Automaat en Alpine
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Automaat en Alpine
..
Laatst gewijzigd door Roy2 op vr mar 03, 2006 4:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Automaten van oude 5jes moeten passen, qua formaat... Hoe je de overbrenging van de handle moet regelen, weet ik nog niet.. (met een kabeltje, waarschijnlijk)... Men zegt dat er twee soorten zijn: de mechanische automaat en de elektrisch gestuurde... Maar dat is iets waar ik niet echt zeker van ben. Voor degelijk vermogen moet de bak, wederom volgens mij, aangepast worden, maar "hoe" is mij ook een vraag...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
In mijn F6 zit de 1400 motor van een '83er R5, compleet met de automaat. Deze schakelt inderdaad electrisch, maar dat is geen probleem. gewoon effe op een electrisch schema van een R5 kijken en je komt er wel uit. De pook heb ik gewoon over gezet, dus onder de motor door op de bodem van de 4. Gaat prima. Je mag wel komen kijken als je ooit zin hebt. Je moet het type bak gebruiken van de oude R5, die in de lengterichting van de wagen geplaatst is. Die dwarsgeplaatste gaat niet. ook moet je het voorste balkje van het chassis een eindje naar voren verzetten. slijpen, lassen, makkelijk. Hoeveel PK's zo'n bak kan hebben weet ik niet. Ik ga wel ooit experimenteren ermee door er een Turbootje bij te maken, maar dat project moet nog effe wachten.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
De inbouw is dus te vergelijken met een 5bak (ik bedoel ivm de aanpassingen)?
Jij zegt dus een electro schakeling te hebben, in welk type 5 kun je die vinden dan? gezien je dus schijnbaar 2 types automaten hebt
Eventjes om te rekenen
Hoeveel pk levert je 1400 ? (ik ga er vanuit dat als het zo'n kleine 70 pk is, de bak ook wel 100 pk moet kunnen hebben (30 procent overcapaciteit schijnt normaal te zijn)
Verlies je veel vermogen met deze constructie?
zou je me eventuele negatieve punten kunnen noemen mbt deze constructie? (betrouwbaarheid, slijtage?)
Bedankt!
roy
Ps
wat helemaal top zou zijn is als je me een fotootje zou kunnen sturen van je motorruimte..
Jij zegt dus een electro schakeling te hebben, in welk type 5 kun je die vinden dan? gezien je dus schijnbaar 2 types automaten hebt
Eventjes om te rekenen
Hoeveel pk levert je 1400 ? (ik ga er vanuit dat als het zo'n kleine 70 pk is, de bak ook wel 100 pk moet kunnen hebben (30 procent overcapaciteit schijnt normaal te zijn)
Verlies je veel vermogen met deze constructie?
zou je me eventuele negatieve punten kunnen noemen mbt deze constructie? (betrouwbaarheid, slijtage?)
Bedankt!
roy
Ps
wat helemaal top zou zijn is als je me een fotootje zou kunnen sturen van je motorruimte..
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
As far as I know is ie wel fors langer dan de 4bak, en ook wel iets dan de 5 bak. Zagen en lassen dus.
Ik zou me d'r niet zo druk over maken of ie heel blijft. Je draait zo'n ding alleen kapot door er veel koppel op te zetten. En dat heeft een alpine niet extreem veel meer dan een gewone 1400. Als je een AT d'r voor zet, wordt 't een ander verhaal.
Aanpassing die je kan doen vanwege het hogere vermogen is het plaatsen van een koeler voor de transmissie olie. Dit is tevens erg bevoorderlijk voor de levensduur van je automaat.
Succes
Ik zou me d'r niet zo druk over maken of ie heel blijft. Je draait zo'n ding alleen kapot door er veel koppel op te zetten. En dat heeft een alpine niet extreem veel meer dan een gewone 1400. Als je een AT d'r voor zet, wordt 't een ander verhaal.
Aanpassing die je kan doen vanwege het hogere vermogen is het plaatsen van een koeler voor de transmissie olie. Dit is tevens erg bevoorderlijk voor de levensduur van je automaat.
Succes
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad