Motorblok bovenkant zit onder de olie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Motorblok bovenkant zit onder de olie
Goedemiddag,
Al een week of wat heeft mijn vrouw het over een vieze geur die tijdens het rijden in haar geliefde R4GTL te ruiken is.
Nu maak ik net ‘eindelijk’ de motorkap (ook omdat het olielampje sinds gisteren brandt) open en blijkt de hele bovenkant van de motor klets en kletsnat van de olie, ook aan de onderkant van de motorkap zit het vol.
Waar komt zoiets vandaan? Te hoge druk in het carter?
In de slang die van het kleppendeksel naar de carb loopt is het restrictiegaatje keurig open? Is er nog ergens anders een ontluchting die verstopt kan zitten?
Motortje loopt verder mooi, start soms wat moeilijk, maar de volgende X weer prima.
Al een week of wat heeft mijn vrouw het over een vieze geur die tijdens het rijden in haar geliefde R4GTL te ruiken is.
Nu maak ik net ‘eindelijk’ de motorkap (ook omdat het olielampje sinds gisteren brandt) open en blijkt de hele bovenkant van de motor klets en kletsnat van de olie, ook aan de onderkant van de motorkap zit het vol.
Waar komt zoiets vandaan? Te hoge druk in het carter?
In de slang die van het kleppendeksel naar de carb loopt is het restrictiegaatje keurig open? Is er nog ergens anders een ontluchting die verstopt kan zitten?
Motortje loopt verder mooi, start soms wat moeilijk, maar de volgende X weer prima.
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Net de olie weer afgevuld, lang laten draaien, flink gas gegeven....maar niets te zien
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Zit de olie vuldop wel strak genoeg?
gr. Jan.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Ja, draait er goed strak op en met nieuwe pakking!
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Afdichtingetjes onder de klepdekselmoeren nog goed? En hoe groot is die restrictie in de slang tussen kleppendeksel en carburateur? Deze restrictie mag (flink) ruimer zijn dan die in de slang die naar het spruitstuk loopt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Hoi, ik heb toen ik het een paar jaar geleden plaatste een alu bus gedraaid, daar zit een gaatje in van 1.0 of 1.5mm.
Maar deze heb ik toen (waarschijnlijk verkeerd begrepen?) in de slang van het kleppendeksel naar boven de venturi geplaatst.
Die andere slang naar het spruitstuk ga ik nu bekijken of die wel een restrictie heeft.
Wat zou daarin moeten zitten?
Dat zal ik dan beide zo ori mogelijk maken. Maar dan nog blijft de plotselinge olie’waterval’ vreemd.
Het komt niet van tussen de rubbers op de klepdekselmoeren. Die heb ik gisteren gecheckt en zijn droog.
PS, past een R19 1.8 motor zo op deze versnellingsbak
Maar deze heb ik toen (waarschijnlijk verkeerd begrepen?) in de slang van het kleppendeksel naar boven de venturi geplaatst.
Die andere slang naar het spruitstuk ga ik nu bekijken of die wel een restrictie heeft.
Wat zou daarin moeten zitten?
Dat zal ik dan beide zo ori mogelijk maken. Maar dan nog blijft de plotselinge olie’waterval’ vreemd.
Het komt niet van tussen de rubbers op de klepdekselmoeren. Die heb ik gisteren gecheckt en zijn droog.
PS, past een R19 1.8 motor zo op deze versnellingsbak
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Nee joh, waar ga je uberhaupt het spruitstuk laten? Een 1.4 Cleon is het grootste wat je er zonder al te veel gedoe in krijgt. Rijdt wel lekker hoor!
Maten vd restricties: ik denk dat die zelf gemaakte restrictie wat aan de krappe kant is voor die bovenste slang. De exacte waardes heb ik niet bij de hand, maar staan denk ik in Kluwer. Mogelijk dat je blok net wel/net niet z'n overdruk kwijt kon, en dat het nu dus een keertje mis gegaan is. Zelf heb ik die bovenste restrictie niet (wel eentje in de slang naar het spruitstuk uiteraard), en dat werkt prima.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Dank, dan haal ik die restrictie uit de bovenste weg. Er staat trouwens echt behoorlijk druk op, het waait daar behoorlijk zeg maar bij stationair.
Een 1.4 Cleon motor past er volgens jou zonder veel gedoe in?
Heb weinig kennis op dit gebied, waar vind ik zo’n blok? Twingo of Clio?
En dan met injectie of zijn dat ook nog ouderwetse carbslurpers?
Alvast mijn grote dank!
Een 1.4 Cleon motor past er volgens jou zonder veel gedoe in?
Heb weinig kennis op dit gebied, waar vind ik zo’n blok? Twingo of Clio?
En dan met injectie of zijn dat ook nog ouderwetse carbslurpers?
Alvast mijn grote dank!
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Uit R5, R9, R11, Volvo 340 (ja, die hadden ook een Renault blok).
Uitkleden tot de gemeenschappelijke basis met R4 GTL blok, en vervolgens weer opbouwen met R4 onderdelen.
Check dit eens: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=25&t=12174
Als je over wil naar injectie, check de site van Jeffrey eens: http://jeffr4.weebly.com/
Is wel een heel ander caliber ombouw dan de relatief simpele upgrade naar een 1400cc onderblok.
Uitkleden tot de gemeenschappelijke basis met R4 GTL blok, en vervolgens weer opbouwen met R4 onderdelen.
Check dit eens: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=25&t=12174
Als je over wil naar injectie, check de site van Jeffrey eens: http://jeffr4.weebly.com/
Is wel een heel ander caliber ombouw dan de relatief simpele upgrade naar een 1400cc onderblok.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Hier heb ik wat aan, fantastisch!
Ik ga die link naar de injectie van Jeffrey zeker lezen, super bedankt
Ik ga die link naar de injectie van Jeffrey zeker lezen, super bedankt
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Zet er dan een kop van een 1100 op uit de R4. Dan zitten alle aansluitingen ook weer goed. Nokkenas moet je dan ook daar ergens vandaan halen. Althans, zo heb ik het gedaan.
Rudolf
Rudolf
Re: Motorblok bovenkant zit onder de olie
Rudolph,
Dank voor de tips, de nokkenas uit de oude 1100 halen ...is dat ‘beter’ of ‘makkelijker’?
Is een standaard Cleon nok niet sneller of krachtiger?
En w.b. de kop, heeft het buiten de door jou genoemde passingen meer voordelen om de oude kop terug te plaatsen? Ook daar is mijn vraag of de cleon kop niet meer oplevert?
Alvast bedankt!
Dank voor de tips, de nokkenas uit de oude 1100 halen ...is dat ‘beter’ of ‘makkelijker’?
Is een standaard Cleon nok niet sneller of krachtiger?
En w.b. de kop, heeft het buiten de door jou genoemde passingen meer voordelen om de oude kop terug te plaatsen? Ook daar is mijn vraag of de cleon kop niet meer oplevert?
Alvast bedankt!