Pagina 2 van 3

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: wo sep 12, 2012 2:06 pm
door Tweety
Okido schreef:Ik heb ook even de tekening van Daan bekeken. Mooi gemaakt trouwens. Als de distrubtieketting is verschoven dan kan nog de volgorde van de in- en uitlaatklep niet veranderen. In de cyclus gaat namelijk altijd eerst de uitlaat open en daarna pas de inlaat open. Bij verdraaiing (bijv 108 graden) dan verschuift dat dus alleen maar in de cyclus. Als de tekening klopt lijkt mij dat niet aan de hand. Het zou wel het meest voor de hand liggende zijn.

Als de verkeerde nokkenas erin zit (bijv. die van een R4 GTL) dan zou cilinder 1 en 3 wel moeten werken en die van 2 en 4 niet.
Uit mijn hoofd is klepvolgorde op de as bij:
normale Cleon: uit, in, in, uit, uit, in, in, uit.
Alpine:uit, in, uit, in, uit, in, uit, in.
en op 2 cylinders loopt zo'n ding gewoon, je zou ook vrij duidelijk moeten kunnen zien dat igv bv een Gtl nokken as de kleppen amper open gaan ipv van een heel eind, Alpine nokkenas is vast veel scherper dan een hele tamme zoals de Gtl.. komt bij mij ook de vraag naar boven hoe dat dan gebeurd kan zijn....

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: wo sep 12, 2012 2:22 pm
door Daan
Tweety schreef: komt bij mij ook de vraag naar boven hoe dat dan gebeurd kan zijn....
De vraag die op ons ieders lippen rust!!

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 4:52 pm
door Daan
Victorie!!!! en de appeltaart moet worden verdeeld tussen mijzelf en Harry Velthuis (maar aangezien hij mede veroorzaker is van de ellende komt die helft mooi terug bij mij!) Maar toch bedankt voor het meedenken Harry!

Oorzaak: onderblok van een r5 TX 1400cc (c2jp 713) maar wel met Alpine crossflow kop.
Gevolg: klepvolgorde is anders. bij de TX is de eerste klep uitlaat en de tweede inlaat, bij de Alpine net anders om.

Wiens schuld? Tandarts M.P. Toxopeus uit Veghel, u wordt bedankt voor het beunen klojo! Hopelijk gaat het in uw tandartspraktijk er professioneler aan toe! (hopelijk google je jezelf een keer om kom je deze post tegen)

Dus maar bij Harry een ander Alpine blok opgehaald die er van het weekend in gaat.

Het TX blok maar terugbouwen met 1400 of 1100 kop (topic RichardM naar 1400 met 1100 kop)

Moraal van het verhaal?! 4 man hebben jaren met de kaak op de knieen naar een glimmende cross-flow-kop staan kwijlen en niemand nam de moeite even het motortype plaatje te verifieren... :oops:

Dames en heren, ik dank u allen voor het kraken van de grijze cellen, bij deze mag van mij het topic dicht.

gr Daan

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 5:29 pm
door jeffr4
Daan...gefeliciteerd, (beer)

maar wie van de goedwilligen had hier nou kunnen bedenken, dat het niet om een echte Alpine, maar om een TX-onderblok ging???...Maar..alweer goed opgelost! En weet je zeker dat het nu wel een echte Alpine blok is ??? Maak je er nog een AT tje van?
Anders een Super5 1.4 monopointinjectie erin.....met turbo....ook leuk op E85 en als je tijd hebt en niet nog een paar projecten hebt :D

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 6:09 pm
door Okido
@Jeffr4: Dat is wat ik de hele tijd al dacht.
Okido schreef:Mocht je in je Alpine per ongeluk een "normale" nokkenas hebben gezet of een ander onderblok hebben gebruikt, dan zal de motor niet lopen.
@Daan: Ik wil geen aanspraak maken op je appeltaart, ik ben blij dat het opgelost is voor je.

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 6:37 pm
door jeffr4
Kijk...iemand met echt (nw) verstand, die is zeker een appeltaart waard! :D

Gok het nou niet weer Daan , met die ouwe meuk omgebouwde nep-alpine's en
zet er een modernere 1400 cleon in ...met een goeie nieuwe turbo...ook een stuk goedkoper :P

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 9:31 pm
door Tweety
Ik moet zeggen dit is niet best, maar ... ehm... dat het zolang duurde tot de oplossing gevonden werd had wel enigzins met de vraagstelling te maken... slechts bij 2 van de 4 cylinders gaan de verkeerde kleppen open toch...?! ik vind 't wel verspilling van een koppakking, en persoonlijk als ik wil kwijlen over een cross-flow kop dan doe ik dat wel over m'n 16 TX .. en als je dan ziet hoe ver die kleppen open gaan.... :P

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 10:49 pm
door Daan
Okido schreef:Mocht je in je Alpine per ongeluk een "normale" nokkenas hebben gezet of een ander onderblok hebben gebruikt, dan zal de motor niet lopen.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

gelukkig heb ik nog uit verrukking van de oplossing nog geen hap van de taart genomen!! Bij deze komt ie jou toe Oki!!! (stuur me je adres, dan kom ik m brengen! als mijn 4tje weer de weg op kan)
Afbeelding

Heb nu een echt 840 blok die lopend uit een 5 Alpine (type monte carlo?) kwam. Dit moet goed komen..

En nee, heb voor mijn 4 geen behoefte aan geblazen blokjes, idem monopoint etc (hoewel ik laatst Vincent zijn 1.4 mono op bio-ethanol wel erg kon waarderen), besides boven de 125 krijg ik last van acute broekhoest in een 4, dus meer gekkigheid dan 1.4 alpine is niet aan mij besteed. Just call me Captain Slow ;)

En genoeg projectjes (motorrijbewijs, mijn Norton en BMW rijklaar maken, eens echt werk zoeken)

:D

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 11:39 pm
door jeffr4
Goed bezig Daan, :D
weer on the right track as sophisticated Captain Nardi en daar past slow riding bij!
Trouwens ik heb die 1.4 injectie ook alleen maar om relaxed kruissnelheid 130 km te rijden ( mag toch niet harder) en die moderne turbo straks is alleen voor de zuingheid.

Succes met de inbouw!

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: vr sep 14, 2012 10:22 am
door Willem de Zwijger
Zeer leerzaam en vermakelijk, en petje diep af voor Okido die zelfs deze bizarre ontknoping voorzag :D . Suur hem die appeltaart maar met de post Daan, of kun jij zo snel sleutelen dat je de postbode voor kunt blijven? :wink:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: za sep 15, 2012 8:35 pm
door Daan
Ik denk dat ik een nieuwe moet bakken! :)

Heeft iemand een idee of het nodig is om ook het Alpine vliegwiel te vervangen door die van een GTL?

Heb dus een ander Alpine blok bij Harry opgehaald. Bij het 'verkeerde' blok is het vliegwiel geloof ik wel vervangen. Ik heb nu de GTL koppeling en drukgroep overgezet en de GTLbak erop geschroefd met met de GTL motorsteunen. Maar nu kan ik het blok niet handmatig rondcranken via de nokkenaspoelie... (bougies eruit voor lagere compressie). Ben bang dat als ik meer kracht zet die bout van de poelie breekt. (blok was wel los voorheen!!)

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 1:55 pm
door Okido
Hoi Daan,

Ik meen dat een GTL-vliegwiel en R5-1400 vliegwiel even groot zijn.

Heb je de startmotor er ook op zitten?

Als die erop zit, er zijn startmotoren waar een plaat (ik meen shimplaat) tussen moet worden bevestigd, anders komt het rondsel niet genoeg terug en blijft deze aangrijpen. Deze zit normaal op de R5 ivm de 2e rij vertanding voor de elektronische ontsteking. Of dit uitmaakt bij een GTL-vliegwiel weet ik niet.

Verder kan de bak in zijn versnelling staan (zal toch niet), de koppelingsplaat kan verkeerd om gemonteerd zijn. Er kan ook een boutje in het koppelingshuis gevallen zijn.

Groet en succes, Ido

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 2:01 pm
door Daan
zal alles nog eens nalopen! (maar kan me niet herinneren dat ik de platen heb gedraaid of een boutje kwijt ben, versnelling staat in vrij, startmotor is bevestigd aan koppelingshuis GTL en kan me geen voorstelling maken van enige shims)

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 2:14 pm
door jeffr4
Daan schreef:kan me geen voorstelling maken van enige shims)
Afstandplaat tussen bak en startmotor, dit is een Harry V. uitvoering

Afbeelding

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Geplaatst: zo sep 16, 2012 2:17 pm
door Daan
ahaaa!! maar het ronsel is nog niet 'uit' geweest dus dit nog-niet een probleem moeten vormen