Pagina 1 van 1

oliedruklampje brandt...

Geplaatst: zo mar 17, 2019 2:47 pm
door R1126 Beige Sahara
Gisteren ging tijdens de rit het oliedruklampje branden. Stoppen en geen aanwijzigen op problemen. Verder gereden, lampje ging niet meer branden.

Grove check oliedruk: Motor uit en meteen weer aan, oliedruklampje ging onmiddelijk uit. Dat wijst erop dat er oliedruk is en ook even blijft...?

Vraag: hoe zou je verder nog de oliedruk kunnen meten / testen?

Kan een oliedruksensor een los contact hebben? Misschien de 42 jaar oude bedrading? Is de oliedruksensor te testen?

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: zo mar 17, 2019 4:04 pm
door harbourseal
Bij mij ging het branden door te dunne olie.
Wat heb je erin zitten?

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: zo mar 17, 2019 10:29 pm
door R1126 Beige Sahara
Er zit nu Kroon-Oil 15W40 multigrade in. Geen olieverbuik, geen koelvloeistof-verbruik.

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: zo mar 17, 2019 11:30 pm
door harbourseal
Sinds mijn olie lampjes aangingen heb ik de olie vervangen voor 20w50 geen problemen meer. Olie of vloeistof gebruik had ik ook niet. op aanraden van een monteur van het revisiebedrijf waar de motor was schoongemaakt en de kop was gevlakt een dikkere olie gebruikt en het helpt goed.

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: ma mar 18, 2019 9:43 am
door Okido
Bij de meeste R4's zitten temperatuur en oliedruk op hetzelfde lampje. 8 van de 10 keer is het een temperatuurprobleem.

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: di mar 19, 2019 11:33 am
door R1126 Beige Sahara
Okido schreef: ma mar 18, 2019 9:43 am Bij de meeste R4's zitten temperatuur en oliedruk op hetzelfde lampje. 8 van de 10 keer is het een temperatuurprobleem.
Bij welke temperatuur reageert dan de desbetreffende sensor?

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: wo mar 20, 2019 11:31 am
door Okido
110 tot 115 graden celsius. Je kan deze dus niet testen in een pan water. Maar dat hoeft ook niet, omdat het lampje alleen gaat branden als de thermoschakelaar inschakelt.

Over het algemeen uit een oliedrukprobleem zich bij weinig toeren en lost zich op bij gasgeven (uiteraard na controle oliepeil).

Oververhitting uit zich meestal bij stilstand en wordt erger bij gasgeven of juist bij hogere snelheden met veel toeren (ofwel geen luchtkoeling ofwel zware belasting).

Om het uit te sluiten kan je de oliedruksensor loshalen en kijken of het probleem zich nog voordoet of vice versa de thermoschakelaar loshalen.

Allemaal op eigen risico, hoewel ik dat risico niet zo groot inschat.

Soms maakt de draad naar de sensoren kortsluiting door slijtage. Dan gaat het lampje ook branden.

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: wo mar 20, 2019 10:43 pm
door R1126 Beige Sahara
Waar 90 graden de norm zou zijn, lijkt me 110 tot 115 graden niet bevorderlijk...

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: do mar 21, 2019 11:23 am
door Bertje
Vandaar dus dat waarschuwingslampje.

Het kookpunt van koelvloeistof ligt boven de 130 graden, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof_(auto)
Dus die 110 lijkt me niet eens zo'n slechte gok. Je wil het lampje aan hebben ergens in het window bedrijfstemperatuur - kookpunt, dus ergens tussen de 80/90 en 130 graden.

Ik heb dat lampje van de zomer in de Alpen een paar keer aan gehad (4 personen + bagage in de auto), en toen was de koelvloeistof net wel/net niet aan het koken.

Re: oliedruklampje brandt...

Geplaatst: do mar 21, 2019 12:38 pm
door Tweety
Bertje schreef: do mar 21, 2019 11:23 am Vandaar dus dat waarschuwingslampje.

Het kookpunt van koelvloeistof ligt boven de 130 graden,
Dat is een beetje optimistisch hoor, zelf met een druk systeem als van de R4 zou ik uitgaan van rond de 110 graden, als het moent dat er bellen beginnen te vormen en het circulatie systeem daardoor dan dus ook niet meer goed werkt.