wat is daar het voordeel van? tov een normale gtl met hogere compressie? meer trekkracht of meer pk?
waarom hebben ze dit gedaan?
groet dick
lagere compressie verhouding f4 en f6
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
lagere compressie verhouding f4 en f6
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: lagere compressie verhouding f4 en f6
Waarom Renault dit gedaan heeft weet alleen Renault, misschien wel om commerciele redenen.
Voordeel van een lagere compressie is dat het pingelgevaar het kleinst is. Pingelgevaar neemt toe bij zware belasting, zoals heuvelop of zware lading en bij hogere temperaturen.
In de tijd van het ontwerp van de motor ging men uit van de slechtste benzine ofwel laag octaan gehalte. Een ander voordeel is dus dat je bij lagere compressie dus goedkopere benzine kan tanken.
Voordeel van hogere compressie is dat het vermogen toeneemt. De GTL motor is eigenlijk gedownsized, maar niet in cc zoals ze tegenwoordig doen (icm turbo), maar door een grotere motor een kleine carburateur en zuinige nokkenas te geven. In combinatie met lange versnellingen scheelt dat veel in het verbruik van benzine.
De GTL en de F6 hebben hetzelfde maximale vermogen. Alleen de GTL bij 4000 toeren en de F6 pas bij 5000 toeren. Daarom kan een F6 ook geen GTL bak aan. In de 4e versnelling maakt de F6 niet genoeg toeren om het vermogen te leveren dat nodig is de snelheid te behouden. De extra luchtweerstand verergert dat ook nog 's.
Voordeel van een lagere compressie is dat het pingelgevaar het kleinst is. Pingelgevaar neemt toe bij zware belasting, zoals heuvelop of zware lading en bij hogere temperaturen.
In de tijd van het ontwerp van de motor ging men uit van de slechtste benzine ofwel laag octaan gehalte. Een ander voordeel is dus dat je bij lagere compressie dus goedkopere benzine kan tanken.
Voordeel van hogere compressie is dat het vermogen toeneemt. De GTL motor is eigenlijk gedownsized, maar niet in cc zoals ze tegenwoordig doen (icm turbo), maar door een grotere motor een kleine carburateur en zuinige nokkenas te geven. In combinatie met lange versnellingen scheelt dat veel in het verbruik van benzine.
De GTL en de F6 hebben hetzelfde maximale vermogen. Alleen de GTL bij 4000 toeren en de F6 pas bij 5000 toeren. Daarom kan een F6 ook geen GTL bak aan. In de 4e versnelling maakt de F6 niet genoeg toeren om het vermogen te leveren dat nodig is de snelheid te behouden. De extra luchtweerstand verergert dat ook nog 's.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: lagere compressie verhouding f4 en f6
lagere compressie verhouding is gedaan voor de landen waar de benzine een veel slechtere kwaliteit had dan in de westerse landen, zo ging de motor niet kapot door gebruik van benzine met een laag octaan getal en dus minder kans op pingelen.
4 GTL 1992, 5 L 1984
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: lagere compressie verhouding f4 en f6
oke ik snap het, dat verklaart ook de tragere bak. bedankt voor de info
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: lagere compressie verhouding f4 en f6
Heeft een F6 dan ook een andere nokkenas, aangezien deze motor met een lagere compressie toch hetzelfde vermogen haalt, maar dan bij hogere toeren?