V-snaren correct aanspannen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168788Bericht JOVE »

Ik heb de waterpomp en de radiator vervangen, en nu vraag ik me af hoe ik de achterste V-snaar correct kan aanspannen. de onderste riemschijf heb ik losgemaakt met een groet inbussleutel maar bij het hermonteren krijg ik die niet zo gespannen dat als ik aan de ventilator draai (V-snaar tussen alternator en ventilator) de achterste V-snaar ook meedraait. Versnelling staat uiteraard in neutraal. Wat doe ik verkeerd?
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168793Bericht Bertje »

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar de spanrol voor de v-snaar van de waterpomp is instelbaar. Het armpje waar deze op zit heeft een sleuf en is dus verstelbaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168798Bericht JOVE »

Ik bedoel de achterste V-snaar die over drie riemschijven gaat, waarvan één de motor is, de tweede de kleine schijf op de waterpomp en de derde die vermoedelijk dient om deze v-snaar op te spannen en met de inbussleutel los te maken is en beweegt rond de bevestiging van de inbusbout. Zit onderaan en achter de ventilator. Ik heb er een foto van maar vind niet hoe ik die kan meezenden.
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168799Bericht JelleP »

De riemspanner is een langwerpig onderdeel met over de lengte een sleuf, waar de grote bevestigingsbout voor in het motorblok doorheen zit. Op het kopse kantje van die riemspanner zit de kop van een lange bout. Door die verder naar binnen of naar buiten te draaien geef je de riemspanner meer of minder ruimte t.o.v. de grote bevestigingsbout. Voordat je dat probeert natuurlijk wel de grote bout een slagje losdraaien, zodat de spanner bewegingsruimte heeft. Is wel een beetje pielen hoor, maar je zou er redelijk bij moeten kunnen zonder van alles uit het motorruim te slopen. Bij de Cleon motor althans, jij hebt de Billancourt met de radiator dicht op het motortje?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168801Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Het verhaal van Jelle gaat perfect op voor de 1100 motor.
Maar deze man heeft kennelijk een 850 cc motortje.
Daarbij zit de spanrol op een soort van armpje, die je onder verschillende hoeken kunt draaien om zo de V-snaar te spannen.
Is een beetje een lastig systeem.
Ik span het armpje meestal op met een grote waterpomptang en dan de positie vasthouden, terwijl je dan met de andere hand de inbusbout moet vastzetten.
Of even iemand vragen om te helpen vasthouden.

Succes en groet
Harry
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168803Bericht JelleP »

Wist niet dat er zoveel verschil tussen zat. Fijn dat je het even aanvult Harry 8)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168804Bericht JOVE »

Beste Harry,
Bedankt voor de verduidelijking en dit weekend zal ik het zo proberen. Wordt vervolgd....
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: V-snaren correct aanspannen

Bericht: # 168846Bericht JOVE »

De job is goed gelukt met dank aan Harry voor de tip. De motor draait weer correct!
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Plaats reactie