motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168396Bericht BVDP »

Vandaag verder gezocht naar de olielek. Het is eigenlijk geen lek; de olie guts er uit in een straal van +/- 1 cm diameter (omg)
De benzinepomp gedemonteerd om beter zicht te krijgen op het lek. Het situeert zicht ergens onderaan de oliefilter of op die hoogte. De oliefilter gedemonteerd maar daar was eigenlijk niets fout aan te zien. De dichtingsring zat wel los in de filter maar verder geen beschadigingen of zo. Alles terug gemonteerd, gestart en nog steeds een oliestraal.
Dan mijn foto's van de demontage eens bekeken en volgende foto gezien.

Afbeelding

Onder de oliefilter is een draadgat. Iemand die weet of daar olie uit kan komen? Het zou in ieder geval de dikte van de straal verklaren.
Als het dat niet is denk ik een probleem te hebben want dan lijkt het er op dat de oliedruk de dichting van de oliefilter er uit drukt. Heel onwaarschijnlijk maar ik zie zo direct niet wat anders. Alle ideeën en suggesties voor testen zijn welkom want vanavond leek kaartenhuisjes bouwen ineens een héél aantrekkelijke hobby in plaats van aan een R4 sleutelen :(

groet, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168422Bericht BVDP »

Vanavond nog wat verder gezocht.
Eerst een nieuwe oliefilter gemonteerd en oliepeil terug in orde gebracht. Motor gestart en dadelijk terug een lek.
Dan de oliefilter verwijdert en perslucht aan gesloten op de schroefdraad waar de oliefilter op zit. De olie gaat daar de motor in dus als dat verstopt zit kan de olie niet weg. Bij het monteren heb ik Nulon Anti Seize gebruikt om in alle lagers een film te leggen om de eerste toeren zonder oliesmering te overleven. Geen idee of dat goed is maar er moet iets tussen en dit werd me aangeraden bij de auto-onderdelen leverancier. Het is een zeer zachte pasta die me direct lijkt weggedrukt te worden door de motorolie maar toch...

https://www.nulon.com.au/products/speci ... -lubricant

Door geblazen op 1.5 bar en ik hoorde dadelijk wat sissen. Om zeker te zijn de druk nog flink op gevoerd. De olie zou dus weg moeten kunnen lijkt me. Terug alles gedemonteerd en gemonteerd maar nog steeds een grote lek. Ik zag nu duidelijk dat de dichting van de oliefilter eruit gedrukt wordt. Ik heb het proberen vast te leggen op een foto. Bij de pijl zit de dichting er uit.

Afbeelding

Ik heb ook gemerkt dat het draadstuk waar de oliefilter op geschroefd zit, los zat. Geen idee of dat belangrijk is maar ik heb hem terug vast gezet voor ik de oliefilter monteerde.
Geen idee hoeveel druk er ontstaat maar dat moet toch redelijk wat zijn om de dichting er uit te drukken. De oliepomp is nieuw en die is met een dichting gemonteerd. Ik vermeld het maar het lijkt me in deze context onbelangrijk.
Ik heb ook gecheckt op er olie in de buurt van de uiteinden van de nokkenas zit want daar zit geen echte dichting bij mijn blok. Tot nu toe niets gezien.
De ideeën beginnen stilaan op te geraken. Alle opmerkingen of gedachten dus welkom.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: motor eruit?

Bericht: # 168424Bericht JelleP »

Er zijn twee soorten schroefdraad voor het oliefilter die zo erg op elkaar lijken dat ze gewoon beiden passen, maar als je de verkeerde hebt gaat het dus mis. Dat heb ik in elk geval gelezen in dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=16070" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit geval vloog het filter eraf, maar misschien heb je wel hetzelfde probleem!
Hopelijk vind je het, want dit lijkt me erg frustrerend voor je.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: motor eruit?

Bericht: # 168426Bericht Tweety »

d'r zijn voor het Cleon blok 2 verschillende oliefilters of de Mann W77 of de Mann W75/3 (en hun ander merkige equivalenten) als je de kleinere schroefdraad (wW77 uit 't hoofd) moet hebben en je zt de grotere er op dan blijft ie niet zitten, andersom krijg je het filter er niet op. Het verschil is niet groot en de mogelijkheid bestaat natuurlijk dat je een verkeerd tapeind in je blok hebt zitten. Maar je hebt natuurlijk een 850cc ik weet niet precies hoe het daar bij zit. Ik heb volgens mij zelfs een keer iets voorbij zien komen waar alleen een afdek plaat op de plek van het olie filter zat.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168427Bericht BVDP »

Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad een 850 motor met een 3/4 -16 gangen schroefdraad. De filter die ik gisteren monteerde is het zelfde merk en model dan de filters die ik de laatste 5 jaar gebruikte. Vandaar mijn poging met een nieuwe filter. De schroefdraad buis is inderdaad los geweest tijdens het demonteren van de motor. Als ik me niet vergis is het één doorlopende schroefdraad dus een zelfde draad voor motorblok en filter. Ik kijk het even na. Ook al in Haynes gezocht of ik op wat moet letten bij het monteren maar niets gevonden.
Vandaag wat verder zoeken al weet ik niet zo direct in welke richting. Eens overdenken wat ik kan meten om een beter idee te krijgen in welke richting de fout moet gezocht worden.

Groet, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168430Bericht BVDP »

Wat aan het testen geweest deze voormiddag. De dichting van de oliefilter komt er uit als ik de motor laat aan slaan, niet als ie enkel op de startmotor draait. Waarschijnlijk is de druk dan te laag om de dichting er uit te persen want ik voel geen druk uit de motor komen als ik de oliestop eraf haal.
Wat in Haynes en consoorten gekeken. Als ik het goed begrijp wordt de olie door de pomp op gezogen uit het carter en gaat ie rechtstreeks naar de oliefilter. Daar gaat de olie van buiten naar binnen door. Daarna gaat ie door het schroefdraadstuk en zo verder naar de motor. Hoe het dan verder gaat is me een raadsel. Als er druk in het nokkenashuis ontstaat zou ik denken dat er olie van achter de V-riemschijf moet komen want daar zit geen echte dichting. De drukopbouw zou dan betekenen dat de olie niet weg kan. Dat betekent dus ook dat mijn motor momenteel geen smering krijgt langs de oliekanalen of ten minste een deel ervan. Mogelijke oorzaken zijn een pakking die verkeerd zit, de koppakking die wat gaten te weinig heeft, smurrie die in het blok zat of de pasta die ik op mijn lagers smeerde. Ik vrees vooral voor het laatste en ben mentaal :wink: zo ver dat de motor er terug uit moet. Terug open dus en alle oliekanalen reinigen. Een garagist hier in de buurt beweerde dat de druk fel kan oplopen als er slechts enkele kanalen dicht zitten. Waarom ik geen olie zie aan het uiteinde van mijn nokkenas is me dan wel een raadsel.
Ik weet dat het al specialistenkennis is maar kan iemand bevestigen hoe de olie precies loop en of er wat fout zit in mijn redenering?
Al vast bedankt.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168435Bericht harbourseal »

Hij lekt langs het filter toch.
Heb je wel het juiste filter gemonteerd voor een billancourt motor.
Er zijn 2 verschillende draadsoorten de een is gasdraad en de ander is metrisch.
Je kunt een gasdraad filter op een metrische aansluiting draaien. Maar dan lekt hij langs het filter.
Vloeistof onder druk zal altijd de weg van de minste weerstand nemen.
Langs het filter naar buiten geeft minder weerstand dan door een dun kanaaltje omhoog naar de tuimelaaras.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168438Bericht BVDP »

ja, zeker dat ik de goede draad heb. De 3/4 draad met 16 gangen die ik heb is de kleinste maat. De filters met M20x 1.5 krijg ik er niet op vast gedraaid. Als ik de verkeerde filter had zou de filter los komen, niet de pakking eruit is mijn vermoeden.
Dat van de minste weerstand schijnt te kloppen. Alleen is dat bij mij dus de dichting eruit drukken (ehh) .Daar is flink wat druk voor nodig en ik vermoed dan ook dat de kanalen waar de olie door zou moeten flink dicht zitten. Waarschijnlijk met het spul dat ik hiervoor al vermelde om de assen en lagers in te smeren om ze te beschermen. Alleen het niet lekken van de nokkenas zie ik niet in dat verhaal passen.
Stilaan rijpt de besef dat de motor best terug open gaat. Wel balen maar als de kanalen écht dicht zitten ga ik hem beschadigen door verder te proberen want dan krijgen mijn (nieuwe) lagers geen olie.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: motor eruit?

Bericht: # 168441Bericht JoReno »

Heb ook een B1BD7-motor en daar zit i.d.d. een Mann W77-oliefilter op.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168448Bericht Bertje »

Op die Nulon website lees ik het volgende:

"Nulon L90 provides extremely high film strength and adhesion, protecting against initial start-up damage of machinery even after long periods of lay-up. Nulon L90 provides long-term lubrication of components that are otherwise difficult or impossible to lubricate after initial assembly."

Dat lijkt erg stabiel spul dat zich niet zomaar van z'n plek laat spoelen.

Het motorsmeersysteem van de 845cc motor staat in Fig 1.1 (blz 23) van Kluwer. Het zou kunnen dat de olie door dat laagje Nulon al niet verder komt dan het eerste krukaslager. Ik weet er zo geen oplossing voor.
BVDP schreef:
Door geblazen op 1.5 bar en ik hoorde dadelijk wat sissen. Om zeker te zijn de druk nog flink op gevoerd. De olie zou dus weg moeten kunnen lijkt me.
Groet, Bart
Hoe heb je de perslucht precies aangesloten? En zou het kunnen dat de lucht via de onderkant van de oliepomp wegstroomde, ipv door het oliekanaal? Wel even oppassen met hoe lang je blaast, de lucht moet we l (gecontroleerd) je blok uit kunnen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168451Bericht BVDP »

Klopt. Het is de bedoeling net om goed te hechten. Ik vond deze specs:
http://www.nuloneurope.com/nl/producten ... epasta-l90 Ik heb het gebruikt omdat ik wist dat ik lang zou doen over het opbouwen en vreesde dat gewone olie ondertussen uit de lagers zou lopen en geen effect meer zou hebben tijdens de eerste start. Geen weg terug dan alles terug demonteren dus. Dat ga ik dan ook doen. Hopelijk is de Nulon inderdaad de oorzaak. Dan is het een kwestie van goed reinigen en terug monteren.
Ik heb een slang aangesloten op het draadstuk waar de oliefilter op zit gemonteerd. Er kan dan op vele plaatsen lucht uit komen maar het is geen garantie dat alle kanalen open zijn. Ik had ervoor de olie af gelaten en de dop eraf. Ook de dop op het nokkenasdeksel open.
Bedankt voor jullie hulp.
Wordt vervolgd :(


Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168462Bericht BVDP »

Deze namiddag begonnen met demonteren en al flink gevorderd. Het kleppendeksel verwijderd en gezien dat daar olie zit. Ok, hij is er daar in gegoten maar toch. de binnenkant van het kleppendeksel was droog. Iemand die weet of dat normaal is?
Wat foto's die mijn titel weer verklaren :lol:

deja vu:
Afbeelding

er is olie geweest maar ik zie ook de Nulon nog zitten:
Afbeelding

Groet, Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168464Bericht RVIER »

@ Bart

0) je monteert het oliefiler: handvast en dan nog driekwart slag?
1) oliedruk wordt kennelijk wel erg hoog. Is een beetje gek want er zit een max ventiel (kogeltje en veertje) in de voet van de pomp. Heb je de druk gemeten? Heb je al een bout in het draadgat onder de filter gedraaid?
2) Ook in de oliefilter zit een klep die als bv het filter verstopt zit, opent
3) Je hebt de pomp gemonteerd met een pakking. Zat die er vooraf ook in? Ik weet dat er wat discussie is geweest over het wel/niet monteren van een pakking
4) Er behoord veel olie naar boven te komen en die komt via de holle tuimelaaras. Ik weet niet wat er gebeurt als je die verkeerd om monteert
5) die montagepasta kan mi het probleem niet zijn.
6) mogelijk moet je eens lucht op het gat van de oliedruksensor zetten en luisteren of er boven bij de tuimelaar as was sist

Ik gok op 4) en mogelijk op 3)

sterkte Fons

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168466Bericht BVDP »

RVIER schreef:@ Bart

0) je monteert het oliefiler: handvast en dan nog driekwart slag? Ja, klopt
1) oliedruk wordt kennelijk wel erg hoog. Is een beetje gek want er zit een max ventiel (kogeltje en veertje) in de voet van de pomp. Heb je de druk gemeten? Heb je al een bout in het draadgat onder de filter gedraaid? Ik heb de druk gemeten bij montage. Daar sloeg mijn meter uit op 5 bar toen de motor ronddraaide op startmotor zonder bougies.. Leek me erg veel maar ik wou vooral weten of er druk was en dat leek ok. Gemeten op de plaats van de oliedruksensor. Achteraf gezien had ik hier al kunnen zien dat er wat fout was. Boutgat is niet de oorzaak want het is een blind gat.
2) Ook in de oliefilter zit een klep die als bv het filter verstopt zit, opent
3) Je hebt de pomp gemonteerd met een pakking. Zat die er vooraf ook in? Ik weet dat er wat discussie is geweest over het wel/niet monteren van een pakking. Pakking zat er in en staat zo ook in Haynes voor een 850 motor.
4) Er behoord veel olie naar boven te komen en die komt via de holle tuimelaaras. Ik weet niet wat er gebeurt als je die verkeerd om monteert Bijna 100% zeker dat die goed zit maat ik kijk het na
5) die montagepasta kan mi het probleem niet zijn.
6) mogelijk moet je eens lucht op het gat van de oliedruksensor zetten en luisteren of er boven bij de tuimelaar as was sist Heb ik gedaan in ge aansluitbuis waar de oliefilter op komt en er was gesis maar niet erg veel. Als ik het goed heb is dat naar hetzelfde kanaal waar ook de sensor op zit (waar de nokkenas in zit)

Ik gok op 4) en mogelijk op 3) Ha, een gokje op de oorzaak. Dat lijkt me leuk :D

sterkte Fons

vr gr Fons
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168467Bericht RVIER »

@ Bart

ik zie (in DS1271 van Renault) voor de B1B motor oliedrukken van 1,2 bar bij stationair en 2,4 bij 4000 toeren.
5 bar bij tornen met de startmotor is dan wel erg veel :-(

Zelfs een Renault 5 Turbo heeft maar een oliedruk van 1,3 bar stationair en 3,2 bij 4000 toeren

Is wellicht al genoemd, maar wat voor olie zat erin?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie