DTR40/50 slecht lopen

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

marcelm

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173074Bericht marcelm
di jun 04, 2019 7:01 pm

Verwissel ik hier de poulies en het vliegwiel met elkaar?
Zit het vliegwiel tussen de motor en transmissie? Intern dus. Ik zie daar niets draaien..

Links zit 2x waterpomp en dynamo en de distributie
Hier en foto van een andere boot

https://bakdekkruiser-santa-maria.jouww ... t-marine-2

Edit. Nu ik vliegwiel opzoek... Hoe stom kan ik zijn.. :s

marcelm

Bericht: # 173077Bericht marcelm
di jun 04, 2019 9:23 pm

net even op en neer gereden.
De rechtse cilinder als nummer 1 aangehouden, ontsteking gesteld en gestart. hij liep eigenlijk hetzelfde als voorheen.
ook hetzelfde probleem met ineens gas geven.
Daarop heb ik (ik denk) een moeilijk bereikbaar luchtschroefje ongeveer 3/4 slag ingedraaid en toen was het euvel verholpen.
loopt als een zonnetje alleen nog steeds een beetje luidruchtig bij 800rpm (maar hij blijft daarop nu wel lopen!)
Geluid lijkt overigens van de keerkoppeling / vliegwiel te komen. (edit: volgens google een demperplaat met slechte veren, ik moet de olie in de keerkoppeling nog vervangen, wellicht kom ik stukjes tegen en anders vd winter eens eraf halen)

filmpje gemaakt:
Afbeelding20190604_202930 by marcelnam, on Flickr

deze kant zou volgens jullie de kant van het vliegwiel moeten zijn :) (en ik ben nu ook overtuigd :D )

Als er naar aanleiding van het filmpje nog tips en tricks zijn hoor ik het graag natuurlijk!

Bertje

Bericht: # 173085Bericht Bertje
wo jun 05, 2019 3:17 pm

Goed bezig, Marcel! Klinkt alsof je het zelf gefixt hebt.

Door aan die stelschroef te draaien heb je de carburateur mider rijk gezet, misschien hield de motor bij gas geven iets in omdat deze bijna verzoop. Vraag is wel hoe het kan dat de motor bij aankoop mooi liep. Achter die stelschroef zit een veertje, deze kan niet zomaar verlopen.

Wat je filmpje betreft: de motorloop lijkt regelmatig en laagtoerig genoeg, maar bij lage toeren komt er idd wel een luide rammel/tik bij, alsof er ergens speling op zit. Demperplaat met rammelende veren zou idd kunnen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

marcelm

Bericht: # 173087Bericht marcelm
wo jun 05, 2019 4:12 pm

Bertje schreef:
wo jun 05, 2019 3:17 pm
Vraag is wel hoe het kan dat de motor bij aankoop mooi liep. Achter die stelschroef zit een veertje, deze kan niet zomaar verlopen.
correct, bij aankoop liep hij goed, toen ik hem op ging halen deed dit probleem zich voor.
in de tussentijd heeft de vorige eigenaar de brandstofpomp dicht gemaakt (lekte) wellicht heeft hij toen ook de instelling verandert / carburateur eraf gehad.

Blij dat het opgelost is, ik ga nu kijken hoeveel werk het is om die demperplaat te vervangen.
ook op het watersportforum is de conclusie dat het de demperplaat moet zijn, heb ik in ieder geval iets te doen als ik terug kom uit de VS :)

Rudolf2

Bericht: # 173143Bericht Rudolf2
wo jun 12, 2019 9:16 am

Deze bootmotor is identiek aan de dwarsgeplaatste Cleons, vandaar dat er een as met poelie uit het distriebutiedeksel steekt. Voor de rest is vliegwielzijde dezelfde kant...

Muthbuster

Bericht: # 173490Bericht Muthbuster
ma jul 29, 2019 1:50 pm

Hoi!

Ik heb precies dezelfde motor met exact hetzelfde probleem.

Kun je mij vertellen waar ik deze stelschroef vinden kan?

Zou mij echt enorm helpen!

Bedankt alvast!

Plaats reactie