motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173633Bericht BVDP »

Vandaag de carterpan terug los gehaald en zoals verwacht bleef de kurkpakking netjes zitten. Mooi te controleren dus of ze overal goed zat. Daarna de uitgeharde overbodige vloeibare pakking weg gehaald. vliegwiel gemonteerd en gemeten of er geen slag in zat; 0.03 mm dus dat lijkt me ok. Dan vloeibare pakking op de carterpan en deze gemonteerd en lichtjes vast gezet totdat er vloeibare pakking zichtbaar werd. Dat maar eens een nachtje laten drogen.
Ook nog een borsteltje aan gepast om het koelvloeistof reservoir te kunnen reinigen. Alle bruin is er nog niet uit maar ik vermoed dat ik het net beter kan krijgen dan dit.
Morgen oude olie op de motor gieten en deze schuinzetten zodat er olie ter hoogte van de krukas dichtingen komt te zitten. Paar uurtjes wachten en dan andersom schuin voor de andere zijde te testen. Daarna nog de zijkanten. Als er dan geen lekken zijn vermoed ik dat ie lekvrij zal blijven. Hopen maar. Hieronder nog wat foto's van de werken vandaag.

Groet, Bart
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173634Bericht BVDP »

Vandaag weer verder. Eerst kleppendeksel verwijderd want daar zat ook ergens een klein lekje. Er is blijkbaar in het verleden een grijze kit gebruikt die niet echt goed zat: er zat olie onder. Alles maar verwijderd, goed ontvet en gereinigd. Daarna kit op het deksel gedaan, pakking erin en op de motor gemonteerd. morgen weer los halen en kijken of alles goed zit en dan de andere zijde met kit monteren. Duurt lang maar wel vrij zeker dat het goed is.
Daarna zoals gezegd de motor terug met olie gevuld. Gewoon de oude olie die er af kwam en nog een litertje extra. Dan het blok in de motorlift schuin gehangen met de vliegwielzijde naar beneden om te testen of alles dicht was.Dat was ff schrikken; dadelijk een lekje. Na de nodige krachttermen had ik toch plots weer een helder moment :roll: . Natuurlijk lekt de motor daar als je hem gevuld met 5 liter olie goed schuin hangt. Er zit immers geen dichting; enkel een soort schroefdraad die olie terug voert naar het carter. Dat alleen als de motor loopt dus nu niet. Vandaar de lek. Dat lijkt te kloppen met wat ik zie nadat ik het vliegwieg wat opzij gelegd had.Kan iemand van al mijn verhaalvolgers hier die redenering bevestigen? Lijkt me vrij belangrijk voor ik de motor terug monteer. Nu hangt de motor met de distributiezijde naar beneden. Dat zou droog moeten blijven als alles goed zit.
Hieronder weer wat foto's. Maandag zouden mijn onderdelen er zijn en kan ik verder.

Groet, Bart
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: motor eruit?

Bericht: # 173636Bericht Hengel »

Achter het vliegwiel zit ook een olie-keerring om het einde van de krukas. Daar waar je de bouten van het vliegwiel in draait. Dus zou die daar niet mogen lekken.

Heb jij die niet? Omdat je alleen praat over een soort schroefdraad?

Hoe bedoel je dat je het vliegwiel wat opzij legt?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 173637Bericht harbourseal »

@Hengel het is een Ventoux motor. Die heeft geen keerringen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173638Bericht BVDP »

Hengel schreef: za aug 17, 2019 8:35 pm Hoe bedoel je dat je het vliegwiel wat opzij legt?
Het vliegwiel los gemaakt en wat opzij gelegd zodat ik erachter kon kijken.
Het is inderdaad een 850 c motor.
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: motor eruit?

Bericht: # 173660Bericht Hengel »

harbourseal schreef: za aug 17, 2019 9:47 pm @Hengel het is een Ventoux motor. Die heeft geen keerringen.
Aha, dat wist ik echt niet. Heb mij laten verleiden door te denken dat het een standaard 1100 was :-?
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173695Bericht BVDP »

Gisteren de laatste onderdelen binnen gekregen. Maandag waren er al binnen gekomen maar bleken de cardanhoezen precies dezelfde als degene die er op zaten. Terug contact op genomen met de leverancier en die heeft me nu SKF hoezen bezorgd. Enige probleem was dat ik ze er met een spreider niet op kreeg. Wel eerst gedeeltelijk gedemonteerd natuurlijk: lipjes wat weg geplooid zodat de huls eraf komt volgens de procedure die Fons ooit uitlegde op een sleuteldag. Vanmorgen even naar de lokale Renault dealer geweest en die legde uit dat alles eraf kan. Er zit een circlips en eens die verwijderd trek je ook het stukje waar de lagers op zitten er met een trekker af. De lagers vallen er overigens niet af. Simpel maar je moet het weten.
Verder is ook de koppeling nu volledig binnen (er was enkel een plaat geleverd). Als service ook de prise-askering en de pakking onder de plaat waar die in zit geleverd dus die ook gisteren maar vervangen.
De dempers vanmorgen gemonteerd. Daarna de koppeling gemonteerd met mijn Kluwer boek ernaast. Wat dacht je: de plaat zat precies hetzelfde als ze er uit gekomen was: fout dus. Wat nader bekeken en wat blijkt: er staat een foute instructie bij de foto in het boek. De tekst is wel juist. Zie foto. Ik vond het al eigenaardig dat ik de plaat verkeerd om zou gemonteerd hebben want voor zaken die ik niet onder de knie heb laat ik me altijd leiden door Kluwer.
Versnellingsbak aan motor gekoppeld en dan alles in de motor ruimte. Cardanassen erin en olie op de bak gedaan. Zover staat ie nu.
Morgen maar eens wat genieten van het goede weer. Van de week weer verder.
Hieronder wat foto's van de (de)montage van de cardan, bakzijde dus. Verder combinatie motor-versnellingsbak en hoe ie er nu bij staat. Tenslotte ook een foto van de fout in Kluwer. Staat bij mij blz 98.

Groet, Bart
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 173702Bericht Bertje »

BVDP schreef: za aug 24, 2019 7:08 pm Wat nader bekeken en wat blijkt: er staat een foute instructie bij de foto in het boek. De tekst is wel juist. Zie foto.
Dat is inderdaad wel slordig van Kluwer. Ik meen dat er wel vaker van dit soort kleine (maar cruciale) (vertaal?)foutjes in staan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: motor eruit?

Bericht: # 173704Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Is dat geciteerde verhaal uit Kluwer wel zo fout vraag ik me af?
Als je de koppelingsplaat als een soort van vliegende schotel beschouwt en je ziet dat uitstekende deel als cockpit, dan moet bij montage die cockpit in de drukgroep vallen.
De meest platte zijde van de koppelingsplaat komt dan bij montage naar het vliegwiel toe gekeerd.
Misschien wat plastisch uitgelegd, maar dit is precies wat ik ook in de Kluwer lees.
Of heb ik het nu helemaal mis?

groet
Harry
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173705Bericht BVDP »

Harry,

De tekst bij de foto beweert net het tegenovergestelde van hetgeen in de doorlopende tekst staat: korte zijde van de naaf van de plaat naar versnellingsbak gericht - korte zijde van de naaf naar het vliegwiel gericht. Eén van de twee lijkt me fout en ik vermoed de tekst bij de foto.

Bart
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 173706Bericht Hanz »

BVDP schreef: zo aug 18, 2019 7:19 am Het vliegwiel los gemaakt en wat opzij gelegd zodat ik erachter kon kijken. Het is inderdaad een 850 c motor.
Een ingewikkelde manier om erachter te komen wat voor motor je hebt ;-)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173707Bericht BVDP »

Hanz schreef: ma aug 26, 2019 2:43 pm
BVDP schreef: zo aug 18, 2019 7:19 am Het vliegwiel los gemaakt en wat opzij gelegd zodat ik erachter kon kijken. Het is inderdaad een 850 c motor.
Een ingewikkelde manier om erachter te komen wat voor motor je hebt ;-)
Sommige lezers hier waren niet mee Hanz. Ikzelf weet het ondertussen wel :P
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173745Bericht BVDP »

Slecht nieuws. Gisteren een olielek onder de motor (joow)
Ff een update. Zondag niet meer aan de 4 gewerkt. Er zat al olie op de versnellingsbak. Maandag avond even gaan zien maar geen lekken te zien. Dan ook olie op het blok gegoten; 3.2 liter (2.8 voor mijn 850 blok en 0.5 voor de oliefilter die vernieuwd is vlak voor de motor in de motorruimte ging). Dinsdagavond eerst ff gecheckt op lekjes. Ik had papier onder het blok gelegd en daar was niets op te zien. Alles ok dus en verder gegaan met de opbouw van de motor. Gisterenavond wilde ik daar verder aan werken maar zag al direct dat er olie onder het blok lag. Mooi propere olie dus de nieuwe die er maandag in was gegoten. Een afknapper van formaat dus. :cry:
De olie komt uit het gat onder het vliegwiel. Erg veel is het niet, maar teveel om zo te laten. De lek is niet groot want het heeft dus meer dan 24u geduurd vooraleer de olie aan de opening onder het vliegwiel was. Met het schuin houden van het blok was de ole er al na een paar minuten dus dit is wat anders. Geen flauw idee wat er mis kan zijn.
Alles dus terug gedemonteerd inclusief cardanassen, motor eruit gehaald, versnellingsbak eraf, koppeling los, vliegwiel los. Ik begin het stilaan te kennen :cry:
De olie komt weer van achter het vliegwiel. Vanavond maar weer verder met demonteren en de carterpan eventueel verwijderen. Ik ga de motor in een motorsteun hangen maar niet omdraaien en zo de carterpan eraf halen. Zo hoop ik te zien waar de olie vandaan komt. Vooraf nog proberen of ik met een endoscoop wat kan ontdekken maar de toegankelijkheid is erg miniem.
Op de kurkpakking is iets olie te zien en ook lager op de binnenzijde van de carterpan onder het vliegwiel. De pakking kan nog wat nat zijn van het blok schuin te houden. Dat ze lek is lijkt me vrij onwaarschijnlijk maar je weet nooit.
Hieronder foto's van het olielek en een poging om de natte dichting op beeld te zetten.


Afbeelding

Afbeelding

Voor degenen die wat mee willen denken wat er fout is:
Op de laatste foto zie je de kurkpakking netjes uit de carterpan steken. Ze zit dus wel degelijk op z'n plaats voor zover ik kan zien. De carterpan is daar aan de binnenzijde gepoedercoat. Daarop dus vloeibare pakking, dan kurk , weer vloeibare pakking en dan het blok.
De dichtheid van het tussenschot in de carterpan heb ik nooit getest. Iemand ooit voor gehad dat er daar wat lekt?
In de carterpan zit dus 3 tot 3.2 liter olie want de motor heeft nog niet gedraaid dus de oliefilter is nog niet vol olie. Oliepeil was overigens normaal volgens de peilstok. Heeft iemand een idee hoe hoog de olie dan staat in de caterpan? Ik wil eigenlijk weten of de kurkpakking onder of boven het oliepeil staat. Als de olie eronder staat kan ze dus helemaal niet lekken en moet ik elders gaan zoeken. Iemand een losse carterpan liggen die daar eens 3 liter in wil kappen om te zien hoe hoog de olie komt. Vanavond kan ik het zelf maar wil liever de carterpan op z'n plaats laten als dat kan.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 173746Bericht harbourseal »

Bart, zou het zo kunnen zijn dat er gewoon te veel olie in de motor zit?

Er zit immers geen keerring in deze motoren. Alleen als de motor draait wordt deze terug gedrongen door de kleine schoepjes op de krukas.

Tap de olie eens af en vul de motor met 3 ltr en laat dat beetje extra voor het filter achterwege.
En ga dan eens kijken wat er gebeurd.
Met iedere keer de boel weer demonteren ga je er nooit achter komen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173747Bericht BVDP »

Bedankt voor je inbreng. Leuk dat er wordt mee gedacht.
Ik heb voor ik alles terug gedemonteerd heb en de motor eruit heb gehaald met de peilstok het oliepeil na gekeken. Dat stond netjes op z'n maximum zonder dat de motor had gelopen. De wagen stond vooraan iets opgekrikt dus het werkelijke peil zal een fractie hoger zijn maar aan de vliegwielzijde dus het laagst.
Mocht de olie inderdaad uit krukas dichtingsmechanisme komen dan had dat vroeger ook zo geweest. Hij is ooit echt wel lekvrij geweest.
Als ik me het oliecarter voor de geest haal lijkt het me ook heel onwaarschijnlijk dat 3.2 liter olie dat zou vullen tot aan die krukas dichting want dan zou het carter zo goed als vol staan. Vandaar mijn vraag of iemand een idee heeft hoe hoog de olie eigenlijk in het carter komt te staan.
Je test is echter gemakkelijk te doen, ook met de motor eruit dus ik doe het even voor ik wat open gooi. Ik wil het carter eventueel verwijderen om te kijken of er ergens een oliespoor te zien is. Is dat niet dan doe ik het oliecarter er terug op zonder het vliegwiel zodat er met olie op de motor te zien is waar de lek zit. Dat hoop ik tenminste.

mvg Bart
Plaats reactie