Carterontluchtingspijpje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 159227Bericht Bertje »

Kennelijk ga ik naar de verkeerde zaken dan, vanmorgen bij Louis Verheggen op de Ruysdaelbaan in Eindhoven ook alleen maar plastic koppelstukjes.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Carterontluchtingspijpje>>omlooplucht

Bericht: # 159276Bericht RVIER »

Heren
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.

Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag

vr rg Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 159292Bericht Bertje »

Bedankt voor de uitleg, Fons! Ik herinner me iets dergelijks van toen ik bezig was met de carterontluchting van een 1400cc die ik aan het ombouwen was naar R4 configuratie.

Ik heb het nu provisorisch opgelost met een stukje koperen remleiding, diameter 6 mm. Maar ik houd me aanbevolen als iemand nog een origineel pijpje over heeft.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 160407Bericht dick holtrop »

ik heb een TS blok 1300 met de 0,9 restrictie loopt hij slecht, hoeveel moet deze zijn bij een 1300 blok??
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 160415Bericht jandoe1000 »

Heren
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.

Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag
Betekent dit dat je het pijpje dus straffeloos kunt dichtmaken en de slang naar de carburateur kunt laten vervallen?
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 160417Bericht Rob4tl »

Heb nog een defect 850 blok liggen, zal voor je kijken of er nog zo'n pijpje op zit. Laat je zsm wat weten.

Groet, Rob
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 160466Bericht Bertje »

jandoe1000 schreef:
Betekent dit dat je het pijpje dus straffeloos kunt dichtmaken en de slang naar de carburateur kunt laten vervallen?
Niet dus, dan slaat de boel af bij afremmen op de motor; dat was de reden waarom ik die verstopping opgelost wilde hebben.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 160468Bericht jandoe1000 »

Maar hoe kan het dan dat zo'n pijpje bij de oudere viertjes met een Zenith IF 28 carburateur geheel ontbreekt en er alleen een slangetje naar het klep deksel loopt? Bij de nog oudere viertjes loopt dat slangetje zelf gewoon langs de motor naar onderen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 160493Bericht Bertje »

Hmmm, dan zal er een andere carburateur op zitten waarbij de stationairloop op een andere manier opgelost is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carterontluchtingspijpje

Bericht: # 160919Bericht Bertje »

Gisteren een ander spruitstuk met origineel ontluchtingspijpje gemonteerd. Pijpje wel even eruit moeten draaien om het gaat in het spruitstuk met een 1 mm boortje door te steken. Zo mooi heb ik deze motor nog nooit aan t lopen gehad, stationairloop zeer rustig, rond en stabiel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie