Smering tuimelaar asjes en tuimelaar.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Erwin
Berichten: 4
Lid geworden op: do mei 09, 2019 8:37 pm

Smering tuimelaar asjes en tuimelaar.

Bericht: # 172830Bericht Erwin »

Beste Renault 4 liefhebbers,
Na 42 jaar stil te hebben gestaan was het eindelijk zover, na een complete revisie van de auto uit 1967 waarbij ik de cilinders,zuigers,kleppen en alle lagers en keerkringen heb vervangen en ook alles omgebouwd naar 12 volt met elektronische ontsteking liep de motor binnen 10 seconden. Wat een leuke ervaring is dat. Toch twijfel ik aan iets. Normaal ben ik gewend dat als je de oliedop open maakt van een automotor waarbij je de tuimelaars meteen ziet zitten, er een vrolijk gespetter van kleine oliedruppeltjes moet zijn. Je snapt het al, die zie ik niet. Kleppendeksel eraf en daarna even de kleine schroefdopjes van de tuimelaarsas afgehaald. De motor gestart en meteen staat de boel vol olie. Dit geeft aan dat de oliepomp wel werkt. Ook het indicatielampje gaat meteen uit. Wat mij opvalt is dat de gaatjes waaruit de olie moet komen, hele kleine gaatjes in de tuimelaars niet boven een gaatje zit van het asje. Ik zou dat asje dan iets van 180 graden moeten draaien om zo deze gaatjes te laten corresponderen. Helaas laten de paspennen welke elk asje er 1 van bezit dit niet toe.
Ik denk dat er vast iemand is die weet hoe veel olie er doorheen moet komen of die mij kan vertellen wat ik misschien niet goed heb gedaan. De asjes omdraaien van links naar rechts heeft geen enkele zin, het enige wat ik ook nog zou kunnen bedenken is de hoogte van de oliedruk. Hoeveel bar zou dit moeten zijn.
Ik hoop dat er iemand is die kan helpen.
Groeten van erwin
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Smering tuimelaar asjes en tuimelaar.

Bericht: # 172857Bericht Bertje »

Misschien helpt het even het motortype te noemen?
Zelf heb ik alleen ervaring met de latere Cleon motoren (1100cc en meer), hierbij is er ook geen sprake van gespetter als je via het gat van de oliedop naar binnen kijkt bij draaiende motor. Ik meen wel dat 1 vd 2 gietijzeren pootjes waar de tuimelaaras op staat een boring heeft waardoor olie in de as wordt gepompt. Is misschien bij jouw motor ook het geval, en mogelijk heb je die pootjes verkeerdom teruggezet?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Erwin
Berichten: 4
Lid geworden op: do mei 09, 2019 8:37 pm

Re: Smering tuimelaar asjes en tuimelaar.

Bericht: # 173189Bericht Erwin »

Beste Bertje, dank je voor je bericht. De motor is een 800-01 uit 1967. De tuimelaarasjes zitten in een uit 1 deel vervaardigde aluminium kop. Ik heb intussen een nieuwe oliepomp gemonteerd. Nog steeds vind ik de smering veel te weinig. Eerst maar eens de druk meten.
Bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Smering tuimelaar asjes en tuimelaar.

Bericht: # 173229Bericht Bertje »

Van die motoren heb ik helaas geen verstand, Erwin. Ik zal eens in mijn documentatie kijken of ik daar iets kan vinden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Smering tuimelaar asjes en tuimelaar.

Bericht: # 173236Bericht Bertje »

Enige wat ik kon vinden is deze tekening. Voor mij lijkt het alsof bij jouw blok de tuimelaaras ergens in het midden wordt voorzien van olie. Ik zou denken dat die er ter plekke van de tuimelaars weer uit moet druppen om deze te smeren. Is de tuimelaaras inderdaad hol en voorzien van boringen? En is dat centrale toevoerkanaaltje te vinden & niet geblokkeerd?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Erwin
Berichten: 4
Lid geworden op: do mei 09, 2019 8:37 pm

Re: Smering tuimelaar asjes en tuimelaar.

Bericht: # 173894Bericht Erwin »

Beste Bertje, het heeft even geduurd, deze week een keer een stukje gereden. De oliedruk is prima in orde. Eigenlijk zou ik wel eens een draaiende motor willen zien en ook eens de dop er af willen halen. Zodat ik vergelijkingsmateriaal verkrijg. Ik woon niet ver van Beneden Leeuwen dus misschien is dat wel mogelijk.

Ik zag dat er op 5 oktober een sleuteldag is. Ik ga er heen.

Groeten van erwin.
Plaats reactie