Olieplug niet goed aangedraaid..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163820Bericht JelleP »

In de categorie domme vragen*:

Laatst voor het eerst zelf m'n motorolie + filter vervangen, en de plug voorzien van een nieuwe koperen ring. Nu heb ik de plug waarschijnlijk niet hard genoeg aangedraaid, want hij druppelt olie langs de plug (enkele druppels per dag).

Het antwoord ligt waarschijnlijk voor de hand: verder aandraaien tot het niet meer lekt. Ik heb echter totaal geen idee van hoe hard zo'n plug mag worden aangezet en ben bang het schroefdraad te slopen. Moet de plug echt met kracht enkele slagen worden ingedraaid zodat de ring wordt geperst of is handvast plus een extra zet (heb ik nu) vast zat en heeft de lekkage een andere reden? Is dit nog te redden zonder opnieuw te beginnen en dus nieuwe olie te kopen?

*Ik weet dat domme vragen niet bestaan, maar zo voelt het af en toe wel. Ik ben soms een beetje een prutser met dit soort dingen en moet nog een beetje vertrouwen in mijn sleutelkunsten krijgen, maar ik doe m'n best (baai)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163821Bericht R4F6GTX Automaat »

Domme vragen bestaan niet, daarintegen, domme antwoorden wel, zie af en toe maar op dit forum...
de schroefdraad beschadigen van een olieplug is meer als een plug er scheef in zit en die probeer je toch vast te draaien, dan moet je erg goed je best doen om 'm er toch vast in te krijgen. Daardoor kan je de boel kapot draaien; maar op de goeie manier kan het allemaal best wel wat hebben. De koperen ring dient als een soort pakking die flink aangedraaid moet worden; door aandraaien wordt die iets geplet of gevormd. Te los riskeer je dat ie lostrilt en dat daarmee je hele olieplug er onderuit dondert met alle gevolgen van dien...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163822Bericht JdeW »

Als de diameter vd nieuwe carterplugring hetzelfde is zou het niet mogen lekken na stevig aangedraaid te zijn. Ik heb bij RQuatrelle eens een nieuwe besteld maar kreeg een 18mm ipv een 16mm. Toen lekte het ook ongeacht hoe vast het aangedraaid zat. Remedie: de nieuwe olie afgetapt, oude passende massieve ring omgedraaid teruggeplaats, afgetapte olie terug in motor en geen lekkage meer.
Groet, Joop
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163823Bericht diamond »

Je draai em een kwartslag strakker droogmaken en na volgende rit
droog ? ok
Nog nat nog een kwartslag enz enz.
Je draait em echt niet zo snel stuk hoor.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163827Bericht Le Car »

Koperen ring hoort bij de r4 van het "holle" type te zijn.
Dus geen vol koperen gebruiken,die gaan dus lekken.
Er is een speciale naam voor zo'n "holle" ring maar daar kom ik nu even niet op.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163829Bericht RVIER »

Koperen ring hoort bij de r4 van het "holle" type te zijn.
Dus geen vol koperen gebruiken,die gaan dus lekken.
Beetje onzin Le Car. De roodkoperen ring moet zacht zijn, geen bramen op cartervlak en dop en dan sluit dan keurig af.
Gebruikte ring in de gasvlam houden tot hij gloeit, daarna in koud water gooien en hij is weer als nieuw :-)

De holle ring hoef je doorgaans niet zo vast aan te draaien.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163830Bericht JdeW »

Sluit me aan bij Fons.
Ik heb altijd een massieve roodkoperen gehad ook bij mijn eerste R4 en die heeft het toch op 1 ring al die jaren en 485.000 km verder met al zijn olieverversingen keurig uitgehouden.
Ik kan me van "vroeger" ook geen holle ring herinneren. Heb ze tegenwoordig wel eens gezien maar ik vind het pisbakken koper, het vervormd te snel en zijn maar 1 x te gebruiken.

Groet, Joop
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163831Bericht Tweety »

Ik gebruik al jaren holle ringen, zijn niet duur (20 cent ofzo) en werken perfect, maar een massieve ring werk dus ook. juste diameter is wel van belang natuurlijk. Ik heb ook wel eens wat pakkingspasta gebruikt om een ouwe ring te her-gebruiken ('t kan soms ver lopen zijn om toch de ring van de juiste diameter te halen) werkt ook, dicht is dicht ! wat strak aandraaien betreft is het weer los krijgen soms een groter probleem is, zeker als er een plug op zit die met zeskant 13mm los gedraait moet worden.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163834Bericht Le Car »

Voor iedereen die het zeker wil weten.

http://www.mecatrouve.com/pieces-auto/o ... 3--93.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Orgineel nummer renault4 is 7903062003 ( nummer komt van microfiche)

Vol koper kan ook maar renault gebruikt orgineel holle ringen en die zijn 1 x te gebruiken.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163866Bericht JelleP »

Dank voor alle suggesties. Grappig dat de meningen over zo'n triviaal klusje nog zo uiteen lopen :D
Helaas sloopte ik de deurklink die ik in de schuur vond (die staat nu 45 graden getordeerd, de klink dan, niet de schuur) dus maar een officiële Renault cartersleutel besteld. Daar moet het hopelijk mee lukken om de boel dicht te houden tot de volgende oliewissel.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163867Bericht jandoe1000 »

Heb je geen doppendoos? Een 3/8 verbindingsstukje op je ratel past perfect in de carterplug.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163919Bericht JelleP »

jandoe1000 schreef:Heb je geen doppendoos? Een 3/8 verbindingsstukje op je ratel past perfect in de carterplug.
Die had ik inderdaad geprobeerd! Maar die kreeg ik er niet in.. heb inmiddels een mooie 8mm Renault cartersleutel liggen en daarmee heb ik hem nog 180 graden rond kunnen draaien zonder al te veel kracht te zetten. Hopelijk is het nu verholpen 8)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Olieplug niet goed aangedraaid..

Bericht: # 163924Bericht JelleP »

Ziet er zeker mooi uit, maar ik heb alleen een R4 en heb aan de sleutel die ik nu heb dus voldoende :D (was ook maar een paar euro).
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie