cilinderbus pakking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
gerrit58
Berichten: 10
Lid geworden op: ma okt 09, 2017 8:47 pm

cilinderbus pakking

Bericht: # 167237Bericht gerrit58 »

Ik heb de zuigerveren vervangen en nu moet ik de cilinderbussen terugplaatsen.
Ik las in de documentatie dat de cilinderbussen 0.04 tot 0.12 mm boven het cilinderblok uit moeten komen.
Ik heb bij de pakkingset 3 soorten papieren pakkingen zitten, er zat ook een papierenpakking in.
Heeft iemand practische tips hoe ik dit het beste kan meten, moet ik de bussen eerst een keer vast draaien zonder koppakking zodat de voetpakking zich kan zetten?
Alles tips zijn welkom.

Groet Gerrit
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: cilinderbus pakking

Bericht: # 167240Bericht harbourseal »

Hoi Gerrit,

Maak het pasvlak onderin het blok heel goed schoon. En maak het pasvlak van de cilinderbussen heel goed schoon. Er mogen geen bramen of vuiltjes aanwezig zijn.

Zet de bussen zonder de papieren pakkingen in het blok en zorg ervoor dat ze goed onderin aansluiten.

Als je nu een metalen blokhaak over de bussen en de zijkanten van de motor heen legt dan zou je er nu nergens onderdoor moeten kunnen kijken.
Vervolgens leg je de papieren pakking bovenop de cilinderbussen, je kunt beginnen met bv die met de rode streep.
Leg de blokhaak weer bovenop de bus met de pakking en probeer er aan de zijkant een voelermaatje onderdoor te drukken. Je hebt waarschijnlijk alleen voelermaatjes van 0,05 mm en 0,1 mm nodig. Als de 0,05 er wel onderdoor kan en de 0,1 niet dan zit je wel goed.
Dit herhaal je voor alle cilinders en met alle kleurcoderingen van de pakkingen tot je de juiste gevonden hebt voor de betreffende cilinder. Er kan dus verschil in de kleur zitten.

http://www.renault4.co.uk/forum/threads ... 611/page-4" onclick="window.open(this.href);return false;

scrol wat naar beneden daar staan wat foto's van wat ik bedoel.

Daarna haal je de cilinderbussen uit het blok. Vet de pakking in met een beetje olie en plaats hem over de bus en zet de bus in het blok. Daarna kan je de hoogte nog eens controleren.

Is dit duidelijk?

Succes, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
gerrit58
Berichten: 10
Lid geworden op: ma okt 09, 2017 8:47 pm

Re: cilinderbus pakking

Bericht: # 167242Bericht gerrit58 »

Dank!

Gaat lukken.

Gr Gerrit
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cilinderbus pakking

Bericht: # 167243Bericht Okido »

Om de druk op de koppakking zo gelijk mogelijk te houden moet je proberen de verschillende cilinderhoogtes van links naar rechts te laten aflopen of oplopen.

Als de zuigerveren worden vervangen omdat een bovenste compressieveer is gebroken, let er dan ook even op of er geen stootrand zit bovenin de cilinderwand.

Succes!
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: cilinderbus pakking

Bericht: # 167258Bericht RVIER »

Om de druk op de koppakking zo gelijk mogelijk te houden moet je proberen de verschillende cilinderhoogtes van links naar rechts te laten aflopen of oplopen.
@OIkido

Ik zou zeggen vanuit het midden oplopend naar links en rechts. Immers we trekken de kop toch van binnen naar buiten aan ?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cilinderbus pakking

Bericht: # 167259Bericht Okido »

Ik volg slechts het handboek, Fons.

Het lijkt misschien door de aandraaivolgorde. Maar de druk (het moment) moet op elke plek hetzelfde zijn. Als het midden hoger of lager zit zou je er vanuit moeten gaan dat de kop genoeg buigt om dat op te vangen. Dat kan niet, de kop moet zo recht mogelijk zijn.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
gerrit58
Berichten: 10
Lid geworden op: ma okt 09, 2017 8:47 pm

Re: cilinderbus pakking

Bericht: # 167261Bericht gerrit58 »

Volgens mij moet een koppakking toch ook het verschil, tenminste als het binnen de marge (0.04-0,12), op kunnen vangen.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cilinderbus pakking

Bericht: # 167262Bericht Okido »

Dat zal in de praktijk ook wel gebeuren, maar mocht het zo uitkomen is het, het beste om een recht mogelijk lijn aan te houden. Ik zou me er verder geen zorgen om maken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie