Overdruk in kleppendeksel

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Overdruk in kleppendeksel

Bericht: # 158464Bericht jandoe1000 »

De motor van mijn R4 1976 vertoont bij het stationair lopen aanzienlijke overdruk in het kleppendeksel. Via de ontluchting komt dit uit in de carburateur. Als ik de ontluchtingslang naar de carburateur van het klepdeksel af haal, gaat het toerental van de motor flink omhoog. Geen idee wat precies de oorzaak is. Goed lijkt het me niet. Wat betekent dit en wat kan ik eraan doen? Een lekke koppakking, kapotte zuigerveren of iets anders? Wie weet raad?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Overdruk in kleppendeksel

Bericht: # 158506Bericht RVIER »

Aanzienlijke overdruk in het carter is doorgaans het resultaat van veel blaasgas naar het carter en is meestal het gevolg van een versleten motor (zuigerveren).

Er is een mooie test die eruit bestaat dat je met de auto in de versnelling en de handrem aan telkens een cilinder in de hoogste stand zet met beide kleppen gesloten. Via het bougiegat zet een helper via het bougiegat perslucht op de cilinder.
als hij uit de carburateur sists lekt de inlaatklep
als hij uit de uitlaat sist is de uitlaatklep lek
ene als hij via de oliepeilsok sist zijn de zuigerveren lek

Veel sissten is groot lek, beetje sissen is klein lek :-)

maar doe eerst de cilinderbalans test, mogelijk is het een probleem van een cilinder

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Overdruk in kleppendeksel

Bericht: # 158517Bericht jandoe1000 »

@ Fons,
Dank voor deze info. Weet nu in welke richting ik het moet zoeken en zal beginnen met de balanstest.
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: Overdruk in kleppendeksel

Bericht: # 158522Bericht G12 »

even compressie meten? dan weet je al heel wat.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Plaats reactie