na trekken

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

na trekken

Bericht: # 170458Bericht deutz »

1400 motortje loopt weer!
Als het bekende naai geval, wel een paar vraagjes: kop natrekken, nog wel gewenst/verplicht? na hoeveel kilometers?
Ook gepoogd om met een proeflampje ontsteking af te stellen, maar werkt niet, oorzaak Velleman kitje?
Geen stroboscoop in huis, alternatief?
Als er geen alternatief is dan Velleman maar even afsluiten en org. bedrading er aan maken lijkt me.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: na trekken

Bericht: # 170462Bericht Bertje »

Bij een koppakking die ik onlangs vervangen heb stond op de verpakking dat je moest natrekken na 20 min warmlopen en vervolgens helemaal afkoelen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: na trekken

Bericht: # 170463Bericht deutz »

Oke Bertje, weet ik al iets meer.
Dank je.
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: na trekken

Bericht: # 170465Bericht Mark4GTL »

qua natrekken: werd mij destijds geadviseerd door een revisiebedrijf dit na ca 100km te doen. En dan meteen de kleppen nogmaals stellen.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: na trekken

Bericht: # 170466Bericht R4F6GTX Automaat »

"vroeger" was dat na 1000 km (rustig) rijden, dan helemaal laten afkoelen en da natrekken plus kleppen stellen; tegenwoordig is dan een half uur goed warm laten worden, dan helemaal af laten koelen en dan natrekken plus kleppen stellen. als het goed is staat dat ook op de verpakking waar de pakking in zat...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: na trekken

Bericht: # 170471Bericht deutz »

Oke, daar zijn al meerdere manieren om het uit te voeren, vroegah inderdaad iets van zoveel km rijden, natrekken en uiteraard kleppen stellen.
Vandaag even lekker warm laten draaien, gelijk nieuwe zender v.d. temp. meter uitgeprobeerd en werkt perfect!
Bij ong. 98 graden gaan de koelfannen draaien en koelen de boel terug naar ong. 85 graden.
Nu nog de ontsteking goed afstellen, vandaag even met een sigaretten vloeitje gedaan.....! (is voorlopig)
niet geschoten is altijd mis!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: na trekken

Bericht: # 170491Bericht deutz »

Niemand ontsteking afgesteld met een proeflampje waar een Velleman kit op zit?
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: na trekken

Bericht: # 170496Bericht Bertje »

Nope, maar aangezien de contactpunten bij een Velleman-kitje nog gewoon aanwezig zijn lijkt me dat te doen. Makkelijkste is eigenlijk met een multimeter: Velleman losgooien van de contactpunten en gewoon weerstand tussen aansluitpunt en massa meten: bij 0 zijn ze dicht. Met proeflampje de boel even aansluiten zoals origineel, dat er dan geen condensator is (zit in de Velleman) maakt voor statisch afstellen niks uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: na trekken

Bericht: # 170520Bericht RVIER »

ha Jan,

Ik stel de ontsteking met Velleman af zo dat hij net niet terugslaat bij starten.
Als je hem toch gewoon statisch wilt afstellen moet je het proeflampje over de punten zetten.
Puntafstand is bij de Velleman eigenlijk niet kritisch, als de punten maar openen.

Velleman is top!! is heb er een die al 65.000 km meegaat

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: na trekken

Bericht: # 170730Bericht deutz »

Fons, inderdaad, wat frommelen en proberen met ontsteking tijdstip werkt weer als van ouds.
Achteraf was dus de opgebouwde temp. zender in de waterpomp de oorzaak van de vastloper van de 4de cilinder.
Ik kon de kern van het temp. stiftje zo op en neer halen.
De temp. liep nooit verder op dan iets op de 70 graden.
Zou een goed werkende temp. meter aan geven dat de temp. te hoog op loopt dan kan ik de koelfan (2 stuks)
handmatig aanzetten.
Nu 2 nieuwe zendertjes gemonteerd, 1 in de waterpomp en een 2de in het afdekplaatje achter op de kop wat volgens mij ook de heetste plaats is van het koelsysteem, immers de achterste cilinder/zuiger zijn gesneuveld!
Andere rariteit viel mij op met de-en montage van de motor: er zit geen massa draad tussen chassis en motor....
Wel zit er de standaard de dikke min draad tussen min pool en versn.bak, hoort er ergens een min kabel extra te zitten? motor en versn. bak hangen in het rubber,ook de uitlaat.
Ik heb er wel een op gemaakt, van min pool naar de bumpersteun bout dicht bij de versn.bak.
Hoe alles gewoon heeft kunnen werken heb ik wel een idee van: de choke kabel heeft waarschijnlijk als minkabel gefungeerd!
Iemand ervaring mee?
Gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: na trekken

Bericht: # 170731Bericht R4F6GTX Automaat »

min kabel zit gewoonlijk op de versnellingsbak, andere kant van die draad op de minpool van de accu...
bij mijn Jeep hebben ooit de remleidingen als min-draad gefungeerd daar ik waarschijnlijk de originele min draad er onderuit gereden heb (?) en dat heeft een binnenbrandje onder de motorkap veroorzaakt. ik had er gelukkig een dikke brandblusser in zitten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: na trekken

Bericht: # 170732Bericht RVIER »

Ik herken Pauls opmerking over de min kabel, direct op de bak (heeft Regie Renault zelfs een gat aan de bak voor aangegoten).

Code: Selecteer alles

Nu 2 nieuwe zendertjes gemonteerd, 1 in de waterpomp en een 2de in het afdekplaatje achter op de kop wat volgens mij ook de heetste plaats is van het koelsysteem, immers de achterste cilinder/zuiger zijn gesneuveld!
Jan, maar hoe laat je dat dan schakelen. Staan ze in serie (ze moeten het beide te warm vinden voor de fan inslaat) of parallel, als een van de sensor het te warm vind slaat de ventilator in? Of doen ze ieder een fan?
Eigenlijk moet je drie sensoren hebben, de democratische oplossing. Kunnen ze schakelen bij meerderheid van stemmen :-)

vr r Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: na trekken

Bericht: # 170735Bericht deutz »

Fons,
Is simpel, een 3-standen schakelaar.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: na trekken

Bericht: # 170737Bericht Tweety »

Volgens mijn blijft het 't beste om de koelfan voornamelijk automatisch aan te zetten dmv het thermocontact in de radiateur, en de themperatuur meters alleen ter controle en paralel een schakelaar voor het handmatig aanzetten, met een ledje ter controle. zo kan je zien of de fan aanslaat, en desnoods de fan zelf aanzetten mocht de themperatuur toch hoog oplopen. dat de 4e cylinder beschadigd is is inderdaad omdat deze het mins gekoeld wordt, de koelvloeistof neemt soms nog wat verder in themperauur toe als het langs de terugweg richting de bovenslang. beste plek is eigenlijk in de waterpomp vlak voor de thermostaat (d'r zit daar een imbusbout in die voor een sensor te vervangen is)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: na trekken

Bericht: # 170808Bericht deutz »

Bij komend voordeel van extra massa draad; het venstertje van mijn accu is weer groen! en de accu is na 5 dagen nog steeds vol!
Waarschijnlijk een sluipverbruiker die ik niet kon vinden, wel eens de min kabel vd accu losgehaald en er klikte ergens een relais, zomaar een keer.
Verschillende malen geprobeerd, wel en niet ; klik ;
Wat een draadje zoal allemaal kan......
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie