Automaat en Alpine

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Roy2
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 13, 2003 2:00 am
Locatie: Marseille

Automaat en Alpine

Bericht: # 16512Bericht Roy2 »

..
Laatst gewijzigd door Roy2 op vr mar 03, 2006 4:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 16513Bericht Goof »

heb zelf totaal geen ervaring met versnellingsbakken, laat staan automaten, maar misschien weet ik wel iemand voor je. Zal hem eens vragen
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16531Bericht Ron »

Een R4 bak behoeft daarentegen geen aanpassingen aan de carrosserie.
Past gewoon zonder slijpen en lassen.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16532Bericht Folkert »

Automaten van oude 5jes moeten passen, qua formaat... Hoe je de overbrenging van de handle moet regelen, weet ik nog niet.. (met een kabeltje, waarschijnlijk)... Men zegt dat er twee soorten zijn: de mechanische automaat en de elektrisch gestuurde... Maar dat is iets waar ik niet echt zeker van ben. Voor degelijk vermogen moet de bak, wederom volgens mij, aangepast worden, maar "hoe" is mij ook een vraag...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16533Bericht Folkert »

Dat zou je eens bij een automaten revisie bedrijf moeten laten uitzoeken...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 16559Bericht R4F6GTX Automaat »

In mijn F6 zit de 1400 motor van een '83er R5, compleet met de automaat. Deze schakelt inderdaad electrisch, maar dat is geen probleem. gewoon effe op een electrisch schema van een R5 kijken en je komt er wel uit. De pook heb ik gewoon over gezet, dus onder de motor door op de bodem van de 4. Gaat prima. Je mag wel komen kijken als je ooit zin hebt. Je moet het type bak gebruiken van de oude R5, die in de lengterichting van de wagen geplaatst is. Die dwarsgeplaatste gaat niet. ook moet je het voorste balkje van het chassis een eindje naar voren verzetten. slijpen, lassen, makkelijk. Hoeveel PK's zo'n bak kan hebben weet ik niet. Ik ga wel ooit experimenteren ermee door er een Turbootje bij te maken, maar dat project moet nog effe wachten. :smile:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
rodeo4
Berichten: 41
Lid geworden op: wo okt 23, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 16567Bericht rodeo4 »

Is het niet veel leuker om de originele pook te behouden en dan in de motorruimte iets te veranderen? Ik neem aan dat die automatenpook alleen maar naar voor en achter moet, dus lijkt me prima mogelijk met de originele pook.
Roy2
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 13, 2003 2:00 am
Locatie: Marseille

Bericht: # 16570Bericht Roy2 »

De inbouw is dus te vergelijken met een 5bak (ik bedoel ivm de aanpassingen)?
Jij zegt dus een electro schakeling te hebben, in welk type 5 kun je die vinden dan? gezien je dus schijnbaar 2 types automaten hebt

Eventjes om te rekenen
Hoeveel pk levert je 1400 ? (ik ga er vanuit dat als het zo'n kleine 70 pk is, de bak ook wel 100 pk moet kunnen hebben (30 procent overcapaciteit schijnt normaal te zijn)

Verlies je veel vermogen met deze constructie?

zou je me eventuele negatieve punten kunnen noemen mbt deze constructie? (betrouwbaarheid, slijtage?)

Bedankt!
roy

Ps
wat helemaal top zou zijn is als je me een fotootje zou kunnen sturen van je motorruimte..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 16595Bericht R4F6GTX Automaat »

De originele paraplupook zal moeilijk gaan, want het schakelmechanisme van de automaat zit aan de onderkant van de bak en niet er bovenop, zoals bij de gewone schakelbak. :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16601Bericht Folkert »

Maar daar heb je dan kabeltjes voor...

Ik gok overigens dat dat 1400blokkie beduidend minder prik heeft...
Menno
Berichten: 41
Lid geworden op: zo dec 16, 2001 2:00 am
Contacteer:

Bericht: # 17302Bericht Menno »

As far as I know is ie wel fors langer dan de 4bak, en ook wel iets dan de 5 bak. Zagen en lassen dus.

Ik zou me d'r niet zo druk over maken of ie heel blijft. Je draait zo'n ding alleen kapot door er veel koppel op te zetten. En dat heeft een alpine niet extreem veel meer dan een gewone 1400. Als je een AT d'r voor zet, wordt 't een ander verhaal.

Aanpassing die je kan doen vanwege het hogere vermogen is het plaatsen van een koeler voor de transmissie olie. Dit is tevens erg bevoorderlijk voor de levensduur van je automaat.

Succes
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 17328Bericht R4F6GTX Automaat »

Hoe wil je zo'n koeler aan de automaat maken? Er zit nergens een (extern) leidinkje of iets waar dat op kan. Alleen de peilstok, wat overigens ook de vulopening is. Verder zit er niks, geen gaatje, niks.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 17329Bericht Ron »

In alles waar vloeistof in zit, zit toch ook wel een aftapplug?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 17335Bericht Folkert »

Jij wil het met behulp van de zwaartekracht door de koeler krijgen???
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 17337Bericht Ron »

Nee, mee'n pomp. D'r hebben vast wel pompjes die dat kunnen.
Plaats reactie