klepzetels naar hun grootje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 34466Bericht an3s »

Dat weten we dus ook weer: Op gas rijden met gewone kleppen gaat niet goed :sad: Het 1400 motortje liep de laatste tijd voor geen meter en vertikte het om gewoon te starten of op lage toerentallen te draaien. Een van Keesie geleende compressiemeter gaf al snel uitsluitsel: Praktisch geen compressie, op geeneen van de zuigers.

Gisteren de motor maar opengehaald. Dat was hard nodig bij dit blok. Ik had hem nog niet eerder opengehad maar iemand anders blijkbaar wel: Iemand had bij een eerdere sleutelpoging de koppakking vervangen en daarbij het koelwater in het carter laten lopen en de olie vervolgens niet direct ververst. Het blok zit van binnen vol met opgedroogde sludge. Dus de kop gaat bij in de wasmachine bij een revisiebedrijf. De carterpan haal ik er zelf af en daarna gaan we de hele boel eens ff flink in de remmenreiniger spuiten.

Maar goed: terug naar de kleppen. Die waren dus flink ingeslagen en ik ga zo meteen ff kijken of alleen de zetels vervangen moeten worden of de kleppen zelf ook.

Ik kwam tussendoor ook nog toto de ontdekking dat mijn benzineafsluiter niet goed sluit zodat ie niet op gas maar op een mengsel van gas en benzine reed. :sad: Misschien dat de boel daarom zo grondig ingeslagen is? Ik weet het niet....

Binnen een week moet ie af zijn, want 400 km op benzine is een beetje prijzig vind ik.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 34469Bericht Ron »

Geen best verhaal. Sterkte ermee. Wel jammer dat er geen duidelijke aanwijzing is voor het kleppenverhaal. Mengsel van gas en benzine zou overigens toch niet moeten uitmaken? Rekening gehouden met het feit dat er een gaskop opzit.
Heb je een foto van de klepschade? Ik heb er geen verstand van maar ik vind het wél interessant.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 34474Bericht an3s »

Sorry, ff vergeten er een fotootje van te knippen. De kop ligt inmiddels bij AGO in vlaardingen. Ik heb er samen met die ouwe vent met sigaar daar even grondig naar gekeken en hij vind dat alleen de klepzetels stuk zijn. Ik vind eigenlijk dat de kleppen ook vervangen moeten, maar daar hangt ook weer een behoorlijk prijskaartje aan ......
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 34476Bericht cees en jantine »

ff een vraagje, want volgens mij heb ik ongeveer hetzelfde :sad:
als je de olie bijvul dop eraf draaide stond ie dan ook stoom/uitlaatgassen te blazen??
daar hebben wij nu namelijk last van, dit samen met af en toe een raar geluidje wat ik nog niet thuis kan brengen.
ik hoop eigenlijk niet dat het zo is, volgende week eerst de kleppen maar weer eens stellen. en anders.. wie heeft er nog een blokje liggen?
gr cees
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 34479Bericht Willem de Zwijger »

Categorie klusje voor gevorderden dus. Heb je het blok eruit gehaald ?
keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 34483Bericht keessie »

Voor een gaskop is het beste om daar stellietzittingen in te (laten) zetten, maar dat zal een revisiebedrijf ook wel weten. De klepschotels van de inlaatkleppen kunnen meestal nog wel opgeslepen worden. De uitlaatkleppen zou ik wel (laten) vernieuwen, An3s. Op de schotels van de uitlaatkleppen is er een hard laagje
gesinterd. Bij het slijpen ervan wordt dat laagje dunner. Aangezien jij het motortje op gas wil laten lopen, krijgen deze kleppen door de hetere verbrandingstemperaturen veel te verduren.
De kans op verbrande kleppen wordt dan alleen maar groter.
keessie met zijn zessie
keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 34486Bericht keessie »

Je zou ook nog kunnen informeren wat een ruilkop kost bij Végé motoren. Dat zit ergens in Spijkenisse. Wel even zeggen dat je een gaskop nodig hebt. Zo'n 10 jaar terug was bij Végé een gaskop 100 gulden duurder dan een benzinekop. Dit vanwege de slijtvastere stellietzittingen.
keessie met zijn zessie
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 34496Bericht an3s »

Op 2004-03-27 17:28, schreef cees en jantine:
ff een vraagje, want volgens mij heb ik ongeveer hetzelfde :sad:
als je de olie bijvul dop eraf draaide stond ie dan ook stoom/uitlaatgassen te blazen??
Niet echt, althans niet dat het met heel erg opviel. Ik zie ook niet helemaal wat rotte kleppen met carterdruk te maken hebben. Of het moet zijn dat je seals ook stuk zijn. Ik denk bij hoge carterdruk eerder aan slechte zuigerveren waardoor je compressie weglekt richting carter.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 34511Bericht ms.dageraad »

Ik wist niet dat ik een gaskop nodig heb. Hoelang gaat de benzinekop mee, als hij op gas draait? De mijne heeft er nu zo'n 200km op gas opzitten.
Mijn 16 heeft ook geen gaskop. draait al 100.000km op gas. kleppen worden wel trouw gesteld.
oant sjen,
PEET
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 34513Bericht R4F6GTX Automaat »

Mijne rijdt al zo lang als ik 'm ken op gas, inmiddels ruim 350.000 km gelopen, gaat nog steeds prima. Geen geharde klepzittingen of iets, alleen de (uitlaat)kleppen iets ruimer gesteld. Een verschil is dat An3s een zware voet heeft en constant 140 wil blazen. Ik vind 100 km/h genoeg.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 34515Bericht R4F6GTX Automaat »

Hetzelfde met de legergroene F6, al heeft die pas ongeveer 195.000 gelopen. Sinds 120.000 op gas, nooit iets aan gedaan, behalve dus weer de kleppen iets ruimer.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 34516Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb ook nog een 1100 blok liggen met een geharde kop erop. (voor LPG laten doen) Auto had 137.000 gelopen, de geharde kop ligt er ongeveer 17.000 km op. Te koop.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 34538Bericht Jan-Geert »

hier ook 3 op gas , de f4 , f6 en de f6 van de zus , ik houd ook wel van doorrijden , maar kleppen netjes stellen (hoeft niet vaak) en controleren , en idd zoals paul zegt , ruimer aanhouden , dan geen centje pijn...
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 34561Bericht an3s »

Tsja, ik had de mijne ook wat ruimer gesteld. Maar heeft niet veel mogen helpen. Punt is wel dat ik inderdaad vaak lange stukken vol gas rijdt. Onder andere heen en terug naar de dordogne (1100 km in 9,5 uur inc.stops)
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 34562Bericht an3s »

Daarom heb ik mijn XM inmiddels ook weer verkocht: Dat rijdt zo lekker dat ik regelmatig pas doorhad dat ik veel te snel reed toen de meter de 170 al gepasseerd was.

Dat vind ik toch wel veel te hard eigenlijk. Kwestie van mezelf en mijn portemonnee beschermen dat ik hem verkocht heb. Ik kreeg net iets te vaak een prent.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Plaats reactie