Pagina 1 van 1

links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: vr jun 07, 2019 11:40 am
door Hanz
Heren,

ik meen wel eens gelezen te hebben dat de spaanse 852cc 813-02 Sierra / Cleon en de 603/747/782/845cc Billancourt / Ventoux verschillende kanten opdraaien. Toch zijn beiden op enig moment uitgerust geweest met de 334 4-versnellings splitbak. Hoe kan dat eigenlijk zonder dat je bij een van beiden 4 versnellingen achteruit hebt?

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: vr jun 07, 2019 1:48 pm
door jandoe1000
Ik herinner me dat er van de 354 bak (boite carree) twee versies zijn, een voor links en een voor rechts. Dat zal dus voor de 334 bak (boite ronde) wellicht ook het geval zijn. Heb ik echter nog nooit gezien.

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: vr jun 07, 2019 4:24 pm
door harbourseal
De Cleon 813 en de Ventoux motoren draaien allebei dezelfde kant op.

De Cleon 688 /C1E en 689 /C1C draaien de andere kant op.

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: vr jun 07, 2019 5:05 pm
door Hanz
Dank Jandoe1000 en Harbourseal.

Betekent dit dat
  • de 334-bakken allemaal dezelfde kant opdraaien
  • vanaf 1978 (introductie GTL) verschillende versies van de boîte carrée 354 werden toegepast, een voor de GTL met Cleon 1100cc en een voor de L/TL met Ventoux 845cc? Of hadden die verschillende bakken?

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: vr jun 07, 2019 7:50 pm
door harbourseal
Daar komt het idd op neer.

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: zo jun 09, 2019 8:50 am
door Bertje
Hanz schreef: vr jun 07, 2019 11:40 am Hoe kan dat eigenlijk zonder dat je bij een van beiden 4 versnellingen achteruit hebt?
Als je het differentieel omdraait, dan draait de bak de andere kant op meen ik

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: zo jun 09, 2019 10:27 am
door Hanz
Is dat praktisch mogelijk bij een gemiddelde bak?

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: di jun 11, 2019 12:12 am
door marcGTL.BE
Letterlijk in een handomdraai. Alle versnellingsbakken tot bij de laatste cleon motors zijn zo gemaakt dat ge het differentieel anders kunt plaatsen in de behuizing, gewoon omdraaien. Kroonwiel langs de andere kant leggen ,de uitsparingen in de behuizing zijn voorzien langs beide kanten.

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: di jun 11, 2019 3:19 am
door Hanz
OK, dus dat geldt ook voor de splitbakken, waarvan je niet zo even het deksel opent?

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: di jun 11, 2019 9:20 am
door harbourseal
Met een splitbak waarschijnlijk niet omdat de kilometerteller aandrijving in de weg zit.
Afbeelding

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: wo jun 12, 2019 9:09 am
door Rudolf2
Maar ik meen me te kunnen herinneren dat de Spanjaarden een Cleonblok met iets van 952 cc hebben gemaakt met de draairichting van de Billancourtbloken. Schaopke had zoiets in zijn F4.

Rudolf

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: wo jun 12, 2019 5:43 pm
door Hanz
Dat valt inderdaad allemaal hierboven te lezen. Behalve dan dat Schoapke zo'n ding ook had.

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: do jun 13, 2019 11:21 pm
door marcGTL.BE
harbourseal schreef: di jun 11, 2019 9:20 am Met een splitbak waarschijnlijk niet omdat de kilometerteller aandrijving in de weg zit.
Afbeelding
Met uitzondering van de splitbak blijkbaar. Ik had al versnelingsbakken van Dauphine en 4CV opengedaan waarbij het moegelijk was het diferentieel te verleggen.

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: za jun 15, 2019 11:56 am
door Hanz
Fijne foto @harbourseal! Enne, voor een ontzettende newbie als ik die nog nooit een versnellingsbak uit elkaar geschroefd heeft, de kmteller-aandrijving is het wieltje op de foto linksonder op de linkerhelft toch? En wat is dan het differentieel m.a.w. wat is het onderdeel dat wel of niet omgedraaid kan worden?

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Geplaatst: zo jun 16, 2019 1:25 pm
door harbourseal
Het differentieel is het cluster van tandwielen in de andere helft.
Dat grote tandwiel is het zonnewiel. Dat zou als je het geheel omdraait tegen het kleine plastic kilometerteller aandrijfwiel komen te liggen.