Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onderweg

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onderweg

Bericht: # 166966Bericht Elleirim »

Beste liefhebbers,

Vanmorgen ben ik begonnen met het verwijderen van het motorblok uit onze '84 4GTL.
De koppleling voelde allang niet meer goed aan, en bovendien wil ik eindelijk geen zwarte vlekken meer op straat zien achterblijven. Daarbij is de olievuldop altijd helemaal wit van de KVS smurrie, dus de koppakking vervang ik ook meteen. Het hele blok is zeiknat van de olie...tot net halverwege de cilinderkop, wat zijn nou de meest bekende olie-lekkageplekken?
Het koppelinghuis is ook baggervet, maar rond de as vanuit de bak zie ik geen vettigheid, en ook het vliegwiel ziet er kurkdroog uit.
Zou de olie dan ook allemaal van tussen de koppakking komen?

Ik hoor graag wat tips, zal proberen nog wat pics te plaatsen.
[img]https://myalbum.com/album/llfbzHOHsTUW[img]
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166967Bericht ervaar.R4 »

https://myalbum.com/album/llfbzHOHsTUW" onclick="window.open(this.href);return false;

KLIK :
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166968Bericht JelleP »

Succes! Leuk om dit op rustig tempo op eigen terrein te kunnen doen. Dat gaat bij mij helaas niet, auto staat altijd op de openbare weg. Ga je de boel ook weer in de verf zetten? Ik heb een zwak voor mooi verzorgde motorruimtes :D

De voor de hand liggende lekkages in het motorblok die ik kan bedenken zijn van onderuit het kleppendeksel en vanuit de krukas- en nokkenaskeerringen. Kleppendeksel is eenvoudig op te lossen. Zelf bracht ik een niet al te zuinige streep vloeibare pakking aan in de rand van het deksel, deed daar een nieuwe pakking in, en legde boel daarna rechtop op een 100% vlak oppervlak (zoals een glasplaat) te drogen. Sindsdien geen lekkage meer. Draai het deksel vooral niet te strak op de motor vast, want dan vervorm je de boel weer en gaat het alsnog weer lekken.
Krukaskeerring kun je vervangen als je de versnellingsbak en koppeling verwijdert, maar dit was je sowieso al van plan.
Olielekkage naar buiten toe vanuit de koppakking lijkt mij zelf niet zo waarschijnlijk, tenzij het héél erg kapot is, maar ik kan het mis hebben.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166969Bericht harbourseal »

Hoi,
Als je het vliegwiel eraf haalt zal je daar misschien toch wat lekkage ontdekken vervang dan in ieder geval de krukas keerring.
Net als de nokkenas keerring daar zit vaak het grootste probleem.
Succes.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166970Bericht roberto »

Tip!
Als je de kop wil verwijderen eerst schuiven en dan er af halen, draai de krukas geen millimeter anders komen de cilinderbussen omhoog en gaat de pakking daar onder zit later lekken en dat betekend dat het hele blok los moet.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166989Bericht Elleirim »

Beste allemaal,

Grote dank voor jullie reacties en tips, super!
Ik heb een nieuwe nokkenaskeerring gemonteerd, en de krukaskeerring krijg ik morgen binnen.
Koppakking heb ik vanmorgen vervangen, en gemonteerd volgens de bijsluiter:
Op volgorde 20Nm/40Nm/60Nm....dan moetik hem als ze weer rijdt, een keer warmrijden, en vervolgens nogmaals aantrekken op 60Nm.
Komen deze momenten ook overeen met de gegevens in de vraagbaken?

Verder had ik met stift mijn vliegwiel afgetekend.....maar door het ontvetten is alles helaas verdwenen...hoe monteer ik nou het vliegwiel juist....helaas past hij er op 8!! manieren op....
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166990Bericht BVDP »

Elleirim schreef: Verder had ik met stift mijn vliegwiel afgetekend.....maar door het ontvetten is alles helaas verdwenen...hoe monteer ik nou het vliegwiel juist....helaas past hij er op 8!! manieren op....
Cilinder één in bovenste dode punt, stroomverdeler wijst naar bougiekabel van bougie van cilinder 1. Zo niet moet de krukas nog een toer verder. Het merktstreepje op je vliegwiel valt dan in het venster dat voorzien is om de ontsteking met een stroboscoop af te stellen. Hopelijk is dat wat duidelijk.

Bart
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166991Bericht Elleirim »

Super, dank je wel Bart!
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166992Bericht Elleirim »

Sorry....wat is ook weer nummer 1....degene bij de cabine, of degene bij de bak?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166993Bericht Bertje »

Elleirim schreef:
Verder had ik met stift mijn vliegwiel afgetekend.....maar door het ontvetten is alles helaas verdwenen...hoe monteer ik nou het vliegwiel juist....helaas past hij er op 8!! manieren op....
Dat waag ik te betwijfelen. Als het goed is zit 1 boutgat net iets verschoven tov de rest.
Elleirim schreef:Sorry....wat is ook weer nummer 1....degene bij de cabine, of degene bij de bak?
Cilinders worden altijd geteld vanaf vliegwielzijde. Bij een R4 is dit dus de cilinder het dichtste bij de voorbumper.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166994Bericht JelleP »

Bertje schreef: Cilinders worden altijd geteld vanaf vliegwielzijde.
Volgens mij wordt het tegenwoordig juist altijd geteld vanaf de distributiezijde en is/was de R4 een uitzondering :o
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 166997Bericht harbourseal »

Hoi elleirim,

het vliegwiel past maar op 1 manier op de krukas. kijk dus naar de boutgaten. Die moeten allemaal netjes uitlijnen. Je hoeft echt niet te gaan zoeken naar een BDP. Gewoon het vliegwiel draaien tot alle gaten uitlijnen.

Bij een Billancourt motor luistert het wel erg nauw, maar je hebt een 1108 Cleon.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 167015Bericht Elleirim »

Hij zit weer in elkaar, heeft gelopen.....en moet weer uit elkaar, ben even zwaar teleurgesteld in mijzelf.
De koppeling ‘ontkoppelde’ maar niet....heb ik zeer waarschijnlijk de plaat verkeerd om gemonteerd :oops:

Nu is mijn vraag aan jullie, is het echt niet mogelijk om de bak er ‘even’ apart uit te halen...hij lijkt mij toch wel eronderuit te moeten kunnen?
Dan moet er alsnog best wat af...maar toch wel flink wat minder.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 167016Bericht Elleirim »

En dan nog wat...nu ik toch weer aan de beurt ben.
Ik heb de krukaskeerring zo diep mogelijk getikt.
Is dat wel ok? Of moet hij gelijk met de buitenkant liggen? Vind het maar raar dat dit zo zou moeten..
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde

Bericht: # 167020Bericht Erik »

Heb ik ook gedaan de plaat verkeerd om. Echt heel erg balen.
Project rodeo6b schiet op.
Plaats reactie