Mogelijkheden alternatief blok

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ToBe
Berichten: 3
Lid geworden op: za sep 22, 2018 11:14 pm

Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 170911Bericht ToBe »

Zal maar direct met de deur in huis vallen, en misschien is het wel vloeken in de kerk. Mijn naam is Ton en heb in een ver verleden al wel eens wat met een 4 gedaan op sleutelgebied. Mijn ervaring ligt op dit moment nog vooral bij oude Mini's en dan vooral net even anders dan normaal. Bij voorkeur technisch perfect maken, maar zeker niet strak in de lak, en zeker geen bling bling. Maar nu komt het, ik heb al eens een Yamaha R1 blok in een Mini gebouwd, maar wil eigenlijk een auto bouwen met een 2 cilinder motorfiets blok in het vooronder. Heb al heel wat materiaal verzameld, en ook al een donor motorblok van een Honda VTR 1000 klaar liggen. Na heel wat passen en meten blijkt het blok toch wel erg moeilijk in het vooronder van een Mini te passen, en RWD is eigenlijk geen optie voor mij. Dus mijn eerste vraag hier, zijn er leden (of is er kennis) met alternatieve motorblokken in het vooronder van een 4?
Voor de duidelijkheid ik heb dus op dit moment nog geen 4 in mijn bezit. Plan is dat er dus een ruim 100pk onder de kap komt zonder dat de auto wordt verbreed. Uiterlijk moet het dus een normale 4 blijven. Het gaat mij vooral om de uitdaging van het bouwen, en natuurlijk RDW gekeurd krijgen.
Alle reacties zijn wat mij betreft welkom.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 170912Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb een R19 motor in mijn 4tje en een Renault Alpine motor in een ander R4tje maar dat is beide niet apart want ze zijn bijna gewoon hetzelfde als origineel maar als je iets aparts wil, ik heb ooit en 2 cyl diesel gebouwd in een Fiatje 500; het reed 1 op 80 of zo... en ooit een Volvo B30 motor in een speedboot, ook leuk, 3 maanden op gewerkt en tijdens de proefrit (vaart) teveel snelheid gemaakt en de boot vloog recht omhoog en kwam dus weer met de neus recht naar beneden en plons, naar de bodem van het meer wat erg diep was dus nooit meer gevonden... 3 maanden denken en werken, halve minuut zien varen en weg was alles...
maar dat zijn de ervaringen waar je niet op zit te wachten maar wel leuk... er zullen er ongetwijfeld hier zijn die ook met alternatieven bezig zijn 1 dus wacht maar de reacties af...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 170913Bericht Le Car »

Bestse optie om in de tijdsgeest van de r4 te blijven is een R5 gt Turbo blokje er in.
Of evt een r5 Alpine of Alpine Turbo blokje er in.

Zowel de GTT als de alpine bloken zijn moeilijk te vinden.

Moderner kan ook, wil je injectie?
Dan zou ik kijken voor een clio/R19 1.8 16V motor.

Let er wel op dat de r4 bak vermogens boven de 75 pk niet echt leuk vindt.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
ToBe
Berichten: 3
Lid geworden op: za sep 22, 2018 11:14 pm

Re: Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 170919Bericht ToBe »

Leuk dat je de optie noemt, want toevallig afgelopen jaar 2 GT Turbo blokjes verkocht. Die waren over van een door mij aangekocht Mini project in onderdelen. Ik kocht bij die man alles in één koop, voor een aantal mij goed bruikbare onderdelen. Het project was gestrand in een poging een GT Turbo blokje in te bouwen in een Mini. Kan je vertellen, dat gaat dus echt niet fatsoenlijk passen onder een Mini motorkap.
Zijn er trouwens 4tjes bekend met een Bike engine onder de motorkap? En dan bedoel ik zowel cirquit als straat legaal voorbeelden.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 170925Bericht Bertje »

Bike motoren zijn mij niet bekend

Check dit eens: http://jeffr4.weebly.com/
En dit: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=2&t=12174
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 170931Bericht harbourseal »

Al de antwoorden gaan over de inbouw van een dikkere Cleon.
Niet over een 2 cilinder motorfietsblok.
Zal vast wel mogelijk zijn met een pasplaat tussen een alpine turbo versnellingsbak en een Yamaha blok.

Die bak kan een hoger vermogen wel aan.

Succes met de inbouw. De ruimte is er wel voor.

Het lijkt me niet onverstandig om ook het chassis wat te verstevigen, de remmerij en de ophanging te verstevigen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 170958Bericht Okido »

Ik rij nu al 3 jaar met meer dan 120 pk met een Renault 4 GTL-bak. Het koppel is 200 Nm. Sindsdien 34.000 km gereden en geen enkel probleem met de versnellingsbak. Die bak is sterker dan menig JB of JC bakken uit de latere Renault generaties.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
ToBe
Berichten: 3
Lid geworden op: za sep 22, 2018 11:14 pm

Re: Mogelijkheden alternatief blok

Bericht: # 171106Bericht ToBe »

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga eens op het gemak info verzamelen. Zal intussen ook eens kijken of er een geschikte 4 voorbij komt voor een nette prijs/kwaliteit
Plaats reactie