Gijs
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 68229Bericht Bruutmans »

GijSsie schreef:Hallo Ron
Maar ik wil weten hoe snel kan je een 956 cc laten lopen?
En wat die dan verbruikt?
Antwoord 1 : Hard zat.
Antwoord 2 : te veel :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 68233Bericht Willem de Zwijger »

Ik denk dat je de eerste zou zijn met een airco in de R4, zoiets vraagt behoorlijk motorvermogen (waar je al niet echt te veel van hebt).
Heb je enig idee of er in die auto een TL of GTL versnellingsbak zit ? Met een GTL versnellingsbak kun je 150 halen als een motor lekker pit heeft. Met jou verlanglijstje van topsnelheid en airco zou ik zeggen: stop het Alpine blok erin wat hiernaast te koop staat, een GTL bak (of 5 bak maar dat is alweer moeilijker), en een airco uit een kleine Japanner.
Maar je kunt natuurlijk ook eerst eens rustig gaan rijden om te zien hoe het in de praktijk bevalt...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 68264Bericht R4F6GTX Automaat »

De versnellingsoverbrengingen van jouw bak (aan de 956cc) heeft dezelfde overbrengingen (4,125 op 1) als die van de TL, alleen met een differentieel uit de GTL, dus andersom draaiend als de TL. Dus als je er een GTL bak (3,1 op 1) onder maakt win je al iets. Zowel jouw motor als de 1108 uit de GTL leveren 34 pk alleen doet de GTL dat bij 4000 rpm en jouwe bij 5000. Als je dus harder wilt rijden als de 115 die je Viertje ongeveer zal lopen kun je er beter een GTL blok in leggen, of nog beter een 1400 uit een R5 TS automaat of TX.
Gezien jouw leeftijd heb je eerst nog jaren te sleutelen en tegen de tijd dat je 18 bent ga maar rijden in een of andere saaie ricer, niet in een R4; die rijden niet fijn boven de 125 km/h
Airco? Hmm, leuk project, net zoals ik mijne naar automaat omgebouwd had, maar of het nut heeft betwijfel ik. De gewone kachel krijgt 'm ook wel droog van binnen. Airco kost veel vermogen want het is toch een compressor die moet werken, druk opbouwen.
Wat wil je nou? iets zuinigs, of iets snels of iets luxes? Dit allemaal tegelijk is geen R4...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 68269Bericht cees en jantine »

GijSsie schreef:
Maar ik wil weten hoe snel kan je een 956 cc laten lopen?
En wat die dan verbruikt?

Groeten,
Gijs
@1 turbootje en injectie van een charade gtti erop(mooi project), op niet teveel druk gaan rijden en gaan

@2 mijne loopt ongeveer 1:10 met rustig rijden, gaat het gas erop dan is 30 liter in een tank niet veel.

airco is ook een leuk project, maar de raampjes open doen werkt ook gewoon goed.

@paul: 130 is ook nog te doen(origineel), ga je harder dan moet je echt iets aan je onderstel gaan doen anders wordt het redelijk eng
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

r4

Bericht: # 68278Bericht GijSsie »

Hallo,

bedankt voor jullie reacties! Ik wil de auto allereerst zuinig. :wink: De rest is bijzaak :lol:

Ik denk dat ik de airco dan maar achter wegen laat als ik jullie reacties zo lees :wink: .
Ik twijfel nog tussen de volgende opties:
- de motor zo te laten als dat tie is
- een ?1400cc? met de voorgestelde turbo en injectie van een charade erin.
- de motor zo laten en een gtl versnelligsbak(of ook een gtl blok?) erin te leggen(dit lijkt me het interresantst, maar hoog(laag) is dan de max. snelheid.?)

groeten,
Gijs
Wingnut
Berichten: 84
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 1:35 pm
Locatie: Wassenaar

Bericht: # 68280Bericht Wingnut »

Als je toch 2 R4-tjes hebt staan zou ik zeggen repareer No1 met als voorbeeld de goede delen van No2 ( dus niet als donor-wagen.). Op het moment dat je No1 goed rijdend hebt kun je van No2 een R4-op-steroide-project maken.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 68281Bericht GijSsie »

De pest is alleen dat die GTL door en door ROT is en vol met roest zit...
Dus ik denk dat ik de goede onderdelen eraf haal en de onderdelen die ik overhoud van die GTL verkoop en de TL uit 93 helemaal mooi maak... :wink:
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: r4

Bericht: # 68282Bericht R4F6GTX Automaat »

GijSsie schreef: -Ik wil de auto allereerst zuinig.



-1400cc? met de voorgestelde turbo en injectie van een charade erin.
Nu zeg je weer 2 tegenovergestelde dingen. Wat is het nou?
Je originele motor, evt met een GTL bak zal rond de 1 op 17 doen maar een 1400 met turbo etc mag je blij zijn met 1 op 10 (als ie het haalt, zeker met de snelle mogelijkheden die je dan krijgt....)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 68283Bericht GijSsie »

GTL bak
versta je hier alleen de versnellingsbak onder?

Ik overweeg sterk om deze optie te kiezen :wink: wat is dan de max. snelheid?

groeten,
Gijs
Plaats reactie