Pakking oliepomp B1BD7-motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Pakking oliepomp B1BD7-motor
De 845 cc-motor van mijn 4F4 ligt momenteel voor revisie bij een kennis. Na 8 jaar stilstand kregen wij hem niet meer aan de praat: te lage compressie. De oorzaak van de veel te lage compressie lag bij 7 niet goed sluitende kleppen. Verder bleek het oliekanaaltje (in de koppakking) dat bijdraagt aan de smering van het kleppenstelsel vrijwel verstopt te zijn. En verder worden de zuigerveren vervangen omdat de slotspeling de maximale speling had, en als je dan tóch bezig bent..........
Er rest nu nog 1 vraag: bij het demonteren van de oliepomp zat er geen pakking tussen deze bevestiging. Dit is blijkbaar niet abnormaal, maar als deze veel lekt, krijg je ook minder oliedruk, vooral bij lager toerental.
Dat hij wat lekt is geen probleem omdat de olie terugvalt in de carterpan.Het nadeel kan zijn dat hij bij hogere oliedruk de pakking kan stuk blazen en dan heb je een nog groter olielek.
In de boeken praten ze wel over een pakking,de vraag is nu: wel of geen pakking terugplaatsen ?
Graag jullie reactie.
Groeten, JoReno
Er rest nu nog 1 vraag: bij het demonteren van de oliepomp zat er geen pakking tussen deze bevestiging. Dit is blijkbaar niet abnormaal, maar als deze veel lekt, krijg je ook minder oliedruk, vooral bij lager toerental.
Dat hij wat lekt is geen probleem omdat de olie terugvalt in de carterpan.Het nadeel kan zijn dat hij bij hogere oliedruk de pakking kan stuk blazen en dan heb je een nog groter olielek.
In de boeken praten ze wel over een pakking,de vraag is nu: wel of geen pakking terugplaatsen ?
Graag jullie reactie.
Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
ha Jo,
ik zie in Haynes ook een pakking staan, ik zou die maar gewoon monteren
vr gr Fons
ik zie in Haynes ook een pakking staan, ik zou die maar gewoon monteren
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
Dag Fons,
dank je wel !
dank je wel !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
Mee eens, zo belachelijk veel druk bouwt die pomp niet op. Heb meen ik ook nog nooit problemen met die pakking gehoord/gelezen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
OK. Dank je wel.
DHL heeft net de 4 setjes zuigerveren afgeleverd, dus wij kunnen vooruit !
Gr. JoReno
DHL heeft net de 4 setjes zuigerveren afgeleverd, dus wij kunnen vooruit !
Gr. JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
Bij montage van de oliepomp is rond de bevestiging waar ook de olie door het kanaaltje moet, het voetje gebarsten (aluminium) en is één van de 3 bevestigingspunten dus helemaal onbruikbaar. Het toeval wilde dat wij nog een compleet B1BD7-blok in ons ´voorraadhok´ hadden liggen: dat hebben wij vanochtend naar binnen getakeld en de olie afgetapt om vervolgens de carterpan en de oliepomp te demonteren. Toen bleek dat de oliepomp ook in die motor zonder pakking gemonteerd was. Die oliepomp zal nu dus zonder pakking in de gereviseerde motor geplaatst worden. Valt niet te bewijzen dat de montage van de pakking de oorzaak van de schade is geweest. Wat wél, weten wij niet. Kan ook toeval zijn. Overigens kwamen wij in een van de boeken wél een foto tegen waarbij er een groot kruis door de pakking stond: NIET MONTEREN.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
Interessante bevindingen, Jo! Ben benieuwd hoe het uitpakt!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
heren
in MR175, blz b-106, motor type 688
"Monteer de oliepomp zonder de papieren pakking tussen pompbuis en motorblok"
vr gr Fons
in MR175, blz b-106, motor type 688
"Monteer de oliepomp zonder de papieren pakking tussen pompbuis en motorblok"
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
Heren,
wij zijn dus wéér wat wijzer geworden.
Ben ondertussen bezig om de ´reservemotor´ te demonteren. Daar komt dus een oliepomp in zonder pakking .
Groeten, JoReno
wij zijn dus wéér wat wijzer geworden.
Ben ondertussen bezig om de ´reservemotor´ te demonteren. Daar komt dus een oliepomp in zonder pakking .
Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor
Iemand een idee waarom er geen pakking in zou moeten? Bij mijn motor zat er wel eentje in.
groeten, Bart
groeten, Bart