Pagina 1 van 1

V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: ma apr 09, 2018 11:32 am
door JOVE
Ik heb de waterpomp en de radiator vervangen, en nu vraag ik me af hoe ik de achterste V-snaar correct kan aanspannen. de onderste riemschijf heb ik losgemaakt met een groet inbussleutel maar bij het hermonteren krijg ik die niet zo gespannen dat als ik aan de ventilator draai (V-snaar tussen alternator en ventilator) de achterste V-snaar ook meedraait. Versnelling staat uiteraard in neutraal. Wat doe ik verkeerd?

Re: V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: ma apr 09, 2018 4:34 pm
door Bertje
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar de spanrol voor de v-snaar van de waterpomp is instelbaar. Het armpje waar deze op zit heeft een sleuf en is dus verstelbaar.

Re: V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: ma apr 09, 2018 11:48 pm
door JOVE
Ik bedoel de achterste V-snaar die over drie riemschijven gaat, waarvan één de motor is, de tweede de kleine schijf op de waterpomp en de derde die vermoedelijk dient om deze v-snaar op te spannen en met de inbussleutel los te maken is en beweegt rond de bevestiging van de inbusbout. Zit onderaan en achter de ventilator. Ik heb er een foto van maar vind niet hoe ik die kan meezenden.

Re: V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: di apr 10, 2018 12:00 am
door JelleP
De riemspanner is een langwerpig onderdeel met over de lengte een sleuf, waar de grote bevestigingsbout voor in het motorblok doorheen zit. Op het kopse kantje van die riemspanner zit de kop van een lange bout. Door die verder naar binnen of naar buiten te draaien geef je de riemspanner meer of minder ruimte t.o.v. de grote bevestigingsbout. Voordat je dat probeert natuurlijk wel de grote bout een slagje losdraaien, zodat de spanner bewegingsruimte heeft. Is wel een beetje pielen hoor, maar je zou er redelijk bij moeten kunnen zonder van alles uit het motorruim te slopen. Bij de Cleon motor althans, jij hebt de Billancourt met de radiator dicht op het motortje?

Re: V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: di apr 10, 2018 9:31 am
door Voormalig Steunpunt NO
Het verhaal van Jelle gaat perfect op voor de 1100 motor.
Maar deze man heeft kennelijk een 850 cc motortje.
Daarbij zit de spanrol op een soort van armpje, die je onder verschillende hoeken kunt draaien om zo de V-snaar te spannen.
Is een beetje een lastig systeem.
Ik span het armpje meestal op met een grote waterpomptang en dan de positie vasthouden, terwijl je dan met de andere hand de inbusbout moet vastzetten.
Of even iemand vragen om te helpen vasthouden.

Succes en groet
Harry

Re: V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: di apr 10, 2018 6:45 pm
door JelleP
Wist niet dat er zoveel verschil tussen zat. Fijn dat je het even aanvult Harry 8)

Re: V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: di apr 10, 2018 9:02 pm
door JOVE
Beste Harry,
Bedankt voor de verduidelijking en dit weekend zal ik het zo proberen. Wordt vervolgd....

Re: V-snaren correct aanspannen

Geplaatst: ma apr 16, 2018 1:57 pm
door JOVE
De job is goed gelukt met dank aan Harry voor de tip. De motor draait weer correct!