Niet starten DTR40/50

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
joep1984
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 09, 2019 10:12 am

Niet starten DTR40/50

Bericht: # 174013Bericht joep1984 »

Hallo R4 specialisten,


Wij hebben sinds de zomer een stalen notarisbootje met een DTR40 Cleon motor die niet meer wil starten. We hebben er de eerste ~80 uur probleemloos mee gevaren. Daarna ging het al iets moeizamer met wat gesputter en lastig starten. De laatste vaart zijn we sputtered en puffend thuis gekomen en daarna heeft hij het niet meer gedaan.

De carburateur is op aanraden inmiddels professioneel gereinigd. We hebben een vonk, al lijkt hij nogal zwak, de timing staat goed volgens alle merktekens en is ook niet veranderd. De compressie hebben we gemeten en die lijkt goed genoeg om in iedergegval een teken van leven te geven. 9 bar en hoger. Ook starten zonder benzine toevoer met alleen startvloeistof doet de motor niets.

We hebben meerdere koekenbakkers over de vloer gehad en iedereen roept wat anders, maar niemand krijgt hem aan de praat.

Wie zou ons kunnen helpen dit stukje geschiedenis uit 1902 weer door de vecht te laten varen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 174018Bericht Bertje »

Ha Joep, vertel eens waar dit moois in t water ligt? Misschien woont er een clublid in de buurt dat langs wil komen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
joep1984
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 09, 2019 10:12 am

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 174020Bericht joep1984 »

Dag Bertje,

Nou de sloep ligt voor mijn deur in het pittoreske Maarssen (net boven Utrecht) mooi te wezen (vooral in stilte dus). Stroom/koffie/andere essentiele zaken binnen handbereik. O'ja en ik snap natuurlijk dat voor niks de zon op gaat.....
Gr,
Joep
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 174021Bericht JelleP »

Ik zou, als de carburateur gereinigd is en jij erop vertrouwt dat dat goed is gedaan, de ontsteking even onder de loep nemen.

De goedkoopste en meest simpele stap die het meeste resultaat op kan leveren is het vervangen van de condensator. Dat is het metalen kokertje (1,5 x 2,5 cm groot ongeveer) dat aan de zijkant tegen de ontstekingsmodule aan zit. Zorg er wel voor dat je de juiste koopt, renault4onderdelen.nl kan je vast ver op weg helpen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Skotchie
Berichten: 17
Lid geworden op: za feb 02, 2019 8:58 pm

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 174022Bericht Skotchie »

Is de bobine niet (bijna) overleden als er zo'n zwakke vonk is?
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 174025Bericht deutz »

Begin voor aan: hoe zijn de bougie,s? verdeler kap? rotor en koolstiftje in de verd. kap? bougiekabels? en dus ook de condensator!
Ik heb eens bij een DTN bootmotortje een condensator vervangen, bij de plaatselijke Skoda dealer gehaald,
Zo,n ding is niet erg merk gebonden.
Is wel een goed begin om die te vervangen.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 174045Bericht harbourseal »

Komende week heb ik vakantie. Ik wil wel een keer langskomen.
Maarsen is niet zo ver.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Dtnman
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 09, 2020 5:53 pm

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 175419Bericht Dtnman »

Oud draadje, echter heb ik me aangemeld voor het forum omdat ik veel Dtn 40/50 en GTL gerelateerde probleempjes voorbij zag komen. Ik heb inmiddels twee 688 C1E motoren volledig overhaalt en een hoop problemen die ik heb hier lees heb ik opgelost bij deze motoren. Wellicht dat ik mensen kan helpen met de opgedane kennis. Daarbij weet ik precies waar je vervangingsonderdelen kan kopen die een stuk goedkoper zijn dan bij de veel genoemde adressen. Beide motoren heb ik uitgerust met een 123 ontsteking omdat de rotorassen van oude ontstekingen vaak speling hebben bovenop de voordelen die zo een ontsteking bieden. Daarbij zijn er veel problemen met de solex 32 nv die vrij gemakkelijk op te lossen zijn. bijvoorbeeld bij e10 benzine een e10 killer gebruiken (miller's vspe).

Ik vaar dan ook met een DTR 40 waaraan het nodige verbouwd is. Daarnaast heb ik een gebruikte Dtn staan die binnenkort met single point injectie gaat draaien.
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: Niet starten DTR40/50

Bericht: # 175708Bericht AventuraR4GL »

Dtnman schreef: zo mei 10, 2020 11:48 am Oud draadje, echter heb ik me aangemeld voor het forum omdat ik veel Dtn 40/50 en GTL gerelateerde probleempjes voorbij zag komen. Ik heb inmiddels twee 688 C1E motoren volledig overhaalt en een hoop problemen die ik heb hier lees heb ik opgelost bij deze motoren. Wellicht dat ik mensen kan helpen met de opgedane kennis. Daarbij weet ik precies waar je vervangingsonderdelen kan kopen die een stuk goedkoper zijn dan bij de veel genoemde adressen. Beide motoren heb ik uitgerust met een 123 ontsteking omdat de rotorassen van oude ontstekingen vaak speling hebben bovenop de voordelen die zo een ontsteking bieden. Daarbij zijn er veel problemen met de solex 32 nv die vrij gemakkelijk op te lossen zijn. bijvoorbeeld bij e10 benzine een e10 killer gebruiken (miller's vspe).

Ik vaar dan ook met een DTR 40 waaraan het nodige verbouwd is. Daarnaast heb ik een gebruikte Dtn staan die binnenkort met single point injectie gaat draaien.
Wat leuk, een kenner! Ik vaar nog maar kort met deze motor. Goed om te weten dat er ook knowhow is over deze techniek!
Plaats reactie