Pagina 3 van 3

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 2:33 pm
door jeffr4
Daan,het vliegwiel van de dwarsgeplaatste Super5 motor paste bij mij niet in de GTL-bak en heb ik een vliegwiel met triggerwheel van een R5 Alpine erin en die paste wel, m.a.w.....moet dus passen.

Afbeelding

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 2:40 pm
door Daan
Het vliegwiel op het Alpine blok van Harry V heeft niet die opstaande rand langs de tanden en ook niet die onregelmatige vertanding. Ik neem aan dat het dan wel goed zit.

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 2:42 pm
door Okido
De motor staat al enige tijd stil en is daardoor misschien droog. Hij kan dus net op een vervelend dood punt staan. Ik zou eerst proberen het vliegwiel te verdraaien met een grote schroevedraaier door deze tussen de tanden van het vliegwiel te zetten en af te zetten tegen het versnellingsbakhuis. Uiteraard zonder al te veel geweld. Als dat niet lukt staat je motor echt vast.

Wat olie in de cilinders kan ook geen kwaad.

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 11:57 pm
door deutz
Gtl vliegwiel past op een 1400 blok zonder verdere (startmotor e.d.) aanpassingen! en de gtl versn. bak kan er dan zo tegen aan!
gr.Jan.

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: ma sep 17, 2012 12:17 am
door jeffr4
Daan schreef:
Heeft iemand een idee of het nodig is om ook het Alpine vliegwiel te vervangen door die van een GTL?
Jan...dat was de vraag

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: ma sep 17, 2012 12:49 am
door Daan
Vanmiddag het blok met de startmotor rond kunnen laten draaien, maar daarna met de hand niet meer (soms daarna een beetje met de hand, een 1/5 slag maar dan weer vast)

Ik had dus de drukgroep en koppelingsplaten van alpineblok-1 (met hoogstwaarschijnlijk GTL vliegwiel) verplaatst naar alpineblok-2. Nu heb ik ook de 6 bevestigingsboutjes meeverhuisd.

nu had ik net een ingeving dat deze misschien te lang kunnen zijn (hoewel het verschil me niet opgevallen was) en misschien aan de achterzijde tegen het onderblok aanlopen. Ik zal dit van de week even nagaan (boutje via het nokkenas pouliegat los zien te draaien en eruit te wurmen)

(dit is hetzelfde met mijn nieuwe remschijven en blokken, enkele schoepjes aan de binnenzijde mijn At velgen tikken nu tegen de remklauw aan omdat deze iets meer naar buiten komt door het nieuwe spul, heb dit (niet zoals het hoort) met een dikke ring op iedere bout tijdelijk opgelost, het verschil was net 1a2mm maar voldoende om iets te raken)

keep you all posted!

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: di sep 25, 2012 4:33 pm
door jeffr4
En??? Opgelost ?? Oorzaak onderkent en weggenomen ?? Rijdt de echte 840 al rond? :D

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: di sep 25, 2012 6:49 pm
door Daan
nee man, gerommel met de accu(na opladen 15,8 volt), gekut met de ontsteking (nu opeens geen vonk), en flink wat laswerk aan de kriksteunen

vliegwielboutjes komen niet door vliegwiel heen dus dat is het niet, lastig rondcranken toch iets andere oorzaak

helaas ook weer begonnen met werken dus alleen in weekenden tijd

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: di sep 25, 2012 10:49 pm
door deutz
Klep tegen de zuiger?
gr.Jan.

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: wo okt 10, 2012 12:32 am
door Daan
Excuus excuus voor de radiostilte!! Still NO news from the western front...

Heb erg weinig tijd gehad om iets te doen. Wel nieuwe accu en hij loopt redelijk rond met voertuig aan de startkabels. Helaas zelden een tweede voertuig beschikbaar vandaar de 'rust' .

Hopelijk zondag progressie met opnieuw afstellen van ontsteking en hard geluid uit de uitlaat!

Daan