Motorblok bovenkant zit onder de olie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie

Bericht: # 172197Bericht Bertje »

Denk dat je die ombouwtopics maar eens moet doornemen, Elleirim. De Cleon-motor is er zowel in 1100 als 1400cc. De meest voorkomende (latere) 1400cc versies lagen dwarsgeplaatst in de auto, hadden dan de poulie op de krukas en de waterpomp (dus) aan distributiezijde. Bovendien hadden ze een vrij groot spruitstuk en een kop met afwijkende poorten. Om al die redenen niet 1 op 1 in een R4 te zetten, maar ombouwen naar een passende configuratie kan dus wel.

Dat blok dat je laat zien lijkt mij een 800 C710; dat is een 850cc motor.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie

Bericht: # 172198Bericht Elleirim »

Dank Bert, dan laat ik dat blokje ‘links’ liggen, daar schiet ik niets mee op.

Ben best handig op zich, diverse Alfa’s gerestaureerd, jaren terug een V8 in mijn Jeep CJ-5 gemonteerd ipv de lijn 6

Heb alleen niet meer de kracht en gezondheid, wel de goede zin.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie

Bericht: # 172201Bericht Rudolf2 »

Hoi,

Ik gok dat dit een 1400 is, mede gezien de grote carburateur erop. Motorcode doet ook zoiets vermoeden.

Een GTL nokkenas zorgt voor niet al te veel vermogen, maar trekkracht vanaf stationair toerental. Samen met de GTL-versnellingsbak kon je volgens Renault het brandstofverbruik daarmee aardig drukken. Andere nokkenassen geven meer vermogen, en minder laagtoerige trekkracht...

Rudolf
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie

Bericht: # 172202Bericht Bertje »

Dat het een 850cc is, is niet alleen te zien aan de motorcode, maar ook aan de smalle cilinderkop, het distributiedeksel, en nog een aantal andere zaken typisch voor het Billancourt blok.
Overigens heb je gelijk dat er een vrij grote carburateur op zit, maar 32mm is bij de 850cc blokken standaard, terwijl de 1100cc blokken typisch uitgerust zijn met een 28mm Zenith IF.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie

Bericht: # 172203Bericht deutz »

Welke nokkenas zou dan sneller zijn?
Wel eens gehoord dat die van een F6 meer vermogen geeft....
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie

Bericht: # 172204Bericht Bertje »

Zie post van Ido onderaan deze thread: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... 7&p=168477
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie