Motor aanpassingen overzicht

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151168Bericht schoapke »

Er zijn al een boel r4 rijders die de standaard 1100 hebben vervangen door iets anders.
Maar zouden de slimme heren misschien een opsomming kunnen maken van de mogelijkheden en de gevolgen daarvan?

Ik zelf heb een oer5 blokje liggen voor straks in de F4 en wat ik vooral wil is, naast een beetje snelheid, voldoende koppel om achter Luik de berg op te komen met een karretje er achter.

Welke versnellings bak is er dan om te kiezen;
GTL, F6 of 5bak

Welke carb:
tweetraps weber of 32m

Vervangen van nokkenas of niet
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151169Bericht harbourseal »

Ok de aftrap dan.

F6 met een Cleon 689 A7/10
956cc oer 5 blokje met 44 pk
Solex 32 SEIA carburateur met 22mm venturie
Hoofdsproeier 1,45mm
123 ontsteking.
GTL versnellingsbak

Geen hoge eindsnelheid, maar wel behoorlijk trekkracht om op snelheid te komen en even een vrachtwagen voorbij schieten.

Is nu goed afgesteld daardoor ook redelijk zuinig als je normaal rijdt. bij arm afstellen extreem zuinig.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151202Bericht Willem de Zwijger »

Is dat oer 5 blok een 1100?
Voor de combinatie snelheid, koppel en hellingen ben ik voor de F6 uitgekomen op een oer 5 1400 uit een automaat (plenty koppel) met een vijfbak (iets betere eindoverbrenging als GTL bak dus plenty snelheid, en op de hellingen meer mogelijkheid voor terugvallen dan de GTL bak.
Ik heb de originele tweetraps Weber 32DIR90, en niets gedaan aan de (tamme) nokkenas.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151204Bericht dick holtrop »

heb een 1300 r5 gtl blok 45 PK met gtl bak, deze rijdt vind ik het lekkerste, trage nokkenas 32 mm solex mono carb

is vergelijkbaar met R6 1100cc ook 45 PK scherpe nokken as , ook met 32 mm mono carb. rijdt ook goed.

heb ook nog een 1300 TS scherpe nokkenas 32 mm dubbele weber, schiet de berg op!
wel veel gebrul van de Motor vooral als de tweede trap gaat.

mijn favoriet is de 1300 Renault 5 gtl,
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151232Bericht zwergje »

In mijn F6 met verhoogd dak ligt een 1100 met 45 pk met een gtl bak ervoor. Carb is Zenith 32 mm met
vergrote sproeier. Rijdt goed en zuinig, met ondanks het hoge dak een aardige top (boven de 140 tomtom speed). Was bang dat de hogere pk's ten koste van het koppel zouden gaan, en dan met een gtl bak er voor....Dat valt mee vind ik, al hangt het er natuurlijk van af wat je gewend bent en waar je mee vergelijkt.

Je zegt dat je een karretje bergop wilt kunnen zeulen. Dan lijkt een gtl bak in combi met een vermogen dicht bij orgineel (34 pk bij de 1100) minder geschikt. Een F6 heeft kortere versnellingen, maar maakt dus ook meer toeren bij hogere snelheid, ten koste van het verbruik. Een 5 bak lijkt me dan een betere optie, al moet je dan wel gaan zagen en lassen aan je voorbalk. Een linkje naar Willems topic met de overbrengingsverhoudingen van de verschillende bakken zou hier handig zijn...
Laatst gewijzigd door zwergje op do jul 24, 2014 2:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151238Bericht dick holtrop »

Tip

ik heb zelf veel in de bergen gereden, ik zette over de termostaat van de radiateur een schakelaar.

kun je voordat je de berg op gaat alvast je koelvin aanzetten.

daarnaast zette is meestal ook de kachel binnenin de Auto aan.

je hebt namelijk nauwelijks rijwind koeling.

succes.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151255Bericht schoapke »

heb zelf een 1400 tx staan voor de inbouw.
had al begrepen dat de eindoverbrenging van een 5 bak het zelfde is als die van een 4 bak

Ik hoef ook niet hard te rijden, wil alleen niet met 44km/u de berg op met een beladen F4 en 500k er achter
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151258Bericht zwergje »

Oer 5 blokje: 1.4 of 1.1? 1.4, zou die dat niet redden in de 3 met een gtl bak? Tenzij je het geen probleem vindt te zagen en lassen om er een 5 bak in te passen lijkt me dat het prettigst. Beter dan een F6 bak tenkoste van je verbruik bij hogere snelheid. Hangt natuurlijk ook van de berg af...
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151259Bericht schoapke »

de stijle puisten achter Luik naar het zuiden of verviers
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151260Bericht Willem de Zwijger »

schoapke schreef:had al begrepen dat de eindoverbrenging van een 5 bak het zelfde is als die van een 4 bak
Dat is iets te kort door de bocht, voor de volledigheid: als je een HA1-01 5-bak neemt is de eindoverbrenging 10 % sneller (bij hetzelfde motortoerental) dan de GTL bak. Als je de HA1 03 5-bak hebt is de eindoverbrenging ongeveer hetzelfde als de GTL bak, zie ook onderstaand tabelletje.

Totale overbrengingen
Versnelling...TS(03)...AT......GTL.....F6……R5-1100...TS (01)
1..................13.2....14.8.....11.9....15.8…..11.9.........11.9
2...................7.8......8.7......6.9......9.2…….6.9...........6.9
3...................5.0......5.7......4.5......6.0…….4.5...........4.5
4...................4.0......4.0......3.2......4.2…….3.2...........3.6
5...................3.3......3.3..............................…………...2.9
.
(TS (03)= HA1 03; AT= 385; R5-1100 = 354-135; TS (01) = HA1 01)
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op do jul 24, 2014 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151263Bericht schoapke »

welke is dan aan te raden voor de meeste trekkracht op kruissnelheid ?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151267Bericht Bertje »

De bak die de meeste toeren draait natuurlijk. Dus gewoon een gtl bak.

Mijn f4 heeft ook een oer5 1400cc automaatblok, met gtl bak en enkele 32mm Solex SEIA carb. Trekt vlot op en haalt met gemak de 120, max is 145 op tomtom. Ben nu bezig met een gtl waar een omgebouwde 1400cc uit een r9 in komt, hiervoor zoek ik trouwens nog een oer5 spruitstuk 32mm. Omdat de r9 de poulies aan de andere kant heeft heb ik hier een andere nokkenas in gelegd, een scherpere van een 5 ts. Omdat een gtl minder wind vangt dan een f4 ga ik daar een ha1 01 5-bak voor hangen, ik hoop dan genoeg trekkracht te hebben voor die langere 5e versnelling. Na mijn vakantie ga ik daar mee verder, zal mijn ervaringen dan wel delen.

Vincent van Assen heeft trouwens een Twingomotor in zijn f6 liggen, en dan is er nig Jeffrey met zijn Super 5 motor.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151349Bericht Erik »

Ooit had ik in Groningen in mijn f6 een tx met f6 bak ervoor. Hier heel Frankrijk mee door geknort. Was prima had wel 3w carb en was op gas. Gas was klote in de bergen niet overal te krijgen. Auto reed niet op peut.
In de bergen sterk genoeg.

gr erik
Project rodeo6b schiet op.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151354Bericht deutz »

Zit die scherpe nokkenas in een 5 ts motor? wat is daar het motortype van? Gaat dat in een 1400 gtx blok zonder aanpassingen?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motor aanpassingen overzicht

Bericht: # 151362Bericht zwergje »

O ja, die nokkenassen. Was het niet zo dat een f6 blokje een scherpere nokkenas had?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie