Reinigen Cléon motor buitenzijde

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 170906Bericht JOVE »

Mijn Rodeo 5 wordt momenteel voorzien van een nieuw chassis. Nu de motor volledig is uitgebouwd zou ik hem graag grondig reinigen. Hoe doe ik dat het best en snelst?
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 170908Bericht Bertje »

Wasbenzine, poetslappen en een kwast?

Opmerking: waar vettigheid zit komt geen roest. Als je blok dus niet meer perfect in de lak zit zou ik het niet té goed schoonmaken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171152Bericht Rutger-peer »

Je zult het niet geloven (deed ik eerst ook niet toen mij dat werd aangeraden), maar bij de Wibra verkopen ze "Dasty". Er zijn verschillende soorten, en ééntje is speciaal voor motorolie. Die moet je hebben.

Ik heb in het verleden ook zitten kloten met wasbenzine, benzine, thinner, ontvetter etc etc... maar niets haalt het hier bij.

Je sprayt dasty op het vette deel, laat het wat inwerken, gaat met een borstel in de weer, of een spons, en je wast het met water weg.

Het ideale is dat het dus niet "oplost en weer verdampt", zoals thinner, benzine of wasbenzine, maar het lost op en vervolgens kun je het met water wegspoelen. Je hebt niet honderden doekjes nodig en je kunt je motor gewoon afspoelen. De laatste keer heb ik mijn motor zo ook schoon gemaakt en beter kan gewoon niet.

Waarom de Wibra dat verkoopt en bijvoorbeeld een autozaak niet, is mij ook een raadsel.

Afbeelding

Tot mijn grote verbazing kreeg ik er zelf dat plakkerige Mike Sanders-vet mee weg. Voorheen lukte dat me alleen door het met heet zeepsop te smelten en dan tijdenlang te boenen.

Probeer het en je zult niet teleurgesteld zijn ;). Ik heb er hele motorruimtes brandschoon mee gekregen!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171153Bericht Rutger-peer »

Weet niet of deze foto de precieze soort is, gewoonlijk staat er achterop dat het geschikt is voor motorolie. De andere soorten (zoals die in de doorzichtige fles, met gele vloeistof) zijn beduidend minder geschikt voor rommel als olie en vet van auto's. Zoek dus echt die voor motorolie.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171154Bericht loeka-nl »

Met de gele Dasty zijn ook prima resultaten te behalen hoor !
Gaat prima motor blinkend schoon !!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171157Bericht Rutger-peer »

Kan best Loeka, maar mijn ervaringen met de speciale versie voor motorolie zijn veel beter ;). Beide soorten staan in de Wibra gewoon naast elkaar trouwens, dus dan kun je net zo goed de juiste versie pakken ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171163Bericht deutz »

En wat te denken van rem reiniger?
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171169Bericht Rutger-peer »

Hoi Deutz,

Ook wel gebruikt. Het probleem is dat je het vuil wilt 'afvoeren'. Eigenlijk wil je een middel dat het vuil oplost, en dat je daarna kunt afvoeren.
Bij oplosmiddelen zoals benzine, remmenreiniger etc. gaat dat minder goed, omdat je er niet zóveel benzine overheen wilt gooien dat het met vuil en al wegloopt (dan heb je superveel nodig). Wat je dan moet doen is de benzine op het oppervlak aanbrengen en vervolgens poetsen/borstelen, en dan afvegen met een doek o.i.d. Datzelfde geldt voor wasbenzine en thinner (en remmenreiniger). Op die manier krijg je grote oppervlakken nooit helemaal schoon, want ook het laatste beetje benzine verdampt altijd, waardoor het vuil weer op het oppervlak achter blijft.

Zoiets als Dasty is ideaal omdat je het weg kunt spoelen met water, waar je veel meer van hebt, en wat niet zo snel verdampt. Dasty spuit je ergens op, je poetst even, en je spoelt de boel rijkelijk af met water. Desnoods doe je dit twee- of driemaal.

Je kunt dus een hele tijd poetsen en er daarna gewoon een emmer water overheen gooien. Je houdt dan ook geen residu over, wat je wel hebt met al die oplosmiddelen, waarvan het laatste weer verdampt en het opgeloste vuil weer achterblijft op je te reinigen oppervlak.

Ieder zijn eigen, maar na die Dasty-uitvinding gebruik ik nooit meer wat anders, en ik heb heel wat afgekloot met remmenreiniger/benzine/thinner etc. etc. ;)
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171180Bericht BartF7P »

En een motor reinigen met remmenreiniger gaat ook een enorm duur grapje worden, zo een spuitbus vliegt er zo doorheen.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171183Bericht deutz »

Remmenreiniger bij de AC-tion kost niet veel, na het inspuiten met rem rein. schoonblazen met perslucht gaat ook prima.
Maar zo,n fles Dusty ga ik zeker proberen.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 171185Bericht Rutger-peer »

You won't regret it ;) haha!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: Reinigen Cléon motor buitenzijde

Bericht: # 172414Bericht JOVE »

Ik heb gezien dat droogijsstralen het beste resultaat geeft, kost wel €250, maar ziet eruit als nieuw uit.
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Plaats reactie