te heet, koppakking?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

te heet, koppakking?

Bericht: # 157703Bericht R4osch »

Beste,

Vanmiddag naar huiss van het werk Is mijn r4 heet gelopen. De trekkracht viel weg, waarna de motor ook is afgeslagen. Koelvloeistof natuurlijk allemaal verdampt. En het lijkt erop dat er vanuit het spruit stuk olie ( licht bruine) spetters tegen het linker scherm en schutbord zijn gekomen . Iemand dit al eens gezien? Heb zelf het vermoeden dat mijn koppakking het op heeft gegeven.

Groet sander
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157704Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat lijkt me goede redenering.... :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157705Bericht RVIER »

heren,

mag ik toch nog even suggereren dat hier mogelijk de thermostaat als eerste kapot gegaan is en het koelsysteem is leeggespoten via de dop van het expansievat?
Ik zou de thermostaat even verwijderen en het systeem nog eens vullen met water en kijken of hij nog op alle cilinders loopt. (voor je start eerst even de motor tornen door hem in de versnelling te zetten om te voorkomen dat, als er water in de cilinders is gekomen je hem dan alsnog kapot maakt).
Als hij nog op alle cilinders loopt en er ontstaat geen druk in het koelsysteem is de pakking nog goed.

succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157706Bericht R4osch »

Allereerst hij loopt nog, ook nog op 4 cilinders. Ik vind de olie in het blok wat dunnig en bruin, dus dat vind ik niet zo mooi, hij rookt daarentegen niet, al heb ik hem niet helemaal warm gereden.

Ik heb even verder gekeken en een aantal foto's gemaakt. Op de eerste foto's zie je een slang die is afgedopt met een schroef (niet gezien bij aankoop (ehh) ) Deze lag denk ik eerst onder het spruitstuk maar is met de laatste beurt erop gelegd. deze slang is doorgestuurd tijdens het rijden waardoor er koelvloeistof over het spruitstuk is gelopen. De slang is een aftakking van een slang naar de kachel denk ik, Wat doet deze slang, is dat de carter ontluchting?

Afbeelding

Op de 2de foto zie ik een open nippel. Ik denk dat de afgedopte slang daar op moet. is dat correct?

Afbeelding

Op de laatste foto is nog de smurrie te zien.

Afbeelding

Ik zal van het weekend even de thermostaat testen.

@ Fons
Hoe kan ik zien dat er geen druk ontstaat in het koelsysteem?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157711Bericht RVIER »

@ Sander

als je het systeem weer hebt gevuld hebt en goed ontlucht (mn aan de radiator van de verwarming) laat je de motor (met de dop van het expansievat) lopen totdat de ventilator inslaat.
Als gedurende die tijd het niveau in het vat niet meer dam 5cm is gestegenen er na 5 minuten geen luchtbellen meer omhoogkomen lijkt het ok en kunt je de dop op het expansievat draaien.

succes

ps het is mij niet duidelijk wat die aansluiting op het spruitstuk doet, misschien voor een vacuummeter?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157712Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Als je goed kijkt, dan zie je dat het om een 845 cc motor gaat, dus die ventilator slaat niet in, maar draait al continue mee.
Maar dit terzijde :wink:
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157713Bericht R4osch »

Had vnvd de radiator en degelijke willen ontluchten. Nu heb ik zo een vraagbaak boekje alleen is de beschrijving voor het ontluchten alleen in tekst. Ron is wat plaatjes vergeten te maken zeg maar. Heeft er iemand een plaatje met wat wat is onder de motorkap? Het verhaal gaat van nippel zus, aflaat plug zo.ik weet alleen niet waar ze zitten.

alvast bedankt

groet sander
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157715Bericht Tweety »

als het goed is komt er een slangtje uit het schutbord waar een plastic boutje in zit. Zorg dat de verwarming aanstaat en dan draai je 't boutje eruit en geef een beetje gas (indien nodig) totdat er koelvloeistof uitkomt.
Dat ding op het spruitstuk lijk mij om een remservo op aan te sluiten, maar dan moet je 'm misschien nog uitboren.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157716Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef: Dat ding op het spruitstuk lijk mij om een remservo op aan te sluiten, maar dan moet je 'm misschien nog uitboren.

tuurlijk, een remservo op een R4... :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157718Bericht Bertje »

Zou t niet deel van de carterontluchting zijn? Wel vrij grof uitgevoerd!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 157719Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:
Tweety schreef: Dat ding op het spruitstuk lijk mij om een remservo op aan te sluiten, maar dan moet je 'm misschien nog uitboren.

tuurlijk, een remservo op een R4... :roll:

Ik zei niet dat 't een origineel spruitstuk was bedoelt voor een R4 :D
d'r zit b.v wel een servo op een DAF/Volvo 66, daar zit dan wel een 1100 blokje in en geen 850.
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 158240Bericht R4osch »

Nu het heeft even geduurd, maar de kop is eraf en het ziet er slecht uit voor mijn motortje. 1 van de Cilinders heeft zijn best zitten krassen in de cilinderbus :( . Nu heb ik voor het herstel een aantal vragen.

1. wat adviseren jullie, er is 1 bus beschadigd de ander 3 lijken nog goed in orde. De beschadiging is niet heel erg, meer een paar flinke krassen. Is vervangen direct noodzakelijk of kan dit wel wat lijden bij een R4
2. weet iemand waar ik een set nieuwe bussen en cilinders kan krijgen. Hebben ze deze bij het magazijn?
3. Als het blok toch open ligt, wat zouden jullie dan ook direct vervangen.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Groet Sander
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 158245Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:
R4F6GTX Automaat schreef:
Tweety schreef: Dat ding op het spruitstuk lijk mij om een remservo op aan te sluiten, maar dan moet je 'm misschien nog uitboren.

tuurlijk, een remservo op een R4... :roll:

Ik zei niet dat 't een origineel spruitstuk was bedoelt voor een R4 :D
d'r zit b.v wel een servo op een DAF/Volvo 66, daar zit dan wel een 1100 blokje in en geen 850.

Een Dolvo 66 heeft dan wel het 1100 motorblokje (of 1300) van een Renaultje maar een ander spruitstuk...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 158246Bericht R4F6GTX Automaat »

De slang van de carterventilatie wordt hel eens vaker afgedopt omdat er een enorme onderdruk is die ervoor zorgt dat de motoromlie eruit gesputterd wordt via de carterventilatie, wat dan via die slang weer in de carburateur komt. Waarschijnlijk komt dat door die kras... andere cilinderbus erin of ander motortje...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: te heet, koppakking?

Bericht: # 158248Bericht Tweety »

en waardoor komt die kras ? ring gebroken ? daar zal die onderdruk dan wel van komen, dan moet de cylinder en de bus er toch uit.
Plaats reactie